برنده فینال کشتی آزاد المپیک، حسن یزدانی بود؟

برنده فینال کشتی آزاد المپیک، حسن یزدانی بود؟

شایعه اشتباه بزرگ داوران دیدار فینال کشتی آزاد المپیک توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم  و محرومیت آن‌ها گرچه ابتدا رنگ و بوی واقعیت نداشت، اما حالا رییس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی به شرح جزئیات خطا و محرومیت داوران مسابقه فینال پرداخته است. او می‌گوید که مسئولان اتحادیه جهانی اشتباه داور وسط و رییس تشک را قطعی دانستند.

کد خبر : ۹۷۲۶۶
بازدید : ۴۲۹۷
فرادید | تقریبا یک هفته از فینال کشتی آزاد المپیک توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم گذشته است، فینالی که حسن یزدانی با باخت مقابل دیوید تیلور به مدال نقره بسنده کرد. پس از آن نیز کسی به مسائل داوری اعتراضی نکرد، اما حالا مسئولان کشتی ایران می‌گویند که داوران یک خطاب بزرگ مرتکب شده اند، که می‌توانست سرنوشت مسابقه را تغییر دهد.

به گزارش فرادید؛ سخنگوی فدراسیون کشتی ایران می‌گوید زمانی که اخطار و امتیازی به نفع حسن یزدانی دادند در انتهای تشک بود و کشتی گیر آمریکایی در حالت زانو زده از تشک خارج شد. داور به درستی اخطار به تیلور و یک امتیاز به یزدانی داد. اما یک خطای بزرگ مورد توجه قرار نگرفت.

محمدابراهیم امامی گفته که مقررات به این شکل هست که هر کشتی گیری که به حالت خاک از زمین خارج می‌شود در وسط تشک ادامه کشتی باید در حالت خاک باشد. در حالت زانوزده هم از نظر مقررات یعنی حالت خاک.

با این وجود تیلور پس از گرفتن اخطار در ثانیه ۲۸ سه دقیقه دوم، باید در خاک حسن یزدانی می‌نشست. در چنین شرایطی یزدانی یک فرصت بزرگ داشت تا از حریف آمریکایی خود امتیاز بگیرد.

برنده فینال کشتی آزاد المپیک، حسن یزدانی بود؟
درنهایت این کشتی با نتیجه ۳ بر ۴ به نفع تیلور آمریکایی به پایان رسید.

در این میان، رسانه‌های ورزشی نیز با انتقاد از داوران مسابقه فینال کشتی آزاد المپیک توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم، معتقدند که اگر تیلور در خاک یزدانی می‌نشست، او با مدال طلا به ایران باز می‌گشت.

اما در مقابل برخی از پیشکسوت‌های کشتی معتقدند این تصمیم اشتباه می‌توانست در نتیجه کشتی تاثیرگذار باشد و می‌توانست هم نباشد. در واقع ممکن بود حسن یزدانی بتواند در خاک روی تیلور فنی اجرا کند و مثلا بارانداز بزند؛ ممکن هم بود که فنی اجرا نشود.


محرومیت داوران فینال وزن ۸۶ کیلوگرم برای خطای بزرگ!

شایعه اشتباه بزرگ داوران دیدار فینال کشتی آزاد المپیک توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم و محرومیت آن‌ها گرچه ابتدا رنگ و بوی واقعیت نداشت، اما حالا رییس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی به شرح جزئیات خطا و محرومیت داوران مسابقه فینال پرداخته است.

او می‌گوید که مسئولان اتحادیه جهانی اشتباه داور وسط و رییس تشک را قطعی دانستند. آن‌ها نیز معتقد بودند که باید تیلور در خاک یزدانی می‌نشست. همین موضوع باعث شد تا آن دو داور دیگر تا روز آخر مسابقات هیچ قضاوتی نکنند و بیرون بنشینند.

مصلایی پور همچنین گفته که حتی رییس تشک این مسابقه خودش از مدرسین اتحادیه جهانی بود و این اشتباه را مرتکب شد و با محرومیت مواجه شد.

طبق گفته رییس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی، اینکه این محرومیت ادامه دار باشد، به تصمیم کمیسیون داوران اتحادیه جهانی ارتباط دارد. آن‌ها باید بر اساس اینکه اشتباهشان چقدر تاثیرگذار بوده، در این خصوص تصمیم گیری کنند.

برنده فینال کشتی آزاد المپیک، حسن یزدانی بود؟
واکنش‌ها به خطای داوران دیدار یزدانی و تیلور

پس از تایید خطای داوران دیدار فینال وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک توکیو، برخی فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از این خطای بزرگ می‌گویند که مربیان باید به این اشتباه اعتراض می‌کردند.

اما کارشناسان داوری کشتی معتقدند که نباید به مربیان خرده گرفت چرا که جو مسابقه سنگین بوده است.

این دسته از کارشناسان می‌گویند که مربیان ایرانی مقصر نبودند، حتی داوران با تجربه این مسابقه هم حواسشان به این موضوع نبود و محروم شدند.

در این میان فدراسیون کشتی نیز می‌گوید که به قضاوت داور در این صحنه اعتراض کرده است. در نهایت اعتراض آن‌ها نی باعث محرومیت داوران این دیدار شده است.

با این وجود گروه دیگری از کاربران نیز می‌گویند که دیگر کار از کار گذشته و طلای المپیک اکنون در آمریکا است. آن‌ها معتقدند که یزدانی یک فرصت زودهنگام دارد تا در مسابقات جهانی تیلور را شکست دهد و باخت اخیر را جبران کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید