علم می‌گوید: «با پول نمی‌توان عشق را خرید»

علم می‌گوید: «با پول نمی‌توان عشق را خرید»

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، افرادی که ارزش به خودشان، وابستگی عمیقی به میزان درآمدشان دارد، بیشتر احتمال دارد که با شریک عاطفی زندگی‌شان دعوا و درگیری داشته باشند.

کد خبر : ۹۷۲۰۸
بازدید : ۴۰۷۷
علم می‌گوید: «با پول نمی‌توان عشق را خرید»
فرادید | نگرانی‌های مالی یکی از اصلی‌ترین دلایل درگیری‌ها در بین زوج‌های عاشق شناخته شده است.

اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، افرادی که ارزش به خودشان، وابستگی عمیقی به میزان درآمدشان دارد، بیشتر احتمال دارد که با شریک عاطفی زندگی‌شان دعوا و درگیری داشته باشند.

به گزارش فرادید، تیمی از پژوهشگران که در میشیگان و تگزاس مستقر بودند، در حدود ۱۰۰‌نفر را که یا ازدواج کرده یا در دوران نامزدی بودند، برای انجام یک آزمایش، استخدام کردند.

آن‌ها بین درگیری‌های بین زوج‌ها، چیز‌هایی مانند بحث و جدل، و خودارزشی با مبنای میزانِ درآمد - این احساس که ارزشِ یک فرد بستگی به توانایی او در کسبِ موفقیت‌های مالی دارد - ارتباط پیدا کردند.

نکته جالب آن بود که پیوند بین این دو متغیر هیچ ارتباطی به میزان درآمدی که افراد کسب یا سطحِ فشار اقتصادی‌ای که احساس می‌کردند، نداشت که یعنی زوج‌ها با درآمد بالا نیز که فکر می‌کردند ارزشِ یک فرد به موقعیتِ مالی اوست، بیشتر با هم به مشکل برمی‌خوردند.

کارشناسان نتوانستند علتِ پیوندِ این دو متغیر را پیدا کنند، اما توضیح دادند که احتمالاً فردی که توجه زیادی به وضعیت مالی خودش دارد، نمی‌تواند به نیاز‌های شریک زندگی‌اش توجه کافی داشته باشد و این سرچشمه نزاع و درگیری می‌شود.

این تحقیق به هدایت دبورا ای. وارد، استادیار رشته روان‌شناسی در دانشگاه دولتی ساگینا، ولی در میشیگان انجام شد.

وارد توضیح داد: «موضوع این نیست که دوست داشتن، ارزش قائل شدن، خواستنِ یا داشتنِ پولِ بیشتر و موفقیت مالی بهتر، چیز بدی است. این زمانی بد است و می‌تواند آسیب‌زا باشد که فرد دیدگاهش این باشد که میزانِ ارزشمندی و خوب بودنِ یک فرد بستگی به موفقیت‌های مالی او دارد.»

محققان در ابتدای کار ۴۳۴ مشارکت‌کننده که همه در یک رابطه متعهدانه بودند - یا ازدواج کرده بودند یا نامزد بودند-استخدام کردند. سپس سطحِ احساس ارزشمندی بر مبنای موفقیت مالی در بین آن‌ها ارزیابی و مشخص شد. بعد از آن، آن‌ها به پرسش‌هایی درباره میزان تفاهمی که فکر می‌کنند با شریک عاطفی زندگی‌شان دارند، پاسخ دادند.

تحقیقات نشان داد که هر چه افراد عمیق‌تر باور داشتند که ارزشِ یک فرد به موفقیتِ مالی او بستگی دارد، بیشتر احتمال داشت که احساس کنند با شریک زندگی‌شان تفاهم ندارند یا از سوی او حمایت نمی‌شوند.

در تحقیق دیگری که به دنبال تحقیق اول صورت گرفت، محققان ۳۳۷ مشارکت‌کننده را به خدمت گرفتند و میزانِ احساس ارزشمندی بر اساس موفقیت مالی را در آن‌ها دستکاری کردند.

آن‌ها مشارکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول باید مقاله‌ای می‌خواندند که درباره فواید موفقیت‌های مالی بود و گروه دوم باید مقاله‌ای را می‌خواندند که می‌گفت موفقیت‌های مالی هیچ اثری بر کیفیت زندگی ندارد.

بدیهی است که گروه اول سطحِ احساسِ ارزشمندی بر اساس موفقیتِ مالی‌شان بالاتر از گروه دوم ارزیابی شد. همچنین گروه اول، پاسخ‌های کوبنده‌تری به یک سناریوی فرضیِ مالی که با مشارکت شریک عاطفیِ زندگی‌شان برگزار شد، دادند. آن‌ها سطح رضایت‌شان از رابطه در مقایسه با گروه دوم بسیار پایین‌تر بود و احساس می‌کردند کمتر از سوی شریک زندگی‌شان حمایت می‌شوند.

این نشان می‌دهد که صرفِ کاشتن بذر این ایده در ذهنِ یک فرد که موفقیت مالی مهم است، می‌تواند باعث شود که او احساس کند از سوی شریک زندگی‌اش به قدر کافی حمایت نمی‌شود و رابطه خود را با او دوباره ارزیابی کند.

پروفسور وارد تأکید کرد که این مطالعه یک مطالعه از نوع آزمون همبستگی است، بنابراین تیم او نمی‌تواند با قطعیت بگوید که باور به این ایده که ارزشِ یک فرد به میزان موفقیت مالی او وابسته است، دلیلِ درگیری‌هایی است که افراد در یک رابطه عاشقانه با هم دارند.

او توضیح می‌دهد: «برای مثال، جهت این رابطه ممکن است اینطور باشد که افرادی که به دلیل مشکلاتِ مالی با هم دعوا و درگیری دارند، فکر کنند که اگر پولِ بیشتری داشتند می‌توانستند مشکلاتِ رابطه خود را کم کنند که این نوع تفکر می‌تواند منجر به این احساس در افراد شود که داشتنِ پولِ بیشتر باعث می‌شود که افراد ارزشمندتر باشند.»

«آنچه که از این پژوهش نتیجه‌گیری کردیم آن است که ما مدام بین احساسِ خودارزشمندیِ مشروط به موقعیت مالی - یعنی زمانیکه فرد تصور می‌کند پول باعث ارزشمندی اوست - و این احساس در افراد که مشکلات‌شان در یک رابطه ناشی از مسائل مالی است، رابطه و پیوند پیدا کردیم.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    به نام خدا علم غلط کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید