فاویپیراویر در درمان کرونا بی‌تاثیر است؟

فاویپیراویر در درمان کرونا بی‌تاثیر است؟

با گذشت ۲۱ ماه از چرخش کرونا در جهان، سوش دلتا، گونه جدید این بیماری اثر گذاری دارو‌های گذشته را از بین برده است. نخستین دارویی که محققان اعلام کردند که اثرگذاری آن تقریبا صفر رسیده است فاویپیراویر بود. اما پس از آن نوبت به دارو‌هایی دیگر رسید.  در تازه‌ترین مطالعه محققان سازمان جهانی بهداشت، مشخص شد که رمدسیویر، هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون نیز تاثیر چندانی در درمان بیماران کرونایی ندارند.  

کد خبر : ۹۷۲۴۵
بازدید : ۲۸۴۰

فرادید | فاویپیراویر، داروی درمانی آنفلوانزا که از آبان ۹۹ در لیست دارو‌های درمان کرونا قرار گرفت، حالا به دلیل عدم اثرگذاری بر کرونا دلتا از لیست دارو‌های تحت پوشش بیمه خارج شده است. وزارت بهداشت می‌گوید که فاویپیراویر کارایی ندارد و دارو‌های دیگری جای آن را در سیستم درمانی خواهند گرفت.

به گزارش فرادید؛ عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اثر گذاری فاویپیراویر معتقد است که در گونه جدید دلتا، داروی فاویپیراویر تاثیر آنچنانی ندارد.

او می‌گوید که فاویپیراویر جزو دارو‌های خوراکی ضد ویروسی محسوب می‌شود که پاسخ دهی به درمان در جهش‌های ویروس بسیار کم است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از فاویپیراویر استفاده نشود.

رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نیز خروج فاویپیراویر از لیست دارو‌های تحت پوشش بیمه را تایید کرده است.

او گفته که به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور اعلام شده این دارو برای بیماران تجویز نشود، چراکه ممکن است عوارضی هم ایجاد کند و باعث هدر رفت منابع هم شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فاویپیراویر سال ۲۰۱۴ از سوی مقامات بهداشتی ژاپن، مجوز مصرف در بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید مقاوم به سایر دارو‌های ضدویروس را دریافت کرد و سپس برای سایر بیماری‌های ویروسی مانند ابولا و … مورد استفاده قرار گرفت.

در نهایت نیز با شیوع کرونا در چین، مقامات بهداشتی این کشور مدعی شدند که فاویپیراویر درمان بیماری یادشده در ووهان و شنژن موثر بوده است، اما تا کنون اثرگذاری و ایمنی این دارو برای کرونا تأیید نشده است. پس از آن نیز، وزارت بهداشت ایران در دستورالعمل درمانی خود فاویپیراویر را گنجاند.

مجوز اضطراری برای مولنوپیراویر؛ فاویپیراویر در درمان کرونا بی تاثیر است؟ فاویپیراویر و دارو هایی که تاثیرشان بر کرونا از دست رفت!

با شیوع کرونا در جهان، پزشکان به صورت تجربی از دارو‌های مختلفی برای درمان کرونا استفاده کردند تا شاید جان بیماران بیشتری را نجات دهند. در این میان فاویپیراویر و رمدسیویر بیش از دیگران مورد توجه محققان قرار گرفتند. دارو‌هایی که به سرعت در سیستم درمانی کشور‌های توسعه یافته برای درمان بیماران کرونایی هم قرار گرفتند.

اما حالا با گذشت ۲۱ ماه از چرخش کرونا در جهان، سوش دلتا، گونه جدید این بیماری اثر گذاری دارو‌های گذشته را از بین برده است.

نخستین دارویی که محققان اعلام کردند که اثرگذاری آن تقریبا صفر رسیده است فاویپیراویر بود. اما پس از آن نوبت به دارو‌هایی دیگر رسید.

در تازه‌ترین مطالعه محققان سازمان جهانی بهداشت، مشخص شد که رمدسیویر، هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون نیز تاثیر چندانی در درمان بیماران کرونایی ندارند.

طبق این مطالعه، نتایج نشان داد که این دارو‌ها یا تأثیر اندکی بر بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا دارند یا هیچ اثری بر روی آن‌ها نمی‌گذارند.

در مقابل برخی پزشکان معتقدند که نباید استفاده از فاویپیراویر، رمدسیویر، هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون برای درمان کرونا را کنار گذاشت. به اعتقاد این پزشکان، این دارو‌ها در مراحلی از درمان اثرگذار هستند. این در حالی است که بخش دیگری از متخصصان بر این عقیده اند که اثر گذاری این دارو‌ها به اثبات نرسیده است.

مجوز اضطراری برای مولنوپیراویر؛ فاویپیراویر در درمان کرونا بی تاثیر است؟
داروهایی که احتمالا کرونا را درمان می‌کنند!

شرکت داروسازی استرالیایی مرک، دو سال است که تحقیقات خود را برای رسیدن به داروی درمانی کرونا آغاز کرده است. این شرکت روز‌های گذشته از داروی ساخت این شرکت با نام مولنوپیراویر رونمایی کرد.

این شرکت استرالیایی مدعی است که این درمان در چند صد نفری که آن را دریافت کرده‌اند نتیجه خوبی داشته است. براساس اعلام شرکت مرک، تجزیه و تحلیل درمان ده‌ها نفر با این دارو نشان داد که ویروس پس از پنج روز قابل تشخیص نیست، اما در ۲۶ درصد افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، ویروس کرونا قابل تشخیص بود.

در این میان نهاد تنظیم مقررات دارویی استرالیا نیز پس از بررسی مولنوپیراویر به شرکت مرک برای تولید این دارو مجوز مصرف اضطراری داده است.

طبق اعلام مسئولان شرکت مرک، این دارو باید دو بار در روز و به مدت پنج روز مصرف شود.

علاوه بر این سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده که اثر گذاری دارو‌هایی همچون آرتسونیت، ایماتینیب و اینفلیکسیماب را هم مورد ارزیابی قرار خواهد داد. محققان این سازمان پیش بینی می‌کنند که این سه دارو در در مان مبتلایان به گونه‌های جدید اثرگذار باشد.

آرتسونیت ساخت شرکت داروسازی هندی ایپکا است و برای درمان مالاریا استفاده می‌شود.

همچنین ایماتینیب نیز ساخت شرکت سوئیسی نوارتیس است و برای درمان برخی از سرطان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینفلیکسیماب را همشرکت آمریکایی جانسون اند جانسون می‌سازد و برای درمان بیماری‌های سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید