کرونای لامبدا، نگرانی ایران وجهان!

کرونای لامبدا، نگرانی ایران وجهان!

بااینکه سویه جدید ویروس کرونا در ایران شناسایی نشده است، اما متخصصان کارشناسان از وارد شدن این ویروس از راه مرز‌های ترکیه و پاکستان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده اند.  

کد خبر : ۹۷۲۰۳
بازدید : ۸۳۶۶
فرادید | کرونای لامبدا آخرین سویه از ویروس کرونا است. نگرانی‌هایی جهانی از جایگزین شدن این نوع از جهش کرونا با کرونای دلتا افزایش است یافته است.

به گزارش فرادید؛ با توجه به اینکه کرونای دلتا در بیش از ۲۹ کشور شناسایی شده است، اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که این گونه هنوز نگران کننده نیست. بااین حال برخی متخصصان معتقدند که واریانت لامبدا در حال تبدیل شدن به تهدید جدی جهانی است.

طبق آمارها تا کنون ۱۱۵ فرد در کشور اسپانیا به گونه لامبدا ویروس کرونا آلوده شده‌اند. همچنین این ویروس در کشور‌هایی مانند شیلی، ایالات متحده آمریکا، مکزیک و اکوادور به میزان قابل توجهی شیوع پیدا کرده است.

در سوی دیگر، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که این گونه‌ی کروناویروس که نخستین بار در ماه دسامبر (دی ۱۳۹۹) در پرو شناسایی شده بود، ممکن است در حال افول باشد. کارشناسان در یک نشست CDC گفته بودند که گفتند به نظر می‌رسد لامبدا باعث افزایش واگیری ویروس نمی‌شود و واکسن‌ها به خوبی در مقابل آن محافظت ایجاد می‌کند.

همچنین ناتانیل لاندو، یک میکروبیولوژیست در دانشکده پزشکی دانشگاه گروسمان نیویورک معتقد است که تاکنون نشانه‌ای مشاهده نشده است که لامبدا بدتر از دلتا - گونه‌ای که به‌شدت سرایت‌پذیر است و حالا گونه غالب در اکثر مناطق جهان نامیده می‌شود- عمل می‌کند؛ بنابراین دلیلی ندارد که فکر کنیم با چیزی بدتر از دلتا روبه‌رو خواهیم شد.

کرونای لامبدا، نگرانی ایران وجهان!
کرونای لامبدا در ایران

بااینکه سویه جدید ویروس کرونا در ایران شناسایی نشده است، اما متخصصان کارشناسان از وارد شدن این ویروس از راه مرز‌های ترکیه و پاکستان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده اند.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در این باره گفته است: «ما در حال حاضر نگران هستیم که این نوع ویروس از غرب ایران، وارد کشور شود و در مسیر‌های بین المللی به ایران بیاید.»

همچنین علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفته که این ویروس در حال حاضر در ترکیه، قطر و هندوستان مشاهده شده و بعید نیست به زودی وارد پاکستان و در نتیجه ایران شود. بر همین اساس باید از هم‌اکنون تدابیری را برای پیشگیری از ورود این ویروس به کار برد.

ناجی تاکید کرد: «اگرچه در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید ویروس کرونا را در زمره گونه‌های خطرناکی که جهان با آن درگیر است به شمار نیاورده، اما با توجه به درگیری ۴۱ کشور با این ویروس به زودی جایگزین ویروس‌های خطرناک و جهش یافته ویروس کرونا می‌شود.»

همزمان ناصر خسروی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در این باره گفته است: «تا به امروز گزارشی از ابتلا به گونه جدید لامبدا در ایران وجود ندارد، اما با توجه به بالا بودن مراودات بین‌المللی امکان ورود تمامی گونه‌های جدید از بیماری کووید ۱۹ به ایران وجود دارد، مانند زمان ابتدای شیوع همه‌گیری که بیماری تنها در کشور چین وجود داشت، اما پس از مدتی تمامی دنیا درگیر این ویروس شد.»

علیرضا ناجی درباره ویژگی‌های این ویروس اظهار داشت: «این واریانت خطرناک سرایت‌پذیری بیشتری دارد و قدرت گریز از ایمنی نیز دارد و اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته است.»

دکتر محمود کریمی هم به خطر ورود کرونا لامبدا با خطر کشندگی ۳۳ درصد موارد ابتلا اشاره کرد و گفت: «رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب ضرورت دارد.»

او همچنین خواستار سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا در گروه‌های سنی و رسیدن هر چه سریع‌تر به شاخص پوشش ۷۰ درصدی جامعه هدف شهرستان‌های تابعه که در حال حاضر ۲۰ درصد است، شد.

کرونای لامبدا، نگرانی ایران وجهان!
تاثیر واکسن کرونا بر کرونای لامبدا

نتیجه مطالعاتی که به وسیله تیم‌های تحقیقاتی به رهبری دکتر سوتو ریفو و دکتر لاندو، درباره تاثیر واکسن‌های کرونا بر کرونای لامبدا انجام شده، نشان می‌دهد که آنتی بادی‌های تولیدشده توسط واکسن‌های فایزر، مدرنا و سایر واکسن‌های کرونا در برابر گونه لامبدا قدرت کمتری به نسبت گونه اصلی این ویروس دارند، اما همچنان در خنثی کردن آن توانمند هستند.

طبق یافته‌های این مطالعه، در حالی که گونه لامبدا نوعی مقاومت نسبی نسبت به آنتی بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن‌ها نشان می‌دهد، اما این مقاومت به احتمال زیاد باعث از دست دادن قابل توجهی از محافظت واکسن‌ها در برابر این عفونت نمی‌شود.

نویسندگان این مطالعه از دانشگاه نیویورک نوشته اند: «نتایج نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند از آلودگی فرد به گونه لامبدا ویروس کرونا پیشگیری می‌کنند و درمان با آنتی بادی مونوکلونال نیز همچنان در برابر این سویه موثر است.»

اما رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معتقد است که مطالعات اخیر در مورد واکسن‌های فایزر و مدرنا گواه این است که واریانت لامبدا در برابر ایمنی حاصل از این واکسن‌ها مقاومت دو الی سه برابری از خود نشان می‌دهد.

البته درمورد واکسن سینوفارم کمی فرق دارد. هنگامی که پرو درگیر موج دوم شیوع با سویه‌های لامبدا و گامای کروناویروس بود، تاثیر واکسن شرکت چینی سینوفارم را بررسی کرد. اغلب این کارکنان پزشکی دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده بودند.

طبق نتیجه این بررسی که انستیتوی ملی بهداشت پرو با همکاری دو مؤسسه پژوهشی دیگر آن را انجام داده بود، اثربخشی واکسن سینوفارم در پیشگیری از عفونت چندان بالا نیست و این موضوع هنگامی درصد بالایی از جمعیت دو دوز واکسنشان را دریافت کردند، باید در نظر گرفته شود و تزریق دوز‌های سوم یادآور واکسن برای افزایش محافظت کارکنان پزشکی خط مقدم می‌تواند مد نظر قرار گیرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید