جنجال بر سر اثربخشی واکسن برکت

جنجال بر سر اثربخشی واکسن برکت

برخی از فعالان رسانه‌ای و بخشی از پزشکان معتقدند که افزایش بی اعتمادی‌ها نسبت به واکسن برکت، در نتیجه طولانی شدن انتشار مطالعات علمی کارآزمایی‌های بالینی به وجود آمده است. این دسته از منتقدان می‌گویند که اگر مسئولان سازنده واکسن، مقالات علمی را منتشر می‌کردند، رسانه‌های پزشکی جهان میزان اثرگذاری آن را مورد بررسی قرار می‌دادند و تکلیف واکسن برکت برای مردم مشخص می‌شد.

کد خبر : ۹۷۴۲۳
بازدید : ۳۶۲۵۳
فرادید | کاربرانی که واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرده اند با انتشار تست‌های آنتی بادی مدعی اند که این واکسن کارایی لازم برای مقابله با کرونا را ندارد. این در حالی است که مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت می‌گوید که میزان اثربخشی واکسن برکت بالای ۹۰ درصد است.

به گزارش فرادید؛ پیام اقتصاد به نقل از دو کاربر که مدعی اند در تحقیقات بالینی واکسن ‎برکت شرکت کرده‌اند، نوشت که این دو بعد از ۴۰ روز از تزریق دوز دوم واکسن داخلی برکت تست داده اند. اما میزان آنتی‌بادی یکی از نمونه‌ها ۷۱ صدم و دیگری تنها ۳۱ صدم اعلام شده است. یعنی واکسن کرونای ‎برکت عملا هیچ تاثیری نداشته است.

انتشار برگه تست آنتی بادی این دو کاربر، بازتاب گسترده‌ای داشته است. بسیاری از فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از مسئولان سازنده واکسن برکت پرداخته و معتقدند که آن‌ها باید در این رابطه پاسخگو باشند.

جنجال اثربخشی واکسن برکت تصویری که پیام اقتصاد به نقل از دو دریافت کننده واکسن برکت منتشر کرده است.
در مقابل برخی کاربران نیز با انتشار آزمایش‌های خود اعلام کردند که واکسن برکت روی بدن آن‌ها موثر بوده و آنتی بادی موجود در بدن شان نشان دهنده این موضوع است.

البته در این میان برخی از پزشکان به جنجال‌های دو طرف بر سر تست‌های آنتی بادی واکسن برکت واکنش نشان داده اند. آن‌ها بر این عقیده اند که تست آنتی بادی لزوما کارایی واکسن را تایید نمی‌کند.

براساس گفته این پزشکان، بررسی کارایی واکسن نیازمند بررسی‌های گسترده و پیچیده است و با تست آنتی بادی قابل بررسی نیست.

چالش بر سر انتشار مطالعات علمی برکت!

برخی از فعالان رسانه‌ای و بخشی از پزشکان معتقدند که افزایش بی اعتمادی‌ها نسبت به واکسن برکت، در نتیجه طولانی شدن انتشار مطالعات علمی کارآزمایی‌های بالینی به وجود آمده است.

این دسته از منتقدان می‌گویند که اگر مسئولان سازنده واکسن، مقالات علمی را منتشر می‌کردند، رسانه‌های پزشکی جهان میزان اثرگذاری آن را مورد بررسی قرار می‌دادند و تکلیف واکسن برکت برای مردم مشخص می‌شد.

اما مدیران اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن برکت در این رابطه می‌گویند که پیک‌های جدید کرونا یکی از چالش‌های اصلی در اجرای فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونا داخلی بوده است.

دکتر سید حامد حسینی گفته در صورتی که قصد دارید مطالعه‌ای را اجرایی کنید و پیش بینی‌ها حاکی از شروع پیک جدید است، نیاز به تحقیقات منحصر به آن زمان را دارد و باید شیوه کار بسیار متفاوت از گذشته باشد. طبق گفته او، مطالعاتی که در این زمینه انجام می‌شود، قابل تنظیم کردن نیست، ولی قابل پیش بینی است.

سید رضا مظهری مسوول واکسیناسیون شرکت کوو برکت ایران نیز درباره چاپ مطالعات علمی واکسن برکت می‌گوید که نتیجه مطالعات فاز یک و دو پارسال و اوایل فروردین استخراج و به اتمام رسید و به زودی در مجله بین‌المللی منتشر خواهد شد.

البته او زمان دقیق برای انتشار مطالعات مرحله سوم مشخص نکرده است.

او گفته که برای فاز سوم مطالعات دو مقطع دارد که نتیجه آن چند ماه دیگر به اتمام می‌رسد و البته باید توجه داشت که منظور از ادامه مطالعات این است که آیا نیاز به دوز‌های یادآور خواهیم داشت یا خیر بنابراین انجام مطالعات برای واکسن‌ها همچنان ادامه دارد و فقط مربوط به واکسن برکت نیست.
جنجال اثربخشی واکسن برکت

واکسن برکت کارایی دارد؟

گرچه هنوز مطالعات علمی واکسن برکت رسما منتشرنشده، اما مسئولان شرکت دارویی برکت مدعی اند که کارایی واکسن شان در برابر کرونا بیش از ۸۰ درصد است.

مسئول واکسیناسیون شرکت کو برکت در این رابطه می‌گوید مطالعاتی که برای فاز یک و دو انجام گرفته به لحاظ عوارض و ایمنی همچنین اثربخشی مشخص شده که این واکسن بیش از ۸۴ درصد موثر است و از مرز‌های استاندارد هم عبور کرده‌ایم.

طبق گفته مظهری، واکسن برکت یک واکسن مناسب با اثربخشی بالا همچنین با عارضه کم شناخته می‌شود.

البته او نگفته با وجود شیوع کرونای دلتا و کاهش اثرگذاری بیشتر واکسن‌های خارجی، کارایی واکسن برکت چه تغییری داشته است.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    جواب علمی ساده است که بسیاری به ان توجه ندارند
    اولا در بعضی موارد بالا رفتن انتی بادی در بعضی افراد دیده نمی شود و ربطی به واکسن ندارد حتی در مورد فایزر هم دیده میشود صدها نمونه وجود دارد
    ثانیا اندازه گیری انتی بادی به کیت تشخیصی بستگی دارد و بسیار مهم است یعنی بستگی دارد کدام قسمت ویروس بر روی کیت گذاشته شده مثلا چه پپتیدی است چون شاید برعلیه ان قسمت انتی بادی نباشد ولی بر علیه قسمتهای دیگر ویروس انتی بادی باشد که توسط ان کیت مشخص نمی شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید