کمبود این مواد غذایی، دلیل احساس خستگی

کمبود این مواد غذایی، دلیل احساس خستگی

اگرچه احساس خستگی علل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما متخصصان از کمبود برخی مواد غذایی به عنوان یک علت شایع آن نام می‌برند.

کد خبر : ۹۷۲۲۴
بازدید : ۲۵۵۸

با وجود آنکه احساس خستگی علل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما برخی متخصصان کمبود برخی مواد غذایی را شایع‌ترین علت آن می‌دانند.

بر اساس این گزارش، در صورتی که بدن انسان نتواند میزان کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت کند، این مسأله می‌تواند اثری منفی بر روند متابولیسم بدن و انتقال اکسیژن به اندام‌ها و نیز عملکرد سیستم عصبی بگذارد؛ همین مسأله به نوبه خود منجر به احساس خستگی یا خواب آلودگی می‌شود.

از سوی دیگر، پایگاه «Live Strong» لیستی از مواد مغذی را نام برده است که برای حفظ سطح بالایی از انرژی در بدن باید از آن‌ها استفاده کرد:

ویتامین B ۱۲: این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز خون که وظیفه حمل اکسیژن به بقیه سلول‌های بدن را بر عهده دارند، مورد نیاز انسان است؛ بنابراین زمانی که رژیم غذایی شما فاقد این ویتامین باشد، میزان اکسیژن در بافت‌های بدن کاهش می‌یابد و شما احساس خستگی می‌کنید.

ماهی سالمون که به نام ماهی آزاد دریای شمال نیز شناخته می‌شود، ماست، تخم مرغ و جگر منابعی سرشار از ویتامین بی-۱۲ محسوب می‌شوند.

روی (زینک): روی یک عنصر ضروری برای تکمیل فرایند متابولیسم در بدن محسوب می‌شود؛ ماده‌ای که نبود آن یک عامل اصلی برای احساس خستگی است. اهمیت زینک به حدی است که طبق یک پژوهش که قبلا در پایگاه کتابخانه ملی پزشکی آمریکا منتشر شده، این ماده به جلوگیری از احساس خستگی در افرادی که شیمی درمانی می‌کنند، کمک خواهد کرد.

می‌توان با خوردن عدس، نخود، لوبیا یا نمک دریا اطمینان حاصل کرد که بدن تان روی (زینک) لازم را دریافت کرده است.

منیزیم: بدن برای تولید انرژی و ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی و سالم به منیزیم نیاز دارد؛ بنابراین کمبود این عنصر سبب ضعیف شدن بدن می‌شود. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت بریتانیا، منیزیم همچنین به قلب و عروق خونی برای انجام عملکرد‌های خود همچنین نقش آن در تنظیم سطح قند خون و تشکیل پروتئین در بدن کمک می‌کند.

منیزیم را می‌توان با خوردن بادام، بادام هندی تخمه کدو، سویا، اسفناج و بامیه به دست آورد.
ویتامین دی
ویتامین D: طبق پژوهشی که درد مجله علوم پزشکی آمریکا منتشر شده، بدن برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و ساخت استخوان‌های قوی به ویتامین D متکی است و بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند باعث احساس کسالت یا رخوت شود. می‌توان از مکمل‌های غذایی با هدف کمک رساندن به بدن در تأمین این ویتامین طول پنج هفته بهره برد تا عوارض خستگی برطرف شود.

قارچ ها، ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی خال خالی اطلس همگی دارای «ویتامین D» هستند.

آهن: طبق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، کمبود آهن شایع‌ترین علامت کم خونی است که طی آن بدن فاقد میزان لازم گلبول‌های قرمز خون است. اهمیت آهن در نیاز بدن به تشکیل هموگلوبین است که رنگ قرمز به خون می‌بخشد و اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می‌کند.

بدون خون کافی اشباع شده با اکسیژن که برای تعذیه سلول‌ها و بافت‌ها نیاز است، طبیعی است که انسان احساس ضعف و کمبود انرژی بکند. عدس، نخود، اسفناج، لوبیا، ماهی ساردین و پنیر سویا همگی می‌توانند منابع سالمی برای این ماده غذایی مهم باشند.

ویتامین C: ویتامین C همچنان که نقش شناخته شده خود را در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کند، بدن از آن برای تولید کلاژن و اسید‌های آمینه استفاده می‌کند که برای سلامت استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها ضروری است. کمبود ویتامین C سبب می‌شود تا شما احساس خستگی کنید. این ویتامین در مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی، کیوی و کلم بروکلی یافت می‌شود.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید