پلاستیک و خطر بزرگ در انتظار بچه‌لاک‌پشت‌ها

پلاستیک و خطر بزرگ در انتظار بچه‌لاک‌پشت‌ها

هنوز نمی‌دانیم هضم پلاستیک چه تأثیری بر لاک‌پشت‌های جوان می‌گذارد، اما مرگ‌ومیر لاک‌پشت‌ها در این سن اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر جمعیت لاک‌پشت‌ها خواهد گذاشت

کد خبر : ۹۶۸۵۰
بازدید : ۲۲۲۰

آلودگی پلاستیک یکی از بزرگ‌ترین معضلات محیط زیست است و پژوهشی جدید نشان می‌دهد که پلاستیک اثر شدیدی بر بچه‌لاک‌پشت‌ها می‌گذارد. یک گروه پژوهشی در هر دو ساحل شرقی و غربی استرالیا در بدن بچه‌لاک‌پشت‌ها پلاستیک یافتند.

پس از بیرون آمدن از تخم در سواحل، این خزندگان کوچک به سوی جریان‌های آبی حرکت می‌کنند، یعنی پهنه‌های آب که در مسیر مشخصی حرکت می‌کند و اولین سال‌های زندگی خود را در اقیانوس شروع می‌کنند.

این جریان‌های آبی مقدار زیادی پلاستیک با خود حمل می‌کنند و بچه‌لاک‌پشت‌ها به دلیل تغذیه در سطح آب مقدار زیادی از آن را می‌بلعند.

دکتر امیلی دونکان، از مرکز اکولوژی و حفاظت حیات‌وحش دانشگاه اکستر در پنرین کورنوال می‌گوید:"لاک‌پشت‌های جوان برای رشد در اقیانوس سازگاری و تکامل پیدا کرده‌اند، جایی که به نسبت جانوران شکارچی کمتری وجود دارد".

"هر چند پژوهش‌ها به ما نشان داد که این رفتار، آن‌ها را به دام می‌اندازد و به آلوده‌ترین مناطق مانند چرخاب بزرگ زبالهٔ اقیانوس آرام می‌کشاند. بچه‌لاک‌پشت‌ها رژیم غذایی خاصی ندارند و هر چیزی را می‌خورند. در این پژوهش دریافتیم که مقدار زیادی پلاستیک هم می‌خورند.
هنوز نمی‌دانیم هضم پلاستیک چه تأثیری بر لاک‌پشت‌های جوان می‌گذارد، اما مرگ‌ومیر لاک‌پشت‌ها در این سن اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر جمعیت لاک‌پشت‌ها خواهد گذاشت".
بچه‌لاک‌پشت‌

پژوهشگران در سواحل استرالیا، بچه‌لاک‌پشت‌هایی را که به ساحل می‌افتند یا به طور اتفاقی در تور ماهیگران می‌افتند بررسی کردند.

این پژوهش روی ۱۲۱ لاک‌پشت دریایی انجام گرفته است که پنج گونه از هفت گونه لاک‌پشت‌های جهان هستند: لاک‌پشت سبز دریایی، لاک‌پشت سرخ یا سر‌گُنده، لاک‌پشت پوزه‌عقابی، لاک‌پشت زیتونی (ریدلی) و لاک‌پشت دریایی تخت‌لاک.

بنا‌بر اطلاعات به‌دست‌آمده از پژوهش‌ها تعداد لاک‌پشت‌هایی که پلاستیک مصرف کرده بودند در سواحل اقیانوس آرام به نسبت بیشتر بوده است. در بدن ٪۸۶ از لاک‌پشت‌های سرخ یا سر‌گُنده، ٪۸۳ از لاک‌پشت‌های سبز دریایی، ٪۸۰ از لاک‌پشت‌های دریایی تخت‌لاک و ٪۲۹ از لاک‌پشت‌های زیتونی (ریدلی) پلاستیک مشاهده شده است.

در ساحل اقیانوس آرام در بدن ٪۲۸ از لاک‌پشت‌های دریایی تخت‌لاک، ٪۲۱ از لاک‌پشت‌های سرخ یا سر‌گُنده و ٪۹ از لاک‌پشت‌های دریایی سبز پلاستیک یافته شده است.

در این پژوهش فقط هفت مورد لاک‌پشت پوزه‌عقابی بررسی شده است که در بدن هیچ‌کدام از آن‌ها در هیچ‌یک از سواحل پلاستیک یافت نشده است.
بچه‌لاک‌پشت‌
پژوهشگران دریافتند که پلاستیک در بدن لاک‌پشت‌های اقیانوس آرام قطعات سختی است که از محصولات و مواد گوناگون مصرفی انسان به جا مانده است در حالی که پلاستیک‌های اقیانوس هند بیشتر الیاف و بافت‌هایی است که از طناب‌ها و تور‌های ماهیگیری به جا مانده است.

پلیمر‌هایی که در هر دو اقیانوس بیشتر اوقات خوراک لاک‌پشت‌ها می‌شود پلی اتیلن و پلی‌پروپیلن است که هر دو بسیار پر‌کاربرد است.

دکتر دونکان می‌گوید:" این پلیمر‌ها کمابیش در همه‌ٔ محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود، هیچ راهی وجود ندارد که بگوییم منبع و منشا اجزایی که در بدن جانوران یافته‌ایم چه بوده است. در بدن بچه لاک‌پشت‌ها اجزای پلاستیک به بزرگی ۵ تا ۱۰ میلیمتر یافته‌ایم و هر چه لاک‌پشت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند قطعات بزرگ‌تری در بدن آن‌ها می‌یابیم".

"در گام بعدی پژوهش، تلاش می‌کنیم دریابیم خوردن پلاستیک چه اثری بر سلامت و بقای این لاک‌پشت‌ها می‌گذارد".
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید