لاماری آرین موتور؛ اولین کراس اوور اسپرت دانگ فنگ در ایران

لاماری آرین موتور؛ اولین کراس اوور اسپرت دانگ فنگ در ایران

شمایل دانگ فنگ تیپ ۵ یا لاماری آرین موتور بسیار جوان‌پسند، جذاب و امروزی جلوه می‌کند، اما با این وجود، شاید برخی مشتریان نمای جدید و متفاوت چهره این خودرو را نپسندند و همان سبک‌های قدیمی‌تر و نسبتا کلاسیک را ترجیح دهند.

کد خبر : ۹۷۱۸۹
بازدید : ۷۱۵۶
روزبه راد | بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع موثق، شرکت آرین موتور نماینده انحصاری واردات محصولات کمپانی ژاپنی میتسوبیشی، تصمیم گرفته است تا آستین‌ها را بالا بزند و از این به بعد اقدام به مونتاژ و تولید خودرو‌های جدید چینی کند.

ظاهرا اولین محصول این شرکت کراس اوور کامپکت دانگ فنگ تی۵ ایوو است که بر اساس رویه یکی دو سال اخیر خودروسازان داخلی، با نام جدید به عرصه رقابت با تولیدات مونتاژی داخل کشور پا خواهد گذاشت.

لاماری آرین موتور نامی است که روی این محصول چینی گذاشته شده و قرار است ظرف ماه‌های آینده به‌تدریج راه خود را به سوی جاده‌ها و خیابان‌های کشور در پیش گیرد. اگر نیازمند کسب اطلاعات تکمیلی پیرامون مشخصات فنی لاماری آرین موتور، قیمت لاماری، امکانات و دیگر مشخصات فنی این خودرو هستید، از شما دعوت می‌کنیم به ادامه این نوشتار توجه بفرمایید.

فرم بدنه دانگ فنگ تی۵ ایوو به سبکی ترسیم شده که بتواند بیش از سایرین، مشتریان جوان و به دنبال هیجان را از خود راضی نگاه دارد. در این بین به نظر می‌رسد طراحان شرکت دانگ فنگ، استایل برخی مدل‌های مطرح جهانی نظیر جگوار ای-پیس را الگو قرار داده‌اند.
به ویژه نمای بغل و نحوه انحنای بخش انتهایی خودرو به همراه شیب سقف و فریم کلی بدنه در زاویه کناری، احتمالا از روی بدنه پلنگ انگلیسی الگوبرداری شده است.

به هر حال خطوط به کار رفته در طرح بدنه لاماری آرین موتور به ویژه در نمای کناری به نحوی است که خیلی زود جوان‌تر‌ها را جذب خود کرده و موجب ترشح آدرنالین در بدن آن‌ها می‌شود. به‌کارگیری مناسب حجم‌های مقعر در بخش میانی درب‌ها و همچنین خطوط حجمی در نواحی شانه‌ای و حوزه آرک گلگیرها، سبب شده تا فرم بدنه این خودرو بسیار خوش‌تراش، چشم‌نواز و اسپرت از کار دربیاید.

بررسی کامل لاماری آرین موتور

البته طراحان ایوو به منظور آنکه تا حد زیادی از ظاهر جگوار فاصله بگیرند و در اصطلاح برچسب کپی‌کاری صرف را از خود دور سازند، نمای جلوی این کراس اوور را به شیوه محصولات جدیدی همچون کی ام سی کی ۷ یا جک x۷ و برخی تولیدات جدید هیوندای ترسیم کرده و چراغ‌های باریک دیلایت را در بخش فوقانی جای داده‌اند.
در عوض چراغ‌های اصلی نیز به قسمت جوانب میانی سپر انتقال داده شده و یک جلوپنجره بزرگ به فرمی تقریبا خشن بین این فضای خالی را پر کرده است.

این سبک چهره می‌تواند طرفداران صفر یا صدی داشته باشد؛ بدین معنی که افراد یا از دیدن آن خوشحال می‌شوند و به وجد می‌آیند و یا خیلی به آن اشتیاق نمی‌ورزند و مدل‌های کلاسیک را ترجیح می‌دهند.

حالا از قسمت جلو بگذریم و در نمای عقب این خودرو دقیقتر شویم تا چراغ‌های به‌هم‌پیوسته جذابی را ببینیم که گرافیک درونی آن‌ها با نوار‌های نئونی به یکدیگر پیوند خورده و جلوه‌های تماما اسپرت و هیجان برانگیز را در معرض دید قرار داده است.
درب صندوق نیز در پیوند با سپر عقب دستخوش یک انحنای حجمی جذاب شده تا ضمن ایجاد حالت ارگونومیک حین باز شدن، فرم عضلانی‌تری را نیز برای نمای عقب خودرو پدید آورد. سراگزوز‌های دوگانه که از دو طرف قسمت تحتانی سپر بیرون زده‌اند هم به خوبی توانسته‌اند ذات اسپرت لاماری آریان موتور را به رخ مشتاقان بکشند.

در مجموع باید گفت که شمایل دانگ فنگ تیپ ۵ یا لاماری آرین موتور بسیار جوان‌پسند، جذاب و امروزی جلوه می‌کند، اما با این وجود، شاید برخی مشتریان نمای جدید و متفاوت چهره این خودرو را نپسندند و همان سبک‌های قدیمی‌تر و نسبتا کلاسیک را ترجیح دهند. به جز این مورد نمی‌توان ایراد اساسی دیگری در ظاهر لاماری پیدا کرد.

طراحان این بخش تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا نمایی نسبتا لوکس و سطح بالا به همراه المان‌های فناورانه را در طرح داشبورد و کنسول میانی دانگ فنگ t۵ ایوو به نمایش بگذارند.
فرم جذاب اهرم تعویض دنده، طرح غربیلک فرمان دی-کات به همراه تزئینات کرومی رنگ در شاخه‌های زیرین فرمان، پلاستیک براق روی کنسول میانی، پنل لمسی سیستم تهویه و همچنین دو نمایشگر به‌هم‌پیوسته در بالای داشبورد، مهم‌ترین شاخصه‌های بصری نمای داخلی لاماری را تشکیل می‌دهند.
در این بین هارمونی ناشی از تزیینات کروم رنگ در پس‌زمینه تیره نیز جذابیت زیادی برای نمای داخلی لاماری آرین موتور پدید آورده است.

روی پنل درب‌ها و قسمت بازویی این بخش با استفاده از چرم مصنوعی و دوخت متضاد پوشش داده شده تا سرنشینان حین استفاده از آن‌ها راحتی بیشتری را تجربه کرده و لذت فراوان‌تری را احساس کنند. روی کنسول میانی نیز در کنار اهرم تعویض دنده اصطلاحا خلبانی، شاهد تعبیه جا لیوانی و یک محفظه درب دار جهت قرار دادن لوازمی همچون گوشی تلفن همراه هستیم که در نوع خود کاربردی و جالب به نظر می‌رسد.

فرم صندلی‌ها تا حد امکان مطابق با اصول ارگونومیک طراحی شده و در نوع خود خوش‌فرم احساس می‌شوند. متریال داشبورد نیز البته از نوع پلاستیک خشک بوده، اما کیفیت آن در حد متوسط رو به بالاست.
همچنین از آنجا که فاصله بین محور چرخ‌های جلو و عقب این خودرو به رقم بسیار مناسب ۲۷۱۵ میلی‌متر می‌رسد، بنابراین کابین لاماری آرین موتور می‌تواند یکی از جادارترین انواع خود در قیاس با رقبا محسوب شود و فضایی نسبتا راحت را برای کاربران صندلی‌های ردیف اول و دوم به ارمغان آورد.

بررسی مشخصات فنی لاماری آرین موتور

یکی از قوی‌ترین موتور‌های ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم در دل دانگ فنگ t۵ ایوو قرار گرفته تا عملکردی مطابق با ظاهر اسپرت این خودرو را برای کاربرانش به مرحله عمل درآورد.
لاماری آرین موتور در بازار‌های بین‌المللی تنها به پیشرانه چهار سیلندر ۴A۹۵TD مجهز شده و حداکثر توان خروجی آن چیزی حدود ۱۹۷ اسب بخار است. همچنین این پیشرانه می‌تواند ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به یاری یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به سوی چرخ‌های جلو انتقال دهد.

بر اساس اطلاعات انتشار یافته در منابع بین‌المللی، شتاب صفر تا ۱۰۰ لاماری آرین موتور حدود ۹.۵ ثانیه است و در ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر حجمی در حدود ۶.۶ لیتر سوخت می‌سوزاند؛ بنابراین احتمالا طی ماه‌های آتی با یک کراس اوور چابک و همچنین کم‌مصرف در بازار کشورمان روبرو خواهیم بود که این مورد می‌تواند هم مورد توجه جوانان قرار گیرد و هم رضایت مشتریان خانوادگی را به دنبال داشته باشد.
از لحاظ کیفیت سواری نیز باید گفت که تجهیز این خودرو به سامانه تعلیق چند اتصالی یا مولتی لینک در قسمت عقب می‌تواند نوید کیفیت سواری نسبتا نرم و راحتی را برای مشتریان و سرنشینان در پی داشته باشد. بدین ترتیب از شدت ضربات و کوبش‌های وارده به اتاق این خودرو تا حد امکان کاسته خواهد شد.
سیستم تعلیق جلوی لاماری نیز از نوع مک فرسون مستقل است که گزینه مناسبی برای برای جاده‌های ایران به شمار می‌رود.

امکانات رفاهی دانگ فنگ t۵ لاماری آرین موتور

متاسفانه تا زمان نگارش مقاله، هیچ گونه اطلاعات رسمی و یا کاتالوگ از محصول جدید آرین موتور در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته و بنابراین ما نیز نمی‌توانیم به طور دقیق در این زمینه اظهارنظر کنیم.
اما با بررسی نمونه‌های مختلف این خودرو در بازار‌های جهانی متوجه شدیم که امکانات زیر در نمونه‌های فول آپشن T۵ EVO جا داده شده که البته باید ببینیم کدام‌یک از آن‌ها توسط آرین موتور در نسخه ویژه بازار ایران حضور خواهند داشت:

کروز کنترل تطبیق‌پذیر یا هوشمند، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، درب صندوق عقب برقی، سامانه پارک خودکار یا اتوپارک، سیستم استارت و ورود بدون کلید، سامانه چراغ‌های خودکار یا اتولایت، چراغ روشنایی در روز یا دیلایت، سیستم نور مخفی کابین، سامانه رهیاب، دو عدد نمایشگر لمسی پیوسته شامل سیستم اطلاعات سرگرمی و پنل صفحه آمپر پشت فرمان، بلوتوث، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، سانروف برقی از نوع پانوراما، آینه‌های بغل تاشونده اتوماتیک به همراه گرم‌کن برف‌پاک‌کن خودکار.

بررسی ایمنی لاماری آرین موتور

دانگ فنگ تی ۵ ایوو در بازار چین هنوز یک تازه‌وارد است و گویا فعلا فرصت دست‌وپنجه نرم کردن با موانع سخت و نیمه سخت دپارتمان ایمنی سنجی سی انکپ را پیدا نکرده است؛ بنابراین کارنامه ایمنی این خودرو برای ما مشخص نیست. اما به طور کلی انتظار داریم که سطح امنیت آن در حد نمرات بالای چهار ستاره سازمان سی انکپ دسته‌بندی شود.

همچنین نسخه‌های فول آپشن این خودرو در بازار‌های مختلف به امکاناتی همچون: حسگر‌های پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، دوربین دید عقب، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز کمکی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سامانه اتوهلد، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، کنترل توقف در سربالایی و شش کیسه هوای جلو - جانبی و پرده‌ای تجهیز شده‌اند؛ بنابراین باید گفت که لاماری آرین موتور احتمالا همراه با تجهیزات ایمنی نسبتا دلگرم‌کننده پا به بازار ایران خواهد گذاشت و تلاش‌های مناسبی در راستای حفظ سلامت سرنشینان خود انجام خواهد داد.

تجربه رانندگی با لاماری آرین موتور

طراحی مناسب داشبورد و جانمایی مطلوب موقعیت صندلی راننده سبب می‌شود تا از نشستن پشت فرمان لاماری آرین موتور حسی مهیج و شیرین در ذهن شما شکل بگیرد. فرم دی-کات و خوش‌دست غربیلک فرمان نیز مکمل آن حس دلچسب خواهد بود.
با روشن شدن پیشرانه غرش اندکی احساس می‌شود که نشانگر روح نسبتا اسپرت بخش فنی خودرو است. هنگام درجا صدای ورودی به موتور بسیار کم است، اما پس از شروع حرکت و اصطلاحا تخت گاز رفتن، غرش موتور و صدای سوت توربو تا حدی درون کابین به گوش می‌رسد که جوانان از شنیدن آن لذت خواهند برد.

همان‌طور که در بخش فنی اشاره ش، د در اینجا با یک کراس اوور نسبتا چابک مواجه هستیم که از این جهت می‌تواند نسبت به بسیاری از مدل‌های فعلی بازار سریع‌تر عمل کند. سیستم تعلیق هم توانسته تا حد امکان ضربات وارده از سطح جاده را درون خود جذب کند و تکان‌های زیادی را به سرنشینان منتقل نسازد. فرم راحت صندلی‌ها نیز در آسایش بیشتر سرنشینان موثر خواهد بود.

در رانندگی‌های عادی و البته تا حدی پرشتاب، هندلینگ و چسبندگی خودرو به ویژه در عبور از مسیر‌های مارپیچ اطمینان‌بخش ظاهر شده و تا حد امکان از منحرف شدن اتومبیل جلوگیری به عمل می‌آورد؛ سطح تسلط راننده بر جاده به دلیل طراحی مناسب پنجره‌ها مناسب است و از این حیث به ویژه با کمک دوربین‌های جانبی و دوربین عقب مشکلی احساس نخواهد شد.
در مجموع به نظر می‌رسد این کراس اوور خانوادگی به‌راحتی می‌تواند عملکرد نسبتا اسپرت خود را در رانندگی به نمایش گذاشته و اقشار مختلف مشتریان را از کارکرد فنی خود راضی نگاه دارد.

قیمت و رقبا

قیمت لاماری آرین موتور در بازار‌های بین‌المللی چیزی حدود ۱۶ تا ۲۰ هزار دلار اعلام شده است؛ با این حساب احتمالا باید منتظر بهای حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای این خودرو در کشورمان باشیم و خودرو‌هایی نظیر: چری تیگو ۷ پرو، بهمن موتور دیگنیتی و مدل‌های کارکرده هیوندای توسان LM و اسپورتیج SL می‌توانند از رقبای مستقیم این محصول در بازار کشورمان باشند.
لاماری روی کاغذ بخت زیادی برای موفقیت در ایران دارد، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که این خودرو در نهایت با چه قیمتی به دست مشتریان ایرانی می‌رسد. آنگاه می‌توان گفت که آیا ارزش خرید بالایی خواهد داشت یا نه.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید