افزایش خشونت در پی کمبود تخت و اکسیژن

افزایش خشونت در پی کمبود تخت و اکسیژن

در ویدیوی منتشر شده، تعدادی مرد قمه به دست اقدام به ایجاد درگیری می‌کنند. گفته شده که علت درگیری کمبود تخت برای یک بیمار در روزهای پیک پنجم کرونا بوده است.

کد خبر : ۹۷۳۴۰
بازدید : ۴۷۰۹
فرادید | افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و کمبود تخت‌های بیمارستانی، باعث افزایش خشونت و درگیری در بیمارستان‌ها شده است. انتشار تصاویر قمه کشی و درگیری در چند شهر کشور سبب نگرانی کادر درمان از افزایش خشونت در بیمارستان‌ها شده است.

به گزارش فرادید؛ روز‌های گذشته ویدیویی از قمه کشی بر سر به دست آوردن تخت بیمارستان در یکی از بیمارستان‌های کشور منتشر شده است. در ویدیوی منتشر شده، تعدادی مرد قمه به دست اقدام به ایجاد درگیری می‌کنند. گفته شده که علت درگیری کمبود تخت برای یک بیمار بوده است. بااین حال تاکنون خبر دستگیری این افراد منتشر نشده است.

عده‌ای مدعی شده اند که این بیمارستان متعلق به شهرستان دورود لرستان است. اما دانشگاه علوم پزشکی لرستان خبر درگیری در بیمارستان شهدای هفتم تیر شهرستان دورود را تکذیب کرده و گفته که فیلم مذکور متعلق به یکی استان‌های همجوار لرستان است.

علاوه بر خبر قمه کشی در این استان، تصاویری از بیمارستان لرستان هم منتشر شد که به دلیل کمبود تخت دو بیمار مبتلا کرونا بر روی یک تخت معالجه می‌شوند.

هشدار|تصاویر حاوی صحنه‌های دلخراش است

کمبود تخت و افزایش خشونت

حدود ۱۹ ماه از ورود بیماری کرونا به کشور می‌گذرد. در مدت ورود این بیماری بیش از ۹۷ هزار نفر از افراد جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند. همین موضوع باعث شده تا قدرت تحمل مردم پایین آمده و کادر درمان نیز به خستگی مفرط برسند.

در میان سختی‌های این افراد، کمبود امکانات درمانی در بیمارستان‌ها و افزایش بیماران کرونایی به معضلی جدی برای بیمارستان‌ها تبدیل شده است. سرانجام این کمبود به درگیری همراهان بیماران برای در اختیار گذاشتن امکانات درمانی به بیمارانشان رسیده است.

در همین راستا دکتر حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، گفته است: « پیش از این هم پیش‌بینی کرده بودم که ما در پیک پنجم، شاهد این خواهیم بود که مردم از فاز تجلیل از مدافعان سلامت به مرحله مواجهه خشونت آمیز با مدافعان سلامت می‌رسند و رویکرد پاسداری از نظام و کادر سلامت به نقد کادر سلامت می‌رسد؛ چراکه کادر سلامت در یک جایی دچار بریدن و افسردگی شده و در آنجا کیفیت خدمات کاهش می‌یابد و این طبیعتا افراد را ناراضی می‌کند.»

او می‌گوید که بیمارستان‌ها مجبورند ۲.۵ تا سه برابر ظرفیت اورژانس بیمار بستری کنند. این درحالی است که از طرف دیگر تعداد پزشک و پرستاری که باید به بیماران خدمت ارائه دهند، همان تعداد قبلی هستند و بلکه کمتر. چراکه بیمار شدند و نیستند ودیگران بجای آن‌ها ارائه خدمت می‌کنند.

به گفته کرمانپور، همین موضوع باعث شده تا در یک پیک خطرناکی که بیمار باید خدمات لازم را دریافت کند و کادر درمان نرسند که این خدمت را ارائه دهند، توسط همراهان بیمار مورد مواخذه و حتی خشونت‌های کلامی و فیزیکی قرار بگیرند و اتفاق بیفتد. آنچه که در این زمینه به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، یک نمونه است. در حالی که نمونه‌های زیادی از این برخود‌ها وجود دارد و کسی فیلم هم نمی‌گیرد.

او افزود: این شرایط هم همراهان بیماران را عصبانی و خشمگین می‌کند و هم کادر درمان را عصبانی می‌کند. زیرا دائما مردم به آن‌ها مراجعه می‌کنند که آیا تخت خالی شد یا خیر. بیمار من اکسیژن کم دارد، بیمار من دارد می‌میرد.

همزمان فرشید الازمنی نوده، معاون اجرایی سازمان نظام پرستاری استان تهران، درباره افزایش خشونت علیه پرستاران گفته خشونت علیه این قشر نسبت به گذشته بیشتر شده است. او علت این خشونت را افزایش میزان مرگ و میر و افزایش بیماران کرونایی دانسته است.

به گفته او، درحال حاضر در بیمارستان‌ها کمبود گان، ماسک، دارو، اکسیژن وجود دارد که این کمبود در شهرستان‌ها بیشتر احساس می‌شود، اما در تهران هم این کمبود‌ها به نسبت وجود دارد همچنین کمبود وسایل بیمارستانی بحران جدی در کشور ایجاد خواهد کرد.

همچنین مدتی پیش نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، هم گفته بود که تنها ظرفیت موجود در بیمارستان‌ها یک هزار تختی است که در بخش اورژانس بیمارستان‌ها وجود دارد که بر اساس میزان ترخیص و فوت، تخت برای سایرین خالی می‌شود.

حمله به بیمارستان فارابی کرمانشاه

این اولین باری نیست که بر اثر کمبود امکانات درمانی همراهان بیماران، دست به تخریب اموال بیمارستان‌ها می‌زنند.

ماه گذشته هم، روز ۲۲ تیرماه حدود ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد، دو نفر به عنوان مریض به بیمارستان فارابی کرمانشاه مراجعه کرده و پس از ورود به بخش اعصاب و روان مردان سر و صورت خود را پوشانده و اقدام به تخریب اموال دولتی از جمله شکستن تلویزیون، گوشی‌های تلفن، میز و... کرده بودند.

گویا انگیزه این دو نفر از این اقدام، ناراضی بودن از رسیدگی پرسنل به یکی از بیمارانشان بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید