ناسا کم آورد، ایلان ماسک پیشنهاد کمک داد

ناسا کم آورد، ایلان ماسک پیشنهاد کمک داد

ناسا در حال ساخت لباس‌هایی برای استفاده فضانوردان ماموریت آرتمیس است و گفته است که انسان‌ها با این لباس در سال ۱۴۰۳ به سطح ماه باز می‌گردند.

کد خبر : ۹۷۳۵۰
بازدید : ۳۷۵۲۱
فرادید | ناسا اعلام کرد فرود فضانورد آمریکایی روی ماه در سال ۱۴۰۳ به دلیل تاخیر در آماده‌سازی لباس فضانوردی امکان پذیر نیست.

به گزارش فرادید؛ لباس‌های فضانوردی ناسا آماده نخواهند شد. ایلان ماسک پیشنهاد کمک داده است بازرسی کل ناسا طی گزارشی اعلام کرده است که به دلیل تاخیر‌های پیش‌بینی شده در ساخت لباس فضانوردی، فرود انسان‌ها روی ماه در موعد مقرر یعنی سال ۱۴۰۳ برای ناسا امکان پذیر نیست.

در این گزارش، بازرس کل ناسا پیشرفت نسل جدید لباس‌های فضانوردی، موسوم به Exploration Extravehicular Mobility Unit یا به اختصار XEMU را بررسی کرده است.

ناسا در حال ساخت لباس‌هایی برای استفاده فضانوردان ماموریت آرتمیس است و گفته است که انسان‌ها با این لباس در سال ۱۴۰۳ به سطح ماه بازمی گردند. اگرچه براساس ارزیابی صورت گرفته، جدول زمانی پیش بینی شده نه تنها بعید به نظر می‌رسد بلکه حتی غیرممکن است.
ناسا در سال ۱۴۰۳ به ماه نمی‌رود، لباس فضانوردان هنوز آماده نیست
در این گزارش آمده است: برنامه زمانی فعلی ناسا تولید دو نمونه اول لباس فضانوردی (XEMU) آماده پرواز برای آبان ۱۴۰۳ است. اما آژانس برای رسیدن به این هدف با چالش‌های مهمی روبه رو است. از جمله چالش‌های مربوط به هزینه، برنامه و عملکرد سیستم این لباس‌ها.

لباس‌های فضانوردی که فضانوردان در حال حاضر در ایستگاه فضایی به نوبت استفاده می‌کنند، ۴۵ سال پیش برای برنامه شاتل فضایی ناسا طراحی شده بود. پس بسیار ضروری است که ناسا لباس‌های جدیدی را برای امنیت و بهره‌وری ماموریت‌ها و برنامه‌های فضایی آینده بسازد؛ بنابراین ناسا در ۱۴ سال گذشته در حال توسعه نسل بعدی لباس‌های جایگزین بوده است. هر چند موانع موجود در مسیر توسعه این لباس‌ها، می‌تواند برنامه‌های بلندپروازانه ناسا برای ماه را به تعویق بیاندازد.

یکی از موانع اصلی بودجه است. ناسا تا کنون ۴۲۰ میلیون دلار برای ساخت لباس‌های فضانوردی جدید هزینه کرده است. اگر چه ناسا قصد دارد ۶۲۵.۲ میلیون دلار دیگر نیز در زمینه توسعه این لباس‌ها هزینه کند و مجموع هزینه‌ها را تا ۱ میلیارد دلار افزایش دهد، اما بازرسی کل ناسا همچنان معتقد است که ناسا نمی‌تواند به برنامه زمانی فعلی خود در سال ۱۴۰۳ برای فرود روی ماه برسد.
علاوه بر دغدغه‌های مالی بسیار، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این برنامه زمانی شامل یک تاخیر تقریبا ۲۰ ماهه در طراحی، تایید و آزمایش لباس‌هاست. این تاخیر‌ها به دلیل کمبود بودجه، اثرات همه گیری کووید ۱۹ و مشکلات فنی رخ داده است تا تحویل دو لباس آماده پرواز به تعویق بیفتد.
ناسا در سال ۱۴۰۳ به ماه نمی‌رود، لباس فضانوردان هنوز آماده نیست
در این گزارش ذکر شده است که هنگامی که لباس‌ها آماده شوند به این معنی نیست که ماموریت سفر به ماه میتواند فورا انجام شود. زیرا آژانس به لباس‌هایی که به خوبی آماده هستند زودتر از هر ماموریتی برای تمرین فضانوردان، نه تنها برای ماموریت‌های آرتمیس بلکه برای سفر فضانوردان به ایستگاه فضایی و فضانوردانی که در برنامه‌های دیگر ناسا کار می‌کنند، نیاز دارد.

ایلان ماسک در پاسخ به پست گزارشگر CNBC در این باره، در صفحه توییتر خود نوشته است: «اگر لازم باشد، اسپیس ایکس می‌تواند این کار را انجام دهد. اینکه این در این جمله به چه معناست مشخص نیست. اما به هر حال علاقه ماسک را به همکاری با ناسا در زمینه توسعه نسل بعدی لباس‌های فضانوردی نشان می‌دهد.»

این اولین اشاره از همکاری تجاری ناسا برای xEMU نیست. ناسا در فروردین امسال نیز یک درخواست منتشر کرد که نشان داد در انتظار پاسخ از سوی بخش فضایی در مورد استراتژی همکاری با شرکای تجاری در برنامه‌هایی از جمله لباس فضانوردی است.

منبع: SPACE
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید