حمام نکردن و دیر حمام کردن خطرناک است

حمام نکردن و دیر حمام کردن خطرناک است

آشتون کوچر و میلا کونیس، دو بازیگر آمریکایی، طی پادکستی که ماه گذشته منتشر شد، درباره بهداشت از نظر سلبریتی‌ها صحبت کردند و هر دو اعتراف کردند که فقط نواحیِ خاصی از بدن شامل «زیر بغل» را هر روز شستشو می‌دهند و از مابقی صرف نظر می‌کنند.

کد خبر : ۹۷۱۰۷
بازدید : ۵۸۲۹
فرادید | بعد از آنکه تعدادی از سلبریتی‌های معروف اعتراف کردند که در حمام گرفتن بسیار تنبل هستند، کارشناسان بهداشتی هشدار دادند که چنین عادتی می‌تواند منجر به ایجاد زگیل، عفونت‌های پوستی و «بوی بسیار بد ناحیه تناسلی» شود.

به گزارش فرادید، آشتون کوچر و میلا کونیس، دو بازیگر آمریکایی، طی پادکستی که ماه گذشته منتشر شد، درباره بهداشت از نظر سلبریتی‌ها صحبت کردند و هر دو اعتراف کردند که فقط نواحیِ خاصی از بدن شامل «زیر بغل» را هر روز شستشو می‌دهند و از مابقی صرف نظر می‌کنند.

این افشاگری‌ها باعث شد که ستارگان هالیوودی دیگری نیز به میدان بیایند و درباره عادت‌های بهداشتی‌شان صحبت کنند. برای مثال جیک جیلنهال گفت: «هر روز بیشتر به این نتیجه می‌رسم که بعضی اوقات حمام کردن هیچ ضرورتی ندارد.»

او تأکید کرد: «فکر می‌کنم که حمام نکردن برای حفظ سلامتی پوست بسیار خوب است و ما به طور طبیعی خودمان را تمیز می‌کنیم.»

بعد از این اظهار‌نظر‌ها کارشناسان بهداشتی هشدار دادند که حمام نکردن می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله آکنه، بوی مشمئز‌کننده و زگیل شود.

دکتر امِکا اکوروچا و دکتر یلدا جمال، هر دو هشدار دادند که «مضرات حمام نکردن به مراتب بیشتر از حمام کردن است.»

اکوروچا می‌گوید: «اگر هر روز حمام نکنیم، گرفتار مسائل بهداشتی زیادی، به خصوص آن‌هایی که مرتبط با پوست هستند، می‌شویم.»

جمال نیز توضیح داد: «پوست از ما در مقابل هجوم عوامل بیماری‌زا، آسیب‌های فیزیکی و اشعه فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. پوست همچنین به عنوان یک اندام حسگر عمل می‌کند و دمای بدنِ ما را تنظیم می‌کند.»

در ادامه دلایلی برشمرده می‌شود که نشان می‌دهند، ما به حمام روزانه احتیاج داریم:

۱. هر روز حمام نکردن می‌تواند شما را در معرض بیماری‌هایی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس قرار دهد
بسیاری از کاشناسان می‌گویند پرهیز از حمامِ روزانه می‌تواند منجر به ضایعاتِ مزمنِ پوستی شود. امکا می‌گوید: «اگر هر روز حمام نکنیم، وضعیت‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس بدتر می‌شود و می‌تواند ما را در معرض درماتیتِ ناشی از غفلت و ایجاد پلاک‌های عمیق پوستی قرار دهد.»

«هایپرپیگمانتاسیون (تیره‌شدنِ پوست) نیز می‌تواند در صورت نشستنِ سلول‌های مرده که به پوست می‌چسبند و رنگ چهره را تغییر می‌دهند، رخ دهد.»

«اگرچه برای شکل‌گیری این بیماری هفته‌ها یا ماه‌ها حمام نکردن لازم است، اما همچنین می‌تواند منشأ بوی مشمئزکننده‌ای بشود که یکی از نشانه‌های هشداردهنده اولیه مشکلاتِ جدی‌تر است.»

جمال نیز می‌گوید: «در طی روز عرق، سلول‌های مرده پوستی و کثیفی روی پوست جمع می‌شوند که می‌توانند باعث شکستگی و تخریب پوست شوند و بیماری‌های پوستی را بدتر کنند.»

۲. فواصل طولانی بین استحمام باعث بوی مشمئز‌کننده بدن می‌شود
واضح است که یکی از دلایل شایع افراد برای استحمام هرروزه خلاصی از بوی بد بدن است. امکا هشدار می‌دهد افرادی که در طی روز فعال هستند، اما آخر شب دوش نمی‌گیرند خودشان را در معرض بوی بد قرار می‌دهند.

او توضیح می‌دهد: «عرق و باکتری که در اثر فعالیت‌های روزمره روی بدن جمع می‌شود می‌تواند باعث بوی بد شود. یک افسانه پزشکی است که می‌گوید عرق بو می‌دهد. درحالیکه عرق کاملاً بی‌بو است. بویی که از عرق بلند می‌شود، ناشی از ترکیب عرق با باکتری‌هایی است که به طور طبیعی روی سطح پوست ما زندگی می‌کنند. پس فقط وقتی عرق می‌کنید می‌توانید بوی بد این باکتری‌ها را احساس کنید.»
۳. حمام نکردن باعث ایجاد بوی مشمئزکننده در ناحیه تناسلی می‌شود
استفانی تیلور، کارشناس سلامت و تندرستی، می‌گوید نواحی تناسلی اگر هر روز شسته نشود، می‌توانند بوی بسیار تندی بدهد. او می‌گوید: «زنان نباید از مواد شیمیایی خیلی قوی برای شستن نواحی داخلی تناسلی استفاده کنند، اما نواحی بیرونیِ ناحیه تناسلی حتماً هر روز باید شسته شود، زیرا محل تجمع عرق و باکتری است. تجمع عرق و باکتری می‌تواند منجر به عفونت‌ها یا بوی بسیار مشمئزکننده شود.»

۴. چربی طبیعی بدن که با کثیفی و خاک ترکیب می‌شود، می‌تواند منجر به خارش و سوزش بدن شود
امکا هشدار می‌دهد: «اگر هر روز پوست را نشویید، پوست حساس می‌شود. پوست ما چربی طبیعی تولید می‌کند که این چربی با ترکیب با خاک و آلاینده‌ها می‌تواند باعث تحریک‌پذیری، خارش و التهاب پوست شود.»
«اگر پوست تحریک‌پذیر دارید با آب سرد دوش بگیرید.»

۵. جمع شدنِ باکتری روی پوست می‌تواند باعث عفونت و زگیل شود
امکا می‌گوید اگر پوست‌های مرده و باکتری‌ها را در پایان هر روز از روی پوست‌تان نشویید، خودتان را در معرض عفونت‌ها قرار می‌دهید. او می‌گوید: «باقی ماندن باکتری روی پوست می‌تواند باعث عفونت پوست شود. اگر آسیب به هر کدام از لایه‌های پوست وارد شود و این باعث عفونت‌های مکرر شود، پوست دچار سلولیت خواهد شد. می‌توان از ایجاد سلولیت پیشگیری کرد، اما اگر خیلی شدید باشد فقط باید به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها آن را درمان کرد.»

استفانی می‌افزاید: «اگر پوستتان را کم بشویید، باعث می‌شود که بدن بوی بد بگیرد و اجازه می‌دهید تا عرق و سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست جمع شوند و منافذ پوست را مسدود کنند و باعث برون‌ریزیِ آکنه و یا عفونت‌های باکتریایی و قارچی شوند.»

«در بدترین حالت ممکن پوست دچار درماتیتِ ناشی از بی‌توجهی می‌شود و این زمانیست که لایه‌های کثیفی و عرق روی پوست تجمع می‌کنند.»

دکتر کتی تقی‌پور، متخصص پوست در بیمارستان‌های انگلستان، می‌گوید: «پرهیز از استحمام به صورت مکرر و مرتب، باعث چرب شدنِ پوست می‌شود و وقتی پوست چرب باشد، مستعدِ باکتری و قارچ می‌شود. در بعضی مواقع پوست چرب می‌تواند باعث ایجاد زگیل شود.»

۶. تعریق شدید ما را در معرض آفتاب‌سوختگی قرار می‌دهد
امکا می‌گوید، آن‌هایی که مرتب دوش نمی‌گیرند، در معرض آفتاب‌سوختگی شدید و خطرناک هستند. او توضیح می‌دهد: «اگر مرتب حمام نکنید، پوستتان را در معرض آفتاب‌سوختگی قرار می‌دهید، زیرا عرق، محافظت در برابر اشعه فرابنفش را کاهش می‌دهد. بنابراین، در طی ماه‌های تابستان، باید هر روز عرق را از روی پوست بشویید یا مقدار ضدآفتابی که معمولاً استفاده می‌کنید را افزایش دهید.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید