آینده قیمت خودرو با طرح جدید مجلس؟

آینده قیمت خودرو با طرح جدید مجلس؟

طرح تحول صنعت خودرو؛ طرحی است که بر اساس آن خودرو‌های داخلی در بورس عرضه خواهند شد این طرح با امضای ۴۴ نماینده مجس در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ در نشست علنی مجلس اعلام وصول شد و در نوبت بررسی در صحن پارلمان قرار گرفت.

کد خبر : ۹۶۸۷۶
بازدید : ۳۰۰۲

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد در این طرح با حذف دلالان قیمت‌ها به ثبات می‌رسد و امیدواریم بعد از اجرای این طرح خودرو به دست خریدار واقعی برسد و از دلالان نیز مالیات‌های سنگین گرفته شود.

مجلس شورای اسلامی برای بهبود و سازماندهی بازار خودرو «طرح تحول صنعت خودرو» مطرح کرد که بر اساس آن خودرو‌های داخلی در بورس عرضه خواهند شد این طرح با امضای ۴۴ نماینده مجس در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ در نشست علنی مجلس اعلام وصول شد و در نوبت بررسی در صحن پارلمان قرار گرفت.

در مقدمه این طرح مطرح شده است:

صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن از جمله قطعه‌سازی، علیرغم برخورداری از فرصت‌ها و حمایت‌های فراوان از یکسو و دراختیار داشتن توانمندی‌های بسیار در حوزه‌های فنی و فناوری، صنعتی و تولیدی و منابع انسانی از سوی دیگر نتوانسته به جایگاه مناسب و شایسته خود دست پیدا کند.
عدم توان رقابت با شرکت‌های خارجی، اثرپذیری بالا از تلاطمات داخلی و خارجی، نارضایتی مردم از محصولات و خدمات خودروسازان از جمله این موارد هستند. طرح حاضر با شناسایی مسائل ریشه‌ای جاری در این صنعت و توجه همزمان به ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در گره‌گشایی از مشکلات، ضمن توجه به قوانین ذیل، به ساماندهی و تحول در این خصوص پرداخته است.

قیمت خودرو ثبات پیدا خواهد کرد

نایب رئیس کمیسیون صنایع در رابطه با قیمت خودرو بعد از اجرای طرح تحول صنعت بیان کرد: در بورس قیمت راعرضه و تقاضا مشخص می‌کند، اما در این طرح، خودرو سقف قیمت گذاری خواهد داشت که این سقف همان سقف واحد تولید خواهد بود یعنی قیمت خودرو بیشتر از قیمت واحد تولید نخواهد شد ضمن اینکه امکان کاهش قیمت نیز وجود دارد. هدف اصلی این طرح شفافیت بازار خودرو است.

سید جواد حسینی کیا افزود: یکی از مزایای اصلی این طرح حذف قیمت گذاری دستوری است و قیمت خودرو در بازار‌های رقابتی تعیین می‌شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در این طرح به دنبال حذف دلالان هستیم و امیدواریم بعد از اجرای این طرح خودرو به دست خریدار واقعی برسد و از دلالان نیز مالیات‌های سنگین گرفته شود. قیمت خودرو به سمت قیمت واحد تولید خواهد رفت و ثبات پیدا می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع تشریح کرد: تنها خودرو‌های تولید سایپا و ایران خودرو در بورس ارائه خواهند شد.

عرضه خودرو در بورس دلالی و رانت را از بین می‌برد

کارشناسان می‌گویند: با توجه به تجربه موفق صنایع دیگر در بورس کالا، بهتر است خودرو نیز در بورس کالا عرضه شود تا بحث رانت و دلالی در بازار خودرو که ناشی از دو نرخی بودن است از بین برود.

با ورود خودرو در بورس کالا، شفافیت و امکان نظارت دقیق از سوی نهاد‌های مسوول، جای خود را به بحث قیمت‌گذاری می‌دهد و این بوروکراسی اداری برای قیمت‌گذاری بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

شرایط خرید خودرو در بورس

بر اساس طرح ساماندهی عرضه خودرو، خریداران باید ۱۸ سال تمام داشته و دارای گواهینامه رانندگی پایه ۳ باشند. همچنین متقاضیان خرید خودرو در بورس نباید دارای پلاک فعال باشند. خریداران می‌توانند هر سه سال یک بار و با استفاده از کد ملی، یک دستگاه خودرو در بورس کالا بخرند.

منبع: خبرگزاری آنا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید