یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی؛ فقط قبض‌ها پرداخت می‌شوند!

یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی؛ فقط قبض‌ها پرداخت می‌شوند!

اولین یارانه نقدی دولت سیدابراهیم رئیسی ۲۰ مرداد به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ این یارانه مثل ۱۲۶ دوره گذشته در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و حسن روحانی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر بود.

کد خبر : ۹۷۴۸۴
بازدید : ۲۵۰۹

بررسی قدرت خرید یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در شرایط حال حاضر و قیمت‌های امروزی، به نتایج شگفت انگیزی منتهی می‌شود، اما به نظر می‌رسد این یارانه همچنان از پرداخت قبوض آب، برق و گازخانوار‌ها برمی آید!

افزایش یارانه نقدی - که همچنان بعد از سال‌ها در مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان درجا می‌زند - یکی از مطالبات مهم اقشار کم درآمد از دولت جدید است.

اولین یارانه نقدی دولت سیدابراهیم رئیسی ۲۰ مرداد به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ این یارانه مثل ۱۲۶ دوره گذشته در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و حسن روحانی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر بود.

محاسبه قدرت خرید یارانه نقدی به دلار‌

می‌توان گفت هر نفر در ۱۲۶ ماه گذشته در مجموع پنج میلیون و ۷۳۳ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کرده است. آذرماه ۸۹ اولین دوره یارانه نقدی ب هحساب سرپرستان خانوار واریز شد. آن زمان هر دلار حدود هزار و ۶۵ تومان بود و این یعنی هر ماه رقمی معادل ۴۵ دلار به هر نفر یارانه پرداخت می‌شد.
با همین ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌توانستیم لیست خرید سر ماه را کامل کنیم. چراکه این مبلغ برای خرید یک کیلوگرم تخم مرغ، پنج کیلوگرم برنج، یک کیلوگرم گوشت، یک کیلوگرم قند، یک کیلوگرم شکر، بطری یک لیتری روغن مایع و قالب ۴۵۰ گرمی پنیر کافی بود. همه این‌ها روی هم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشتند.

بعد از گذشت ۱۲۶ ماه رقم یارانه نقدی همان است که بود؛ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، اما تورم عمومی باعث شده اگر بخواهید همین فهرست خرید را کامل کنید، احتمالا باید بیش از ۴۰۰ هزار تومان پول خرج کنید. چراکه در این مدت قیمت هر کیلوگرم گوشت از ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان به میانگین ۱۳۴ هزار تومان رسیده است.
برنج از کیلویی سه هزار تومان به ۳۷ هزار تومان رسیده و مرغ که آن زمان کیلویی دو هزار و ۹۰۰ تومان بود، حالا حدود ۲۸ هزار تومان قیمت دارد.

این روز‌ها قیمت هر کیلوگرم هندوانه حدود ۶ تا ۷ هزار تومان است و اگر بخواهید یک دانه متوسط شش کیلوگرمی آن را جدا کنید، احتمالا باید برایش حدود ۴۰ هزار تومان پول خرج کنید. با این حساب احتمالا یارانه نقدی سر ماه برای خرید یک هندوانه با اندازه متوسط کافی باشد!

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در آمار‌های رسمی حدود ۱۳۴ هزار تومان است و نشان می‌دهد با یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی احتمالا بتوان ۳۰۰ گرم گوشت خرید!

سیگار برای سلامتی مضر است، ولی سیگاری‌ها با یارانه نقدی خود م یتوانند سر ماه ۳ پاکت وینستون یا ۶ پاکت بهمن کوچک بخرند!

پرداخت قبض؛ هدف اصلی یارانه نقدی!

یارانه نقدی که از آذرماه ۸۹ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، در ازای حذف یارانه حامل‌های انرژی مثل برق و گاز بوده است.

آن زمان دولت تصمیم گرفت تا به جای در نظر گرفتن یارانه روی مبلغ قبض‌ها، آن را مستقیما به حساب سرپرستان خانوار واریز کند تا پرمصرف‌ها نسبت به کسانی که در مصرف آب، برق و گاز صرفه‌جویی می‌کنند، یارانه بیشتری نگیرند.

با این حساب احتمالا می‌توان گفت کارکرد اصلی یارانه نقدی نه کمک خرج ماهانه، بلکه تامین هزینه قبض‌های سر ماه بوده است.

بررسی آمار‌های مصرف آب، برق و گاز نشان می‌دهد یک خانواده چهار نفره در حالت نرمال ۱۴ مترمکعب در ماه آب مصرف می‌کند. بر اساس جدیدترین تعرفه قبض آب، هزینه قبض با این میزان مصرف ماهانه حدود ۳۵ هزار تومان است.

از طرف دیگر آمار‌های ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران نشان می‌دهد متوسط قبض برق خانگی در تهران حدود ۴۵ هزار تومان است که البته در فصل تابستان بیشتر و در فصل زمستان کمتر خواهد بود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد یک خانواده چهار نفره به طور متوسط ماهانه ۳۵۰ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که در فصل‌های سرد و گرم سال این رقم متفاوت خواهد بود، ولی بر اساس تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ متوسط مبلغ گاز هر خانواده حدود ۳۵ هزار تومان است.

مجموع این سه قبض به ما نشان می‌دهد یک خانواده چهار نفره به طور متوسط در ماه ۱۱۵ هزار تومان قبض آب، برق و گاز پرداخت می‌کند. توجه داشته باشید که قبض‌ها دو ماه یک بار صادر می‌شوند و برای همین اگر می‌خواهید قبض خودتان را با این ارقام مقایسه کنید، باید مبلغ آن‌ها را نصف در نظر بگیرید.

همین خانواده چهار نفره که ماهی ۱۱۵ هزار تومان پول آب و برق و گاز می‌دهد، هر ماه حدود ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید