در اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

در اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دو شیفت در روز‌های بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

کد خبر : ۹۷۴۰۳
بازدید : ۱۶۳۹
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور آغاز شد.

قالیباف: حواشی کمترین تأثیر را در نظر نمایندگان نسبت به وزرای پیشنهادی می‌گذارد

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از سخنان رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در نطق میان دستور گفت: یکایک وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها مجلس حضور پیدا کردند و طی بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده، با انتظارات نمایندگان آشنا شدند.

جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دو شیفت برگزار می‌شود

سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دو شیفت در روز‌های بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

رییس جمهور: سعی کردیم شایستگان را معرفی کنیم

پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود گفت: می‌دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند.

اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است. پس از سخنان رییس جمهور ۵ مخالف و ۵ موافق به اظهار نظر در زمینه کلیات کابینه معرفی شده پرداختند.

حسین‌زاده بحرینی: توقع ما ارائه برنامه جامع و منسجم از سوی دولت بود

حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس در جلسه علنی صبح امروز به عنوان اولین مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد.
ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

حسینی: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام.

نوروزی: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟

حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کابینه دولت سیزدهم گفت: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟ آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می‌دهند؟

فاضلی: کل کابینه دولت برای حل مشکل کرونا وارد میدان شود

ملک فاضلی نماینده سراوان به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

مولوی: تقویت معیشت مردم و سرمایه اجتماعی سرلوحه کابینه رئیسی خواهد بود

سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان به عنوان موافق کابینه دولت سیزدهم و در مخالفت با ادعای یک نماینده مبنی بر نبود برنامه مدون وزرا در دولت سیزدهم گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رئیسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود.

بابایی کارنامی: با چه برنامه‌ای می‌خواهید تورم بالای ۴۵ درصد را کنترل کنید؟

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود وگرنه همانطور که در انتخابات ارادت خود به شما را اثبات کردم همچنان به شما و روحیه شما اعتقاد دارم. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟

سلیمی: با اصول و خط مشی کلی کابینه رئیسی موافق هستم
حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در جلسه علنی امروز شنبه مجلس به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: شرایط کشور شرایطی نیست که معطل بمانیم و باید با سرعت عمل کنیم، البته توجه به سرعت به این معنا نیست دقت به حاشیه برود، مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. آقای رییسی هم اشاره کردند که اگر وزرا لحظه‌ای از برنامه‌ها و اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت تخطی کنند، تعارف نداریم.

ایزدپناه: امروز همه باید در جهت رفع مشکلات اساسی کشور گام بردارند

عبدالله ایزدپناه در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: امروز در چنین شرایط سخت و دشواری باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند.

پس از آن مجلس شورای اسلامی جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد تنفس نیم ساعته شد.

مخالفت صریح رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با کابینه دولت سیزدهم

جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم به عنوان مخالف صریح کابینه دولت سیزدهم خطاب به رئیسی اظهار کرد: چه کسی در لیست فعلی وزراء از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟ با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید.

سیاهکلی: روحیه انقلابی، جهادی و مبارزه با فساد در کابینه پیشنهادی دیده می‌شود

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: در برنامه‌های رئیس جمهور نکات مهمی وجود دارد که بنده به برخی از آن‌ها می‌پردازم. در کنار مشکلات معیشتی مردم، برقراری عدالت و مبارزه با فساد جزو خواسته‌های اصلی آنان است که در برنامه رئیس جمهور با کیفیت بالا وجود دارد.

انتقاد محمدیاری از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه

حسن محمدیاری نماینده توالش و رضوانشهر به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه انتقاد کرد و گفت که بانوان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در کابینه دولت سیزدهم به آن‌ها توجه نشده است.

سعیدی: نبود زنان در کابینه رئیسی تاسف بار است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: انصافا در کنار برخی وزرای کارآمد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایراد‌های جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می‌باشد، نمی‌توان شعار شایسته سالاری داد، ولی چشم‌ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست.

ورناصری: دولت از ظرفیت جوانان و بانوان استفاده کند

علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان به عنوان موافق برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان حضور دارند که انتظار می‌رود از آن‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

زارع: تا کی می‌خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

رحیم زارع نماینده مردم آباده به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: از نمایندگانی که در خصوص جوان گرایی در چینش کابینه انتقاد می‌کنند تعجب می‌کنم؛ وضعیت امروز کشور در حوزه‌های مختلف نتایج عملکرد مدیران پیر است. تا کی می‌خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

میر تاج‌الدینی: رفع تحریم‌های ظالمانه باید اولویت اول وزارت امور خارجه باشد

حجت الاسلام سید محمدرضا میر تاج الدینی نماینده مردم تبریز به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: اصلاح نظام یارانه‌ای و گمرکی، رفع موانع تولید، رفع خود تحریمی‌ها در برنامه دولت شما باید مورد تاکید قرار گیرد.

صباغیان: رئیسی و کابینه‌اش حقوق و اموالشان را شفاف اعلام کنند

محمدرضا صباغیان بافقی، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم به ضرورت شفافیت فردی رئیس جمهور و وزرا اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد؛ البته این کار را نمی‌کنید، چون قبلا هم گفته بودید، اما به آن عمل نکردید.
مردم تشنه عدالت هستند. امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ این مجلس اجازه داد مسئولان ۱۷ برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید؛ بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.

پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم

رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش زنگ پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم را برای تنفس به صدا درآورد.

آغاز دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرا با حضور رئیسی

جلسه علنی عصر امروز به ریاست قالیباف جهت ادامه بررسی برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم و همچنین شروع رسیدگی به صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی آغاز شد.

قالیباف با شروع جلسه اظهار کرد: با توجه به انصراف آقای میرسلیم به عنوان مخالف پنجم کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم مجددا قرعه کشی صورت گرفت و این فرصت در اختیار آقایان بابایی کارنامی و صباغیان قرار دارد، اما از آنجا که در جلسه صبح این دوستان به عنوان مخالف صحبت کردند، با رضایت این عزیزان می‌گذریم! فلذا از آنجا که مخالف پنجم صحبت نمی‌کند، موافق پنجم نیز صحبت نخواهد کرد!

در این جلسه نیز همچون نشست صبح ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به همراه اسماعیلی رئیس دفتر و مخبر معاون اولش و همچنین وزرای پیشنهادی در صحن علنی حضور دارند.

رئیسی: برنامه تحولی مفصل دولت تا چند روز آینده در اختیار همه قرار می‌گیرد

بدین ترتیب رئیسی در آغاز دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول پیشنویس است و بعد از اخذ نظرات کارشناسی عمومی و نهایی می‌شود. مانند سند تحولی است که در قوه قضاییه داشتیم، اما گسترده‌تر از آن.

رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد

رئیسی پس از سخنرانی درباره برنامه‌های دولت و حمایت از وزرای پیشنهادی جلسه علنی را ترک کرد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییسی آغاز شد

نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی کلیات برنامه دولت سیزدهم وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی شدند.
گزارش بررسی صلاحیت حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اینجا بخوانید.
گزارش بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را اینجا بخوانید.
حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیرو‌های مسلح، رستم قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان، ۱۹ وزیری هستند که از سوی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید