روبیکا؛ از جعل اکانت کاربران اینستاگرام تا بی اعتنایی به لغو مجوز

روبیکا؛ از جعل اکانت کاربران اینستاگرام تا بی اعتنایی به لغو مجوز

اپلیکیشن روبیکا پس از ساختن اکانت برای کاربران مشهور، چون حسین کنعانی زادگان تیک آبی داده است. گرفتن تیک آبی آن هم بدون احراز هویت و تایید نشدن رسمی بودن آن، موضوعی عجیب بوده. در نهایت مجوز روبیکا باطل شد اما فعالیت پلتفرم همچنان ادامه دارد.

کد خبر : ۹۷۳۰۴
بازدید : ۵۶۶۶
فرادید | اپلیکیشن روبیکا اقدام به ساخت حساب کاربری افراد سرشناس نظیر بازیگران، بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس، افراد رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی کرده و محتوای اینستاگرام این افراد را در این صفحات غیرواقعی کپی کرده است. این موضوع باعث اعتراض بسیاری از افراد شده و به نظر می‌رسد که افراد معترض به دنبال شکایت از روبیکا هستند.

به گزارش فرادید؛ روبینو قسمتی از اپلیکیشین روبیکا است که مشابه برنامه اینستاگرام ساخته شده و مدل بومی شده این برنامه است. پس از وارد شدن افراد در اپلیکیشین روبیکا، روبینو به صورت خودکار یک حساب کابری برای آن‌ها می‌سازد. اما به تازگی برخی از افراد سرشناس مدعی شده اند که بدون نصب کردن این برنامه، روبینو برای آن‌ها اکانت ساخته و محتوای اینستاگرام شان را به این اکانت انتقال داده است.

البته مشابه این اتفاق نیز سال‌ها پیش توسط یک اپلیکیشن بومی دیگر یعنی پیام رسان سروش افتاده بود. درآن زمان هم کاربران مدعی شده بودند که اکانت‌هایی در این پیام رسان با شماره تلفن شان ثبت شده که آن‌ها از وجودش بی خبر بوده اند.

این موضوع در آن زمان هم حواشی بسیاری به دنبال داشت، اما در نهایت امر نتیجه مشخصی نداشت.

ماجرای اکانت‌های تقلبی روبیکا

مدتی پیش کاربری در اینستاگرام متوجه می‌شود که اپلیکیشن روبیکا بدون اطلاع او، صفحه مشابه‌ای را که این کاربر در اینستاگرام داشته را در روبینو ساخته و محتوای پیج او را عینا برگزاری کرده است.

این کاربر موضوع را در توئیتر با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارد تا دیگران هم اسمشان را در این برنامه ایرانی جستجو کنند. پس از توئیت او کاربرانی که دنبال کننده‌های زیادی دارند و در زمینه‌های متفاوتی فعالیت دارند، ترغیب می‌شوند و به دنبال نام خود در روبیکا می‌گردند.

پس از این جست وجو کاربران متوجه می‌شوند که اتفاقی مشابه برای تعدادی از آن‌ها افتاده و به این موضوع اعتراض کردند. در میان این کاربران، اعتراض اشخاص مطرحی، چون بازیگران و بازیکنان فوتبال بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است.

ترانه علیدوستی، بازیگر زن سینمای کشور، از جمله افرادی بود که به این موضوع واکنش نشان داد.

او با انتشار یک استوری اعتراضی در اینستاگرامش، نوشت: «به چه حقی بی اطلاع ما برامون اکانت ساخته‌اید؟ من در این اپ نیستم و نخواهم بود و در صورت پاک نشدن اکانتی که به نامم هست از این اپلیکیشن شکایت می‌کنم. پیشنهاد می‌کنم در نسخه وب روبیکا نام اکانت خودتون رو جستجو کنید و به این نقض احمقانه حریمتون معترض باشید. جالبه اکانت‌هایی که عکس محجبه دارند، عکسشون هم هست و ما نه! ما اسممون کافی بوده براشون.»
ماجرای جعل اکانت کاربران اینستاگرام در روبیکا چند بازیکن فوتبال نظیر حسین کنعانی زادگان، فرشاد فرجی، مهدی عبدی، سعید آقایی و محمد شریفی از دیگر افراد معترض به جعل اکانتشان در روبیکا بوده اند.
ماجرای جعل اکانت کاربران اینستاگرام در روبیکا البته این اتفاق برای افراد و صفحات رسانه‌ای نیز اتفاق افتاده است. تجارت نیوز در یک گزارش نسبت به این موضوع اعتراض کرده و مدعی شده که سید ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز حتی اپلیکیشن روبیکا را روی گوش خود نصب نکرده است، اما تمام پست‌های شخصی او از اینستاگرام به روبینو منتقل شده است.

طبق این گزارش، این موضوع برای حساب کاربری تجارت‌نیوز که شخص حقوقی تلقی می‌شود هم رخ داده است.
ماجرای جعل اکانت کاربران اینستاگرام در روبیکا با افزایش تعداد کاربران معترض، هشتگ روبیکا در توئیتر فعال شده و کاربران قصد شکایت از روبیکا را دارند. این کاربران قصد دارند تا با گزارش این اتفاق به گوگل اپیلیکیشن روبیکا را از گوگل پلی و دیگر پلتفرم‌ها حذف کنند و به طور کلی این برنمه ایرانی از دسترس خارج شود.

این دسته از کابران معترض، یک متن مشترک با موضوع شکایت از اکانت‌های جعلی روبیکا برای گوگل می‌فرستند.

جذب مخاطب؟

اپلیکیشن روبیکا پس از ساختن اکانت برای کاربران به تعدای از افراد مشهور، چون حسین کنعانی زادگان تیک آبی داده است.

گرفتن تیک آبی آن هم بدون احراز هویت و تایید نشدن رسمی بودن آن، موضوعی عجیب بوده که بسیاری از رسانه‌ها از آن بعنوان جعل هویت افراد و فریب افکار عمومی برای جذب مخاطب یاد کرده اند.
البته تعدادی از رسانه ها هم سرچشمه این عمل روبیکا را طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و محدودسازی اینستاگرام دانسته و معتقدند که این اپلیکیشن با نظریه جایگزین شدنش با اینستاگرام اقدام به اکانت سازی کرده است.

پاسخ روبیکا به اکانت سازی‌اش

پس از بالا گرفتن سطح اعتراضات کابران و افراد سرشناس کشور از اکانت سازی روبیکا، روز گذشته این برنامه در توئیتر به این موضوع واکنش نشان داد.
این اپلیکیشن نوشت: «در صورتی که با صفحه یا حسابی برخورد می‌کنید که به شما تعلق نداره، برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی با پشتیبانی روبیکا از طریق شماره ۰۲۱۹۱۳۳۱۲۲۲ تماس بگیرید تا پس از احراز هویت اکانت شما حذف بشه یا کنترل اون در اختیار شما قرار بگیره!».

اما هنوز ۲۴ ساعت از این نوشته برنامه روبیکا نگذشته بود که این برنامه در اطلاعیه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرد که چنین کاری بدون کسب اجازه از مالکی که کانال یا صفحه جعلی را ساخته، ممکن نیست.
ماجرای جعل اکانت کاربران اینستاگرام در روبیکا

باطل شدن مجوز صوت و تصویر روبیکا

به گفته معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به‌علت تخلفات ترافیکی و درآمد‌های غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران باطل شده است.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: ساترا با ابطال مجوز سرویس صورت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسوین اصل ۹۰ پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجربه حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید