براساس گزارش سازمان ملل، تاثیر انسان بر گرمایش زمین واضح و روشن است

براساس گزارش سازمان ملل، تاثیر انسان بر گرمایش زمین واضح و روشن است

بدون هیچ تردیدی فعالیت‌های انسانی باعث تغییر اقلیم میشود و بر اقیانوس ها، جو، یخ و بیوسفر زمین به صورت گسترده و سریع" تأثیر می‌گذارد.

کد خبر : ۹۷۵۵۹
بازدید : ۳۸۲۱
براساس گزارش سازمان ملل، تاثیر انسان بر گرمایش زمین واضح و روشن است
فرادید| آتش سوزی‌های بی سابقه، سیل‌های تاریخی، خشکسالی‌ها و امواج گرمایی شدید در ماه‌های اخیر عناوین اصلی خبر‌ها بوده اند و اگر کنجکاوید که آیا این رویداد‌های بحرانی و شدید با تغییرات اقلیم ارتباط دارد، و آیا انسان‌ها مسئول هستند، در گزارش جدید تهیه شده، صد‌ها متخصص آب هوا تأیید می‌کنند که این حقیقت دارد.

بر اساس این گزارش، در حقیقت، بدون هیچ تردیدی فعالیت‌های انسانی باعث تغییر اقلیم میشود و بر اقیانوس ها، جو، یخ و بیوسفر زمین به صورت گسترده و سریع" تأثیر می‌گذارد.

به گزارش فرادید؛ در روز ۱۸ مرداد هئیت بین دولتی تغییراقلیم سازمان ملل متحد (IPCC)، نهاد سازمان ملل برای ارزیابی آب و هوا، اولین قسمت از گزارش ششم ارزیابی IPCC را در یک رویداد مطبوعاتی مجازی منتشر کرد. در این گزارش، نویسندگان بیش از ۱۴۰۰۰ مطالعه را بررسی کردند، که مستندات ثبت شده تاثیر فعالیت‌های انسانی بر تغییر اقلیم را نشان می‌دهد. همچنین مدل‌های پیش بینی، عدم توانایی ما را در کاهش کربن دی اکسید (C۰۲) و سایر گاز‌های گلخانه‌ای که امروزه موجب تغییرات است، ثبت کرده است.
براساس گزارش سازمان ملل، تاثیر انسان بر گرمایش زمین واضح و روشن است

این گزارش را گروه کاری ۱ IPPC تهیه کرده است و به شواهد علمی مبنی بر چگونگی تغییر اقلیم زمین و این که چگونه فعالیت‌های انسانی موجب این تغییر می‌شود، می‌پردازد و یافته‌ها را برای رهبران و سیاستگذاران جهانی خلاصه می‌کند.

دانشمندان دریافتند که فعالیت‌های انسانی، در درجه اول تولید CO۲ جوی ناشی از سوخت‌های فسیلی، باعث گرم شدن کره زمین با سرعتی شده که در ۲۰۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. به دلیل تغییر اقلیم، جوامع انسانی در همه جای کره زمین تحت تأثیر حوادث شدید آب و هوایی قرار می‌گیرند که متداومتر، شدیدتر و محتمل‌تر هستند.

اگر گرم شدن فعلی ادامه یابد، میزان افزایش دمای زمین از ۱.۵ درجه سانتی گراد فراتر می‌رود و تا سال ۲۰۵۰ به ۲ درجه سانتیگراد می‌رسد، که شدت شرایط آب و هوایی حدی را بیشتر می‌کند.

تغییرات افزایشی سطوح CO۲ جوی به دام اندازنده گرما، در حال حاضر بالاتر از آن چیزی است که در طول ۲ میلیون سال گذشته بوده است. همچنین یخ دریای قطب شمال در پایین‌ترین نقطه خود در ۱۰۰۰ سال گذشته قرار دارد.

بر اساس این گزارش، عقب نشینی یخچال‌های طبیعی در سطح بی سابقه‌ای در ۲۰۰۰ سال گذشته قرار دارد به عبارتی بیشتر شده است. مقدار افزایش سطح آب دریا‌ها در قرن گذشته بیش از مقدار آن در طول سه هزار سال قبل است یعنی حدود ۴ میلی متر در سال، و وقوع سیل در مناطق ساحلی از دهه ۱۹۶۰ دو برابر شده است.
براساس گزارش سازمان ملل، تاثیر انسان بر گرمایش زمین واضح و روشن است

امواج گرمایی در خشکی و اقیانوس‌ها نیز پنج برابر بیشتر از دهه ۱۹۵۰ رخ می‌دهد. خشکسالی‌های شدید که یک بار در هر دهه رخ می‌داد، از لحاظ تکرار رخداد ۷۰% افزایش یافته است و اگر دمای جهان به میزان ۲ درجه سانتیگراد گرم شود، این تعداد دو برابر می‌شود. به عنوان مثال، امواج گرمایی شدید که قبلا در هر دهه یکبار اتفاق می‌افتاد، اکنون در حدود ۳ بار در ۱۰ سال رخ می‌دهد. با افزایش ۵/۰ درجه سانتیگراد در دمای متوسط جهان، چنین امواج حرارتی چهار بار در هر دهه رخ می‌دهد.

راه برگشتی نیست راه بازگشتی به اقلیمی که هزاران سال بر روی زمین وجود داشت، وجود ندارد. با این حال، اگر بتوانیم افزایش میانگین دمای جهان را حداکثر تا ۷/۲ درجه فارنهایت بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن محدود کنیم، برخی از تغییراتی که اکنون شاهد آن هستیم می‌تواند کند یا حتی متوقف شود. اما بدون کاهش بزرگ مقیاس انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که در حال حاضر کره زمین را گرم می‌کند، این هدف دور از دسترس خواهد بود.

دستیابی به انتشار جهانی کربن دی اکسید خالص صفر، یک ضرورت برای تثبیت افزایش دمای سطح جهانی ناشی از CO۲ است. محدود کردن گرمایش هوا به زیر ۲ درجه سانتیگراد نیز به طور چشمگیری بر افزایش سطح دریا تأثیر می‌گذارد.

تحت تاثیر گرمایش کنونی، سطح آب اقیانوس‌ها حدود ۲ متر تا آخر قرن افزایش می‌یابد. از بین رفتن یخ از یخچال‌های طبیعی و ورقه‌های یخ در گرینلند و قطب جنوب جبران ناپذیر است و انتظار می‌رود تا چندین دهه ادامه یابد، بنابراین سطح اقیانوس‌ها همچنان افزایش می‌یابد حتی اگر دمای جهانی سردتر باشد. اما این فرایند قرن‌ها و یا حتی هزاران سال طول خواهد کشید.

بر اساس این گزارش، سناریو‌های آینده با انتشار آلاینده‌های کم یا بسیار پایین، امیدوارکننده‌ترین نتایج با تاثیرات قابل توجه در طول دو دهه را ارائه می‌دهند.

در حالی که هنوز می‌توان جلوی بسیاری از وخیم‌ترین تأثیرات تغییرات اقلیم را گرفت، این امر نیازمند تغییرات بی سابقه‌ای همرا با کاهش سریع و فوری انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ است.

منبع: SPACE
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید