حمیده عباسعلی؛ شگفتی ساز روز آخر المپیک؟!

حمیده عباسعلی؛ شگفتی ساز روز آخر المپیک؟!

حمیده نفر اول وزن مثبت ۶۸ دنیاست که سابقه به‌دست‌آوردن مدال نقره و برنز جهان، طلا و برنز بازی‌های آسیایی و پنج مدال طلا و یک نقره آسیا را در کارنامه دارد.

کد خبر : ۹۶۸۴۵
بازدید : ۲۴۰۴

بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ توکیو به روز پایانی رسیده و کاروان ایران در آخرین روز این رقابت‌ها با دو کاراته‌کا به مصاف رقبای خود می‌رود؛ حمیده عباسعلی و سجاد گنج‌زاده. کاراته ایران در این دوره از بازی‌ها سارا بهمنیار ۲۲ ساله را هم داشت که نتوانست از گروهش صعود کند و با وجود نمایش قابل قبولی که در دیدار نخست داشت، با قبول دو شکست دیگر از گردونه بازی‌ها کنار رفت.

حالا با توجه به اتفاقاتی که رخ داده به نظر می‌رسد وضعیت برای حمیده عباسعلی، آخرین ورزشکار زن کاروان ایران حساس‌تر از قبل شده است؛ او می‌داند اگر امروز بتواند به مدالی در بازی‌های المپیک برسد، می‌تواند نامش را برای همیشه در تاریخ جاودانه کند. البته حمیده بدشانس بوده که کاراته در بازی‌های المپیک جا نداشته وگرنه شاید می‌توانست پیش از این نامش را در این رقابت‌ها سر زبان‌ها بیندازد.

کاراته برای اولین بار در همین دوره از بازی‌ها وارد رشته‌های المپیکی شده و برای دور بعدی یعنی المپیک پاریس هم از گردونه رشته‌های المپیکی خارج شده است.

پس این ورزشکار زن ایرانی آخرین فرصت را پیش‌رویش می‌بیند تا هرطور شده در توکیو تاریخ‌سازی کند. پیش از این در تاریخ حضور ایران در بازی‌های المپیک، فقط کیمیا علیزاده بوده که توانسته در بخش زنان برای ایران مدال بیاورد.
او در بازی‌های المپیک ریو در رشته تکواندو به مدال برنز رسید تا طلسم ناکامی دختران ایرانی در المپیک که البته عمر چندان زیادی هم از حضورشان در این بازی‌ها نمی‌گذرد، بشکند.
کیمیا، اما بعد از ریو، به دلیل پاره‌ای از مشکلات از ایران مهاجرت کرد و در همین المپیک توکیو هم با پرچم تیم پناهندگان وارد رقابت شد. اگرچه او در این دوره دستش به مدال نرسید، ولی حضورش در نیمه‌نهایی، نشان از انگیزه‌های زیادش برای رقابت‌کردن داشت.

سال‌ها بعد از مدال تاریخی کیمیا علیزاده، حالا این فرصت در اختیار حمیده عباسعلی قرار گرفته تا بتواند «کیمیا»‌ی جدید کاروان ایران باشد با این تفاوت که می‌تواند با مدال احتمالی، از کیمیا هم «کیمیاتر» بشود و مدالی را به دست بیاورد که با توجه به خروج دوباره کاراته از بازی‌های المپیک، شاید اولین و آخرین مدال ایران در کاراته زنان ایران شود.

برگزاری رقابت‌های کاراته در المپیک به این گونه است که هر ورزشکار ابتدا در مرحله گروهی چهار مبارزه انجام می‌دهد و بعد، دو نفری که بیشترین برد را به دست آورده‌اند، از گروه صعود می‌کنند. نفر اول و دوم دو گروه به صورت ضربدری با هم بازی می‌کنند و مدال‌ها نهایتا مشخص می‌شود.

وضعیت در گروهی که حمیده عباسعلی در آن قرار گرفته چندان برایش بد نیست. فارغ از مصدومیتی که ممکن است حمیده را به دردسر بیندازد، او کارنامه پرافتخاری دارد که می‌تواند برای رقبایش ترسناک باشد. حمیده نفر اول وزن مثبت ۶۸ دنیاست که سابقه به‌دست‌آوردن مدال نقره و برنز جهان، طلا و برنز بازی‌های آسیایی و پنج مدال طلا و یک نقره آسیا را در کارنامه دارد.
در گروه حمیده عباسعلی، سخت‌ترین رقیب گونگ لی چینی است که ممکن است برای کاراته‌کای ایران دردسرساز شود. البته در این گروه النا کریسی سوئیسی هم حضور دارد که او سابقه به‌دست‌آوردن مدال برنز جهان را دارد. دو رقیب دیگر او از مصر و الجزایر هستند؛ لمیا معطوب و فریال عبدالعزیز.

این دو سابقه درخشش در بازی‌های امید جهان را دارند، ولی در سطح مسابقات بزرگسالان دستاورد چشمگیری نداشته‌اند. با توجه به همین گروه به نظر می‌رسد حمیده اگر بتواند از سد رقیب چینی‌اش عبور کند روی کاغذ کار چندان دشواری برابر سه رقیب دیگر نخواهد داشت.
به این ترتیب او در صورت برتری برابر هر چهار رقیب امروزش، می‌تواند حداقل به کسب مدال برنز امیدوار باشد که خودش افتخاری بزرگ و البته یک طلسم‌شکنی جادویی است. صعود حمیده از این گروه، بخشی از کار مهمی است که باید انجام دهد.

البته برای رسیدن به مدال طلا، عباسعلی کار سختی پیش‌رو دارد؛ چون دو رقیب اصلی‌اش در گروه مقابل به نظر می‌رسد کاراته‌کا‌های آذربایجانی و ژاپنی باشند. ایرینا زارتسکای آذربایجانی رقیب بسیار گردن‌کلفتی است و نفر اول جدول این وزن محسوب می‌شود.

او در کارنامه یک طلا و یک برنز جهان دارد و بیشترین بخت قهرمانی در بازی‌های المپیک در این وزن را هم برای او در نظر گرفته‌اند.
پرواضح است که برای حمیده بهتر است به این رقیب آذربایجانی در بازی پای فینال نخورد. نفر دوم گروه مقابل که شانس صعود دارد، آیومی اوئکوزا ژاپنی است که او هم رقیب نام‌آشنایی برای خودش است؛ آیومی یک طلا، یک نقره و دو برنز جهان را در کارنامه دارد، ولی نکته مثبتش این است که حمیده شناخت بسیار بیشتری در مقایسه با کاراته‌کای آذربایجانی از او دارد. پس قرعه بهتر برای حمیده عباسعلی روی کاغذ این است که پس از صعود از گروهش به این رقیب ژاپنی بخورد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید