علت افزایش قیمت هویج چیست؟

علت افزایش قیمت هویج چیست؟

میوه فروشان درباره افزایش قیمت هویج گفته‌اند که تقاضای هویح از زمان شیوع کرونا بیشتر شده است. به گفته بازاریان عرضه هویج کمتر شده و با قیمتی که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته به دست میوه فروشان می‌رسد.  

کد خبر : ۹۷۰۹۸
بازدید : ۵۰۴۵
فرادید | قیمت هویج در سال گذشته نرخی معین بین ۴ تا ۵ هزار تومان داشت، اما در روز‌های گذشته این نرخ افزایش یافته و قیمت هویج تا حدود ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش فرادید؛ با افزایش آمار مبتلایان به کرونا، قیمت هویج هم افزایش یافته است. به نظر می‌رسد علاوه بر ترس از مبتلا شدن، نگرانی از کمبود دارویی طبیعی که پزشکان توصیه می‌کنند، هم به لیست نگرانی‌های مردم اضافه شده است.

میوه فروشان می‌گویند که تقاضای هویج از زمان شیوع کرونا بیشتر شده است. به گفته این بازاریان عرضه هویج کمتر شده و با قیمتی که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته به دست میوه فروشان می‌رسد.

بااین حال برخی از روسای اتحادیه‌ها افزایش آمار کرونا را مقصر این گرانی دانسته‌اند، عده‌ای هم دلایل متعدد دیگری را برای این امر شمرده‌اند.

هویج ۳۸ هزاری! علت افزایش قیمت هویج چیست؟
علت گرانی هویج

براساس کشف قیمت میدانی هوج در بازار میوه و تره‌بار فروشان، قیمت هر کیلو هویج از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد.

برخی فعالان بازار علت این گرانی را خشکسالی دانسته و می‌گویند که بذر هویج آب‌بری بالایی دارد و خشکسالی باعث شده که کاشت هویج کمتر از سال‌های قبل شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه هم دو دلیل برای کمیاب شدن هویج شمرده است، خشکسالی و صادرات بی رویه آن.

اسدالله کارگر با تایید قیمت ۳۸ تا ۴۰ هزار تومانی هویج در برخی مغازه‌های سطح شهر، گفته که هویج قیمت مصوب ندارد و دلیل افزایش قیمت این است که مغازه‌دار‌ها هم هویج را از میدان مرکزی گران می‌خرند.

به گفته او در فصل تابستان نگهداری هویج دشوار است و بنابراین در این فصل، کاشت هویج کمتر از پاییز انجام می‌شود. کارگرد می‌گوید که در حال حاضر تنها تامین کننده هویج در کل کشور فقط استان فارس است که تولید آن چندان بالا نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه، افزایش کرایه حمل و نقل، نرخ دستمزد و بالا رفتن هزینه اقلام بسته‌بندی از جمله گونی را از دلایل گران شدن قیمت کالا دانسته و می‌گوید که مقصر گرانی میوه فعالان بازار نیستند بلکه تورم عوامل تولید به طور چشمگیری بالا رفته است.

همچنین نایب رئیس اول اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اصفهان هم از ایجاد بازار سیاه هویج در اصفهان و کشور خبر داده و گفته که امروز برخی دلالان هویج را پای حوض خریداری کرده و به عراق و افغانستان قاچاق می‌کنند که باید با آن‌ها برخورد شود.

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم در این باره گفته است: «بسیاری از کشاورزان به دلیل مشکلات مالی ممکن است پیش از برداشت محصول، تولید خود را با هزینه‌ای در اختیار دلالان قرار دهند و یا اینکه همواره دلالان از محصولاتی که مازاد تولید دارند، سواستفاده می‌کنند.»

پیمان فیروزنیا معتقد است هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است، اما در حد قیمت موجود هویج در بازار نیست.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شهر‌های مختلف همین دلایل را و همچنین کم آبی خوزستان و افزایش آمار مبتلایان به کرونا راعلت گرانی هویج و دیگر اقلام میوه و تره بار عنوان کرده اند.

البته این گرانی‌ها تنها مختص هویج نبوده و بازار‌های مختلف هم دچار این افزایش قیمت شده اند، به حدی که صدیف بدری، نماینده مجلس درباره نابسامانی بازار‌های مختلف گفته است «هر روز شاهد افزایش قیمت کالا‌های اساسی هستیم که این روز‌ها گرانی‌ها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمی‌توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند.»

هویج ۳۸ هزاری! علت افزایش قیمت هویج چیست؟
هویج ارزان می‌شود؟

حسین درجاتی، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار اراک معتقد است که در روز‌های گذشته به سبب صادرات، افزایش مصرف در دوران کرونا و به سبب برخی مطالب منتشر شده در خصوص مفید بودن آب هویج برای پیشگیری از کرونا، همچنین کاهش تولید محصول به سبب کم آبی، قیمت هویج افزایش پیدا کرده است.

او می‌گوید از ابتدای پاییز که تولیدات افزایش پیدا می‌کند انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

همچنین مصطفی دارایی نژاد، رئیس بارفروشان تهران، گفته که بیشترین هویج مصرفی در کشور از جنوب و شهر دزفول تامین می‌شود که اکنون در انتهای برداشت آن هستیم و عرضه کاهش داشته است.

به همین خاطر هم دارایی نژاد تاکید کرده که به زودی هویج تولیدی شهر‌های بروجرد و اصفهان روانه بازار می‌شود و پس از آن شهر‌های اطراف تهران محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند. او وعده داده تا هفته آینده قیمت این محصول تا ۱۰ هزار تومان کاهش یابد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید