کابل در آستانه سقوط؛ اشرف غنی استعفا می‌دهد؟

کابل در آستانه سقوط؛ اشرف غنی استعفا می‌دهد؟

طالبان در طول یک هفته بیش از ۷۰ درصد خاک افغانستان را به تصرف خود در آورده است. حالا هم نیرو‌های امنیتی و رسانه‌های آمریکایی پیش بینی می‌کنند که هدف بعدی این گروه، پایتخت باشد. به عقیده آن‌ها سقوط کابل به دست طالبان در هفته‌های آینده دور از انتظار نیست.

کد خبر : ۹۷۱۹۵
بازدید : ۳۸۴۷
فرادید | طالبان قندهار و هرات، دومین و سومین شهر بزرگ افغانستان را به تسلط خود در آورده است. علاوه بر این دست کم ۱۸ استان از مجموع ۳۴ استان این کشور طی روز‌های اخیر به دست طالبان سقوط کرده اند. در چنین شرایطی مقامات امنیتی آمریکا پیش بینی می‌کنند که کابل در روز‌های آینده سقوط کند.

به گزارش فرادید؛ تقریبا ۷۰ درصد خاک افغانستان به تصرف گروه طالبان در آمده و این گروه با تسلط بر شهر پل علم، مرکز استان لوگر در جنوب کابل، فاصله خود به پایتخت را به ۵۰ کیلومتر کاهش داده است.

همچنین گزارش‌های محلی نیز حاکی از آن است که بسیاری از شهر‌ها بدون درگیری یک به یک تسلیم طالبان می‌شوند. رسانه‌های افغانستان می‌گویند که طالبان در مدت یک هفته اخیر به شکل خیره کننده توانسته ۱۸ استان را به تسلط خود درآورد.

طالبان مدعی است که این پیشروی سریع به دلیل محبوبیت این گروه میان مردم است. اما در طرف مقابل نیرو‌های دولتی و بسیج مردمی می‌گویند که تسلیم شدن بدون درگیری برای کاهش خونریزی و آسیب دیدن مردم است.

البته در مقابل، برخی رسانه‌ها معتقدند که نیرو‌های دولتی و قبیله‌ای در استان‌های مختلف برای تامین منافع آینده شان شهر‌ها را با هماهنگی قبلی تسلیم طالبان می‌کنند.

در این میان برخی رسانه‌های محلی نیز می‌گویند که نیرو‌های دولتی افغانستان خسته و فرسوده شده‌اند و نیرو‌های نظامی یا سلاح بر زمین گذاشته و می‌گریزند یا تغییر موضع می‌دهند و به طالبان می‌پیوندند.

اما دولت اشراف غنی می‌گوید که برای عقب زدن طالبان با تمام توان مسیر تلاش را ادامه می‌دهد.

طبق آخرین گزارش‌ها در حال حاضر درگیری شدید میان نیرو‌های دولتی و طالبان، در استان‌های فاریاب و بلخ ادامه دارد.

کابل در آستانه سقوط: اشرف غنی استعفا می دهد؟
سقوط کابل و دولت اشرف غنی نزدیک است؟

طالبان در طول یک هفته بیش از ۷۰ درصد خاک افغانستان را به تصرف خود در آورده است. حالا هم نیرو‌های امنیتی و رسانه‌های آمریکایی پیش بینی می‌کنند که هدف بعدی این گروه، پایتخت باشد. به عقیده آن‌ها سقوط کابل به دست طالبان در هفته‌های آینده دور از انتظار نیست.

نیویورک تایمز در گزارش مفصلی، به تحلیل اوضاع افغانستان و احتمال سقوط کابل و دولت غنی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد برخی مقام‌های آمریکایی از این بیم دارند که ظرف ۳۰ روز آینده دولت افغانستان منفجر شده و به هوا خواهد رفت به همین دلیل، قرار است ۳ هزار نیروی آمریکایی برای تخلیه سفارت آمریکا و خارج کردن شهروندان آمریکایی از کابل وارد افغانستان شوند.

در این میان پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس نیز نوشت که نیرو‌های دولتی افغانستان از نظر روانی جنگ را در برابر طالبان باخته‌اند.
واشنگتن پست، دیگر رسانه مشهور آمریکایی نیز به نقل از مقامات امنیتی آمریکا نوشت: براساس ارزیابی‌های جدید ارتش آمریکا، امکان دارد کابل تا ۳ ماه آینده سقوط کند، با این حال برخی ارزیابی‌های دیگر از احتمال سقوط پایتخت افغانستان طی یک ماه آینده خبر می‌دهند.

اما سی ان ان، اوضاع افغانستان را هولناک‌تر ارزیابی می‌کند و معتقد است که کابل طی ۷۲ ساعت تا یک هفته آینده توسط طالبان سقوط خواهد کرد.

کابل در آستانه سقوط: اشرف غنی استعفا می دهد؟
اشرف غنی استعفا می‌دهد؟

دو روز قبل بود که عمران خان، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که شرط گروه طالبان برای ادامه دادن گفتگو‌های صلح این است که اشرف غنی از قدرت کنار برود. اما این پیشنهاد بلافاصله با واکنش رئیس جمهور افغانستان مواجه شد.

محمد اشرف غنی، با رد پیشنهاد استعفا گفته که تعیین جانشین او باید توسط مردم افغانستان انجام شود و فرد دیگری نمی‌تواند برای افغانستان زعیم ملی تعیین کند.

در طرف مقابل، رسانه‌های افغانستان نیز می‌گویند مذاکره‌کنند‌گان دولت اشرف غنی به طالبان پیشنهاد داده‌اند در ازای دریافت سهم ۵۰ درصدی از قدرت، به حملات خود پایان دهند.

البته در این میان برخی رسانه‌ها نیز مدعی شده اند که وزیران خارجه و دفاع آمریکا از اشرف غنی خواسته اند تا او استعفا دهد. اما مقامات وزارت خارجه آمریکا این ادعا را رد کرده اند.

یک مقام سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفته که تصمیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور (افغانستان) را رهبری کند، مربوط به افغان‌ها است.

اما بیانیه ۱۳ ماده‌ای اخیر طالبان نشان می‌دهد که آن‌ها در هر صورت تصرف دیگر نقاط افغانستان را ادامه خواهند داد.

در این بیانیه به مردم افغانستان و تمام همسایه‌ها اطمینان داده شده که از طرف طالبان هیچگونه مشکلی برای شان به وجود نخواهد آمد. از سوی دیگر نیز بعید به نظر می‌رسد که اشرف غنی زیر بار استعفا برود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید