در چه شرایطی خط تلفن همراه سلب امتیاز میشود؟
اپراتور ملزم است مشترک را از وضعیت بدهی خود از طریق درج در صورتحساب صادره و یا براساس روش مشخص شده در قرارداد و مطابق با انتخاب متقاضی در زمان ثبتنام آگاه کند. اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند ریز هزینههای مربوط به صورتحساب را به اطلاع مشترک برسانند.
اپراتورهای تلفن همراه میتوانند در بازههای زمانی حداقل یکماهه صورتحساب مشترکان را صادر کنند و پس از پایان مهلت پرداخت تعیینشده، ابتدا خط مشترک بدهکار به مدت حداقل دو هفته یکطرفه میشود و اگر مشترک پس از اطلاعرسانی مجدد اپراتور و مهلت یک ساله بدهی خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه میتواند خط تلفن مشترک را بهطور کامل تخلیه و امتیاز آن را از مشترک سلب کند.
سیمکارت دائمی یا اعتباری تلفن همراه را میتوان بهصورت حضوری از طریق نمایندگیهای خدمات اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا به صورت غیرحضوری از طریق پورتال یا فروشگاههای مجازی اپراتورها تهیه کرد.
مشترک میتواند در زمان ثبتنام مبلغی را بهعنوان "سپرده" برای دریافت اشتراک خدمات به هر یک از اپراتورهای تلفن همراه که از سیمکارت آن استفاده میکند، بپردازد. مشترک در هنگام دریافت خط تلفن میتواند وجهی را به صورت پیشپرداخت با عنوان "تضمین" و به منظور افزایش حدنصاب کارکرد برای جلوگیری از قطعی تلفن به دارنده پروانه پرداخت کند.
پرداخت کارکرد تلفن همراه
اپراتور ملزم است مشترک را از وضعیت بدهی خود از طریق درج در صورتحساب صادره و یا براساس روش مشخص شده در قرارداد و مطابق با انتخاب متقاضی در زمان ثبتنام آگاه کند. اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند ریز هزینههای مربوط به صورتحساب را به اطلاع مشترک برسانند.
برای افزایش سقف قطع میاندوره، مشترکین دائمی تلفن همراه میتوانند با پرداخت مبالغی افزایش سقف اعتبار میاندوره خود را افزایش دهند تا از اعتبار بیشتری برای استفاده از خدمات اپراتور برخوردار شوند.
نحوه برخورد دارنده پروانه با مشترکین بدهکار دائمی
در خط «تلفن همراه پسپرداخت (دائمی) بدون سپرده و تضمین پرداخت»، حد نصاب کارکرد برای تلفن همراه ۳۰۰ هزار رسال و در خط «تلفن همراه پس پرداخت دارای سپرده یا تضمین»، ۸۰ درصد مبلغ سپرده و یا تضمین به عنوان حد نصاب کارکرد تعیین شده است.
اگر کارکرد خط تلفن همراه «پسپرداخت بدون سپرده و تضمین پرداخت»، در هر زمان به ۸۰ درصد - حد نصاب کارکرد - برسد، دارنده پروانه ابتدا باید به مشترک اطلاعرسانی کرده و حداقل ۲۴ ساعت زمان برای پرداخت مبلغ کارکرد تعیین کند.
اگر کارکرد خط تلفن همراه «پسپرداخت دارای سپرده یا تضمین پرداخت»، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه ابتدا باید به مشترک اطلاعرسانی کرده و حداقل ۷۲ ساعت زمان برای پرداخت مبلغ کارکرد تعیین کند.
قطع یکطرف چه زمانی صورت میگیرد؟
در صورتیکه خط تلفن به دلیل رند بودن شماره از طریق مزایده و با پرداخت مبالغی اضافه بر هزینههای مجاز، به مشترک واگذار شده باشد، اپراتور موظف است علاوه بر مهلت یکساله تعیین شده، خط را به مدت دو سال در مالکیت مشترک نگهداری کند و پس از گذشت این مهلت، درصورت عدم پرداخت بدهی از سوی مشترک، با قیمت تعیین شده توسط کارشناس دادگستری از طریق مزایده برای فروش خط اقدام کند و پس از تهاتر بدهی مشترک، مابقی مبلغ خط را به مشترک بازگرداند.
اپراتور دارنده پروانه میتواند خطوط تلفن همراه با شخصیت حقوقی غیردولتی که ۱۰ سال فعال هستند را با مهلت دوساله برای مالک خط حفظ کند و اپراتور موظف است پس از این مهلت درصورت مراجعه مشترک مبلغ بدهی را تهاتر کرده و مابقی قیمت اشتراک را به مشترک بازگرداند.
قطع یکطرفه، فرایندی که است امکان برقراری ارتباط (به جز تماسهای صوتی با کدهای خدماتی اضطراری ملی) را از مشترک سلب میکند و مشترک فقط قادر به دریافت مکالمه و پیامک است. قطع دوطرفه نیز فرایندی است که امکان برقراری ارتباط (به جز تماسهای صوتی با کدهای خدماتی اضطراری ملی) را از سوی مشترک سلب میکند.
سلب امتیاز فرایندی است که مجوز حضور مشترک در شبکه لغو و امتیاز استفاده شماره از مشترک سلب میشود و اپراتور میتواند شماره تخصیص داده شده را به اشخاص دیگر واگذار کند.
مقررات عمومی
در صورتیکه مشترک قبل از جمعآوری و تخلیه خط تلفن، بدهی خود را پرداخت کند، اپراتور باید شماره مشترک را حفظ کند. درصورتیکه مشترک قبل از جمعآوری و تخلیه خط تلفن، بدهی خود را پرداخت کند، اپراتور برای وصل مجدد تلفن قطع شده، صرفاً میتواند هزینه وصل مجدد را براساس تعرفهها از مشترک دریافت کند.