جهیزیه معمولی چند؟

جهیزیه معمولی چند؟

رضا بختیاری، فروشنده لوازم خانگی در بازار امین حضور می‌گوید برای خرید یک جهیزیه بسیار معمولی در کمترین حالت باید حدود ۱۰۰ میلیون هزینه کرد.

کد خبر : ۹۷۳۲۲
بازدید : ۱۲۴۲۵

ازدواج برای خانواده‌های ایرانی فقط هلهله و شادی نیست. در روز‌هایی که اقتصاد ایران با چالش ابر تورم دست و پنجه نرم می‌کند، هرخانواده باید مبلغ قابل توجهی برای تامین هزینه‌های فرزند خود در نظر بگیرد.

یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های ازدواج در ایران، خرید جهیزیه است. همزمان با رشد قیمت دلار و افزایش هزینه‌ها تولید بازار لوازم خانگی به صورت مستقیم از این موضوع تاثیر پذیرفته و جهش قیمت‌ها به حد باورنکردنی رسیده است.

بازار لوازم خانگی ایران در برخی بخش‌ها به طور مستقیم به واردات وابسته است و در برخی اجناس تولیدات داخل توانسته اند در حد و اندازه‌های نمونه‌های خارجی عرض اندام کنند. گزارش پیش رو تلاش می‌کند تا حداقل هزینه برای خرید یک جهیزیه را بررسی کند.
بازار امین حضور این روز‌ها دیگر هیاهوی سابق را ندارد. قلب تپنده لوازم خانگی کشور که مدتی رشد چشم‌گیری داشت و پاساژ‌های متعددی در ازدحام مرکز شهر، قدم علم کردند و حالا بیشتر فروشنده‌ها به انتظار خریدار نشسته اند.

رضا بختیاری، فروشنده لوازم خانگی در بازار امین حضور می‌گوید برای خرید یک جهیزیه بسیار معمولی در کمترین حالت باید حدود ۱۰۰ میلیون هزینه کرد.

وی که به صورت تخصصی فروش لوازم برقی را انجام می‌دهد، می‌گوید «یک مثال ساده برایتان میزنم. شهریورماه سال ۹۶ قیمت یک ماشین لباسشویی ۷ کیلویی ال جی کاملا معمولی در بازار ۲ میلیون تومان بود. همین ماشن لباسشویی هم اکنون در بازار حدود ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد.»

جدول شماره ۱ قیمت برخی محصولات مورد نیاز برای جهیزیه را نشان می‌دهد.

قیمت لوازم خانگی

این‌ها ساده‌ترین و کمترین اجناسی هستند که باید در گام اول توسط خانواده عروس خریداری شود.

ماشین ظرف شویی پدیده نوظهور جهیزیه‌ها

روز به روز سبک زندگی افراد تغییر می‌کند و همین موضوع نوع لوازم و مایحتاج افراد راتغییر می‌دهد. ماشین ظرف شویی یکی از این پدیده‌هاست که دیگر به عضو ثابت لوازم خانگی ایرانیان تبدیل شده است.

کاظم بیاتی فروشنده‌ای جوان در بازار امین حضور می‌گوید از سال ۹۲ خرید ماشین ظرف شویی به یک فرهنگ در میان خریداران جهیزیه تبدیل شد. این محصول هم به طور مستقیم از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد.

به گفته وی بیشتر خانواده‌هاخرید ماشین ظرف شویی ۱۴ نفره را به ۶ نفره ترجیح می‌دهند در حالیکه اختلاف قیمتی بسیاری میان این دو وجود دارد. در حال حاضر قیمت ماشین ظرف شویی در بازار دقیقا ده برابر نسبت به شهریور سال ۹۶ شده است.

یک ماشین ظرف شویی ۱۴ نفره سامسونگ شهریور ۹۶ به قیمت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد. همین محصولات حدود ۳۲ میلیون در بازار خرید و فروش می‌شود.

شوش؛ اولین بازارهدف خریداران جهیزیه

جنوب تهران، ازدحام جمعیت و هیاهوی رفت و آمد عابران پیاده بزرگترین مراکز خرید و فروش لوازم خانگی را در دل خود جای داده است.

بازار شوش تهران که در آن تمامی برند‌های تولیدکننده و واردکننده لوازم خانگی به خصوص خانه و آشپزخانه را میزبانی می‌کند، قلب تپنده جهیزیه در ایران است.

محمود ثباتی فروشنده لوازم آشپزخانه در شوش می‌گوید: متاسفانه خانواده‌های ایرانی اعتقادی به خرید یک جهیزیه سبک ندارند. برای شروع یک زندگی تمامی لوازم خانه و آشپزخانه در حجم بالا نیاز نیست. یک جهیزیه می‌تواند حتی با محصولات با کیفیت داخلی همان ۱۰۰ میلیون تومان تامین شود.

به گفته وی برای یک جهیزیه متوسط می‌توان کالا‌های ایرانی هم با کیفیت و هم با قیمت مناسب را خریداری کرد. اگر یک خانواده با مراجعه به مرکز خرید شوش بخواهد بخش عمده‌ای از جهیزیه خود را خریداری کند.

حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون بودجه نیاز دارد. این مقدار بودجه به نوع کالا (ایرانی و یا خارجی بودن) تعداد سرویس‌ها (۶ نفره یا ۲۴ نفره بودن) بستگی دارد. اما به صورت کلی می‌توان بخش عمده‌ای از جهیزیه را از مرکز شوش تهیه کرد.

جدول شماره ۲ لیست خرید یک جهیزیه از مرکز شوش را نشان می‌دهد.
قیمت سرویس آشپزخانه

مصطفی عربی فروشنده لوازم آشپزخانه در شوش می‌گوید «بخش عمده‌ای وسایل خریداری شده در جهیزیه بدون استفاده می‌ماند. اگر نمی‌خواهید زیر بار قرض بروید و دوست ندارید به پدیده بی‌ارزش چشم و همچشمی مبتلا شوید

وسایل زیاد و بی‌فایده‌ای هستند که می‌توان به راحتی از خرید آن‌ها چشم‌پوشی کرد. وسایلی مثل غذاساز، سرخ کن، چای ساز، مخلوط کن، آبمیوه‌گیری، گوشت کوب برقی، سرویس‌های چینی، ساندویچ‌ساز و برخی از وسایل تزیینی.

به گفته وی به عنوان مثال خانواده‌های زیادی برای اینکه بوفه‌های گرانقیمتی را که خریده‌اند پر کنند، سراغ سرویس‌های کریستال گرانقیمت و وسایل تزیینی می‌روند.

در حال حاضر قیمت یک بوفه چیزی حدود۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان آب می‌خورد. چرخ گوشت جزو کم کاربردترین وسایل جهیزیه در حال حاضر است، زیرا بسیاری از خانواده‌ها غالبا گوشت‌چرخ کرده را به صورت آماده تهیه می‌کنند. در حال حاضر چرخ گوشت در بازار ایران به طور میانگین بین یک تا ٣ میلیون تومان قیمت دارد.

وی ادامه می‌دهد «ماشین ظرفشویی پدیده نسبتا تازه جهیزیه‌های ایرانی است و البته در بسیاری از موارد به کار نمی‌آید، زیرا کسی حاضر نمی‌شود تنها برای چند تکه ظرف کثیف ماشین ظرفشویی‌اش را راه بیندازد. در حال حاضر قیمت ماشین ظرفشویی بین ۱۸ تا ۳۲میلیون تومان است.

ساندویچ ساز، گوشت کوب برقی، انواع ظروف کم کاربرد و حتی آبمیوه‌گیری از جمله وسایلی هستند که خانواده‌ها برای جهیزیه دخترانشان تهیه می‌کنند، اما در عمل انگشت شمار مورد استفاده قرار می‌گیرند و با فاکتور گرفتن این وسایل کم کاربرد می‌توانید هزینه قابل توجهی در خرید جهیزیه صرفه‌جویی کنید.

مبل و تخت و بوفه بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها

دیگر کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که در خانه خود مبل نداشته باشد. مبل، تخت و میز ناهار خوری از ملزومات تازه عروسان شده و بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها گذاشته است. خرید سرویس چوب جهیزیه عروس یکی از پردغدغه‌ترین قسمت‌های خرید جهیزیه است.

زیرا خیلی به چشم می‌آید و نسبتا بودجه قابل توجهی می‌خواهد. برای یک روز و دو روز نیست و باید مرغوب و عمری باشد؛ و از همه مهم‌تر اینکه آسایش و راحتی در هنگام استفاده از آن بسیار مهم است.

مجتبی فرخزادی، دارنده نمایشگاه مبل و تخت در یافت آباد می‌گوید: در چند سال اخیر قیمت سرویس چوب عروس بسیار گران شده است. سرویس تخت ۳ میلیون تومانی در چهار سال اخیر به رکورد ۱۸ میلیون تومان هم رسیده است. رشد ۶ تا ۱۰ برابری قیمت محصولات امری عادی است.

به گفته وی برای خرید سرویس چوب عروس باید یک دست مبل ۷ نفره، سرویس کامل خواب شامل تخت و تشک و پاتختی‌ها و آیینه و کنسول، میز ناهار خوری از دو نفره تا ۱۸ نفره، کمد و یا دراور خریداری کرد.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که همین کالا‌ها از ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان به طور متوسط هزینه دارد. این درحالیست که سرویس مبل سلطنتی صادراتی مد نظر نباشد.

جدول شماره ۳ لیستی از قیمت سرویس چوب کامل عروس را نشان می‌دهد.
قیمت سرویس چوب
حال برای این که ببینیم آیا می‌توانیم با ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج وسایل شروع یک زندگی مشترک را تهیه کنیم یا نه، بد نیست نگاهی بیندازیم به قیمت‌های بازار.

به طور متوسط برای اینکه بتوانیم جهیزیه را با ۱۰۰میلیون مدیریت کنیم باید برای سرویس چوب کامل حدود ۳۰ میلیون، برای لوازم آشپرخانه حدود ۳۰ میلیون و برای خرید لوازم برقی بزرگ حدود ۴۰میلیون هزینه کنیم. در نتیجه خریداران باید به محصولات داخلی نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید