رئیسی در حال آماده سازی مسیر بازگشت به برجام؟

رئیسی در حال آماده سازی مسیر بازگشت به برجام؟

ابراهیم رئیسی، پس از پیروزی، بار‌ها از واژه لغو تحریم‌ها و بهره بردن از طرح‌های دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها استفاده کرده است. واژه‌ای که از روز تحلیف به بعد، جدی‌تر بیان می‌شوند. علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، گزینه جدی وزارت امورخارجه دولت رئیسی نیز به نظر می رسد چهره‌ای ست که موافق مذاکره برای احیای برجام است. به شکلی که یکی مقامات اتحادیه اروپا که در مراسم تحلیف رئیسی حضور داشته، به این نکته اشاره کرده است.

کد خبر : ۹۷۰۵۱
بازدید : ۲۶۸۵
فرادید | ابراهیم رئیسی با موضع گیری اش در روز تحلیف نشان داد که مخالف احیای برجام نیست و در مقابل از هر طرح دیپلماتیکی که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال می‌کند. او روز گذشته هم در گفتگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته که در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران تأمین شود.

به گزارش فرادید؛ هنوز تکلیف کابینه ابراهیم رئیسی مشخص نشده است. در آن سو بیش از یک ماه است که نشست کمیسیون برجام به دلیل انتقال قدرت تعطیل شده است. این وقفه باعث شده تا برخی از کارشناسان سیاسی به احتمال ترک میز مذاکره اشاره کنند.

در این میان، جنجال آفرینی‌ها بر سر کشتی مرسر نیز باعث شد تا رسانه‌های داخلی و خارجی، اسرائیل را مانع بزرگی برای احیای برجام و بازگشت ایران به وین معرفی کنند.

اما همچنان طرفین برجام امیدوارند تا ایران هر چه زودتر به مذاکرت برجام باز گردد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک روز پس از تحلیف رئیسی گفته بود که از ایران می‌خواهیم به زودی به مذاکرات برگردد تا بتوانیم برای به نتیجه رساندن کار صورت گرفته، تلاش کنیم.

در آخرین تلاش نیز، امانوئل مکرون از رئیسی خواسته تا ایران به میز مذاکره برگردد.

رئیسی در حال آماده سازی مسیر بازگشت به برجام؟
ابراهیم رئیسی هموار کننده مسیر برجام؟

هشمتین رئیس جمهور ایران پس از پیروزی، بار‌ها از واژه لغو تحریم‌ها و بهره بردن از طرح‌های دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها استفاده کرده است. واژه‌ای که از روز تحلیف به بعد، جدی‌تر بیان می‌شوند.

علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، گزینه جدی وزارت امورخارجه دولت رئیسی نیز به نظر می رسد چهره‌ای ست که موافق مذاکره برای احیای برجام است. به شکلی که یکی مقامات اتحادیه اروپا که در مراسم تحلیف رئیسی حضور داشته، به این نکته اشاره کرده است.

او که نخواسته نام اش فاش شود، اعلام کرده که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، در حاشیه مراسم تحلیف آقای رئیسی به تهران با حسین امیرعبداللهیان، مسئول مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم، صحبت کرده است.

طبق گفته او، ایرانی‌ها نه فقط خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر به مذاکرات وین هستند، بلکه تمایل دارند، مذاکرات این‌بار به توافق نهایی بیانجامد. این دیپلمات اروپایی همچنین از آمادگی دولت ابراهیم رئیسی برای از سرگیری مذاکرات وین و تلاش به‌منظور احیای توافق هسته‌ای برجام طی هفته‌های آتی خبر داده است.

با این حال، نکته قابل توجه اینجاست که منتقدان برجام در حال حاضر هم سو با ابراهیم رئیسی بر لغو تحریم‌ها تاکید می‌کنند. در این میان رئیس مجلس نیز هم راستا با رئیسی لغو تحریم‌ها را ضروری می‌داند.

با این وجود به نظر می‌رسد با مشخص شدن متولی وزارت امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت رئیسی، موضوع احیای برجام دوباره از سر گرفته شود.
علاوه بر این ناظران پیش بینی می کنند که همزمان با آغاز نشست های برجامی در دولت رئیسی، گفتگو برای صلح در منطقه نیز شروع شود.
رئیسی در حال آماده سازی مسیر بازگشت به برجام؟
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید