صف طولانی داروخانه‌ها و بازار سیاه داروی کرونا

صف طولانی داروخانه‌ها و بازار سیاه داروی کرونا

سازمان غذا و دارو، علت شکل گیری صفوف طولانی مقابل داروخانه‌های دولتی را افزایش مصرف اقلام دارویی کرونا در مرداد ماه اعلام کرده است. مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسیده است.

کد خبر : ۹۷۰۸۹
بازدید : ۳۴۰۱
فرادید | کمیابی دارو‌های موثر در درمان کرونا، باعث تشکیل صفوف طولانی مقابل داروخانه‌های منتخب کشور شده است. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مردم ساعات‌های طولانی برای خرید دارو‌های رمدسیویر، فاویپیراویر، اکتمرا، تمزیوا و سرم در صف می‌مانند. حالا این موضوع با واکنش رسانه‌ها و فعالان اجتماعی مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان دارو‌هایی که برای درمان کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارو‌هایی همچون فاویپیریور، رمدسیویر، سفترکسین، ریسیژن، ناپروکسن، آزیترو، دگزا، اکتمرا، ایورمکتین، فاموتیدین، استامینوفن و ویتامین D با کمیابی در داروخانه‌ها مواجه شده اند.

این کمبود اقلام دارویی باعث شده تا رمدسیویر، فاویپیراویر، اکتمرا، تمزیوا و سرم در داروخانه‌های دولتی و تنها با نسخه عرضه شود.

کمیابی دارو‌های درمانی کرونا در شرایطی است که تعداد مبتلایان روزانه به ۴۰ هزار نفر و شمار مرگ و میر به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است.

در آن سو، با وجود کمیابی اقلام دارویی کرونا، بازار سیاه این داروها داغ شده است. به شکلی که سوداگران با ده برابر قیمت معمول این داروها را به فروش می رسانند.
جنجال صف طولانی داروخانه‌ها و بازار سیاه داروی کرونا

معمای کمیابی دارو و شکل گیری بازار سیاه!

انتشار تصاویری از تشکیل صفوف طولانی برای خرید داروی کرونا مقابل داروخانه‌های دولتی، آنچنان جنجال آفرین شد که ابراهیم رئیسی در جلسه اضطراری ستاد ملی کرونا، دستور تهیه دارو‌های ضروری کرونا و سرم را صادر کرد.

اما حالا مسئله‌ای که در حال حاضر از سوی فعالان اجتماعی و رسانه مطرح شده، این است که با وجود کمبود دارو، چگونه بازار سیاه برای این اقلام دارویی شکل گرفته است.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که داروی رمدسیویر که در داروخانه‌های دولتی با ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود را در بازار سیاه به قیمت ۱۵ میلیون تومان خریداری کرده اند.

آن‌ها مدعی اند که سرم به تعداد زیاد در بازار سیاه موجود است و سوداگران سرم را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.
دکتر علیرضا سالم، عضو رسمی شورای عالی داروخانه‌های کشور در رابطه با علت شکل گیری بازار سیاه معتقد است که شبکه مخوف قاچاق دارو با تهیه نسخه داروهای کمیاب آن ها را از داروخانه‌های منتخب تهیه می‌کند و در بازار سیاه با ۱۰ برابر قیمت به فروش می‌رساند.
در این میان، هادی احمدی دیگر عضو شورای عالی داروخانه های کشور عامل نشت داروهای درمان کرونا به بازار سیاه را داروخانه های هلال احمر و داروخانه های دانشگاهی می داند.

با این وجود وزارت بهداشت هنوز درباره علت شکل گیری بازار سیاه دارو چیزی نگفته است.
جنجال صف طولانی داروخانه‌ها و بازار سیاه داروی کرونا

چرا صفوف طولانی در برابر داروخانه‌ها شکل گرفت؟

سازمان غذا و دارو، علت شکل گیری صفوف طولانی مقابل داروخانه‌های دولتی را افزایش مصرف اقلام دارویی کرونا در مرداد ماه اعلام کرده است. شانه ساز در این رابطه می‌گوید که مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسیده است.

از سوی دیگر شانه ساز، اعتراض تولیدکنندگان سرم تزریقی به مجلس برای عدم واردات را توجیهی برای برخی از این کمبود‌ها عنوان کرده است.

البته رئیس سازمان غذا و دارو، کمبود دارو در مقطع کنونی را طبیعی می‌داند.

او می‌گوید که در پیک جدید بیماری کرونا که روزانه حدود ۴۰هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، کمبود مقطعی برخی دارو‌ها به دلیل افزایش نیاز بیماران رخ می‌دهد.

اما فعالان صنفی حوزه داروسازی با انتقاد از وزارت بهداشت، معتقدند که مسئولان باید در همان ابتدای شکل گیری موج پنجم کرونا، باید چنین روز‌هایی را پیش بینی می‌کردند.

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران دراین رابطه معتقد است که به راحتی می‌شد با برنامه ریزی، کمبود‌ها را مدیریت کرد.

او گفته که به دلیل کمبود دارو‌های رمدیسیویر و فاویپیراویر ممکن است در این مدت جان بسیاری از افراد درخطر بوده باشد و یا جانشان را ازدست داده باشند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید