ابتکار جالب ژاپنی‌ها در روزهای کرونا

ابتکار جالب ژاپنی‌ها در روزهای کرونا

کیسه‌های برنج در طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند و بعضی از آن‌ها شبیه نوزادی هستند که در پتو پیچیده شده و روی آن تصویری از یک نوزاد چسبانده شده است. به‌این‌ترتیب، وقتی خویشاوندان کیسه برنج را بغل می‌کنند، احساس می‌کنند که نوزاد را در آغوش گرفته‌اند.

کد خبر : ۹۶۹۷۲
بازدید : ۶۴۰۴
فرادید | والدین ژاپنی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند و خویشاوندانشان به دلیل همه‌گیری نمی‌توانند به ملاقات نورسیده‌شان بیایند، کیسه‌های برنج را به وزن بچه‌شان تهیه می‌کنند و برای اعضای خانواده می‌فرستند تا به جای نوزاد کیسه برنج را در آغوش بگیرند.

به گزارش فرادید، کیسه‌های برنج در طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند و بعضی از آن‌ها شبیه نوزادی هستند که در پتو پیچیده شده و روی آن تصویری از یک نوزاد چسبانده شده است. به‌این‌ترتیب، وقتی خویشاوندان کیسه برنج را بغل می‌کنند، احساس می‌کنند که نوزاد را در آغوش گرفته‌اند.

مقدار برنجی که در هر کیسه ریخته می‌شود با وزن نوزاد برابر است و هر چه وزن بیشتر باشد، هزینه برنج نیز بیشتر می‌شود. برخی از شرکت‌های تولید‌کننده نوزادِ برنجی برای هر یک گرم نوزاد ۱ یِن دریافت می‌کنند و یک نوزاد ۵‌کیلوگرمی در حدود ۳۵۰۰ یِن (معادل ۲۲.۹۰‌پوند) آب می‌خورد.

ایده‌پرداز نوزاد‌های برنجی، فردی به نارو اونو، صاحب یک مغازه برنج‌فروشی در فوکودا است. او می‌گوید: «نخستین‌بار ایده نوزاد برنجی در حدود ۱۴‌سال قبل و وقتی پسرم متولد شد به ذهنم رسید. فکر می‌کردم که برای خویشاوندانم که خیلی دور از من هستند چه کاری می‌توانم انجام دهم. تصمیم گرفتم که کیسه‌های برنج را با وزن و شکل نوزادم درست کنم و برای آن‌ها بفرستم تا بتوانند او را در آغوش بگیرند و بامزگی‌اش را احساس کنند.»
نوزاد‌های برنجی در ژاپن، ایده‌ای جدید برای جبرانِ فقدانِ آغوش واقعی
«یکی از مشتریانم یک روز کیسه‌های برنج و عکس پسرم را که روی آن‌ها چسبانده بودم دید و خیلی از اینکه چه اقدام بانمک و جالبی انجام داده‌ام، تعریف کرد. پس ما فکر کردیم که بازار خوبی پیدا کرده‌ایم؛ بنابراین شروع کردیم به تولید کیسه‌های برنج و نهایتاً سفارش‌هایی از سراسر ژاپن به دستمان رسید.»

اونو اکنون تعداد فروشگاه‌های خود را افزایش داده و حتی کیسه‌های برنج جشنِ عروسی هم تولید می‌کند.

«کیسه‌های برنج عروسی به این شکل است که عروس و داماد تصاویری از کودکی خودشان را روی کیسه‌های برنج نصب می‌کنند و به والدین‌شان به عنوان هدیه و تشکر از اینکه آن‌ها را به دنبال آورده‌اند، تقدیم می‌کنند.»

کیسه‌های برنجِ عروسی حتی از کیسه‌های برنج نوازاد هم معروف‌تر شده است.

اونو می‌گوید: «تقاضا برای کیسه‌های برنج عروسی و نوزادی در دوران همه‌گیری افزایش یافته است، زیرا افراد به دلیل بیماری قادر نبودند دور هم جمع شوند و جشن بگیرند.»

نرخ زاد‌وولد در ژاپن بسیار پایین است. جمعیت ژاپن سال گذشته بیش از ۴۸۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرد و به رقم ۱۲۶.۶۵ میلیون نفر رسید.
نوزاد‌های برنجی در ژاپن، ایده‌ای جدید برای جبرانِ فقدانِ آغوش واقعی
تعداد نوزادان تازه‌متولد‌شده در سال ۲۰۲۰ به کمترین حد خود و به رقم ۸۴۳۳۲۱ نفر رسید. در سال ۱۹۸۹ حدود ۱.۲۵‌میلیون متولد شدند و از آن زمان هر سال تعداد نوزادان کاهش پیدا کرده است.

ازدواج نیز به طور مشابه در ژاپن کاهش پی کرده است. در سال‌های ابتداییِ دهه ۱۹۷۰ ازدواج در اوج خود بود و تقریباً بیش از ۱‌میلیون ازدواج در سال ثبت می‌شد که این رقم به کمترین حد خود و رقم ۵۲۵۴۹۰ ازدواج در سال رسیده است.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید