شیوع قارچ سیاه در تهران؛ اوضاع پیچیده‌تر می‌شود؟

شیوع قارچ سیاه در تهران؛ اوضاع پیچیده‌تر می‌شود؟

متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند که تا پیش از شیوع بیماری کرونا نیز، شاهد بروز بیماری قارچ سیاه در افرادی که دچار بیماری‌های نقص ایمنی یا دیابت بوده ایم، اما حالا با وجود شیوع بیماری کرونا و تضعیف سیستم ایمنی، میزان مبتلایان به قارچ سیاه افزایش یافته است. آن‌ها همچنین معتقدند که  استفاده از دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی نظیر کورتون، موجب افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه شده است.

کد خبر : ۹۷۶۱۱
بازدید : ۱۴۱۲۵
فرادید | وزارت بهداشت تایید کرده که ۱۲ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در تهران شناسایی شده است. بروز این بیماری در شرایطی است که پیک پنجم کرونا در ایران به اوج خود رسیده است. شیوع قارچ سیاه حالا باعث شده تا نگرانی مردم از شیوع یک بیماری جدی دیگر افزایش یابد.

به گزارش فرادید؛ موکورمایکوزیس که بیشتر به نام قارچ سیاه شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی جدی است که بیشتر در بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند یا بیماری زمینه‌ای دارند، بروز می‌یابد.

شیوع قارچ سیاه در ایران را ابتدا دکتر محمدرضا صالحی متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی تهران اعلام کرد.

او گفته که درمان اصلی عفونت بیماری قارچ سیاه، استفاده از داروی آمفوتیریسین بی است که متاسفانه در کشور کمبود جدی آن مشاهده می‌شود یا در مواردی اصلا موجود نیست تا آنجا که برای ۱۰ بیماری بستری شده در بیمارستان نتوانستیم تهیه کنیم.

پس از او، دکتر صالح محبی، متخصص گوش و حلق و بینی خبر داد که تعداد بیماران مبتلا به قارچ سیاه به ۱۲ نفر رسیده است.

در این نهایت وزارت بهداشت نیز شناسایی افراد مبتلا به قارچ سیاه را تایید کرد. اما این وزارتخانه اعلام کرده که این بیماری تازه نیست و پیش از این هم در جهان شایع بوده است.
شیوع قارچ سیاه در تهران؛ اوضاع پیچیده تر می شود؟

نگران پاندمی قارچ سیاه در ایران باشیم؟

متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند که تا پیش از شیوع بیماری کرونا نیز، شاهد بروز بیماری قارچ سیاه در افرادی که دچار بیماری‌های نقص ایمنی یا دیابت بوده ایم، اما حالا با وجود شیوع بیماری کرونا و تضعیف سیستم ایمنی، میزان مبتلایان به قارچ سیاه افزایش یافته است.

آن‌ها همچنین معتقدند که استفاده از دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی نظیر کورتون، موجب افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه شده است.

آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در این رابطه می‌گوید که در حال حاضر به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور، مصرف کورتون افزایش پیدا کرده است و این قارچ که به طور عادی در محیط اطراف وجود دارد، در افرادی که سیستم ایمنی‌شان تضعیف شده، بیماری‌زایی می‌کند.

با این وجود محققان و متخصصان پیش بینی می‌کنند با شیوع گسترده کرونا دلتا و تضعیف سیستم ایمنی، موارد ابتلا به قارچ سیاه افزایش یابد.

اما با این وجود احتمال شکل گیری پاندمی بزرگ در کشور وجود ندارد.

دکتر صالح محبی، متخصص گوش و حلق و بینی در این رابطه گفته که «قارچ سیاه بیماری مسری نیست و افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند. پس نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد. ضمن اینکه این بیماری قابل درمان است و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام می‌توان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.»
شیوع قارچ سیاه در تهران؛ اوضاع پیچیده تر می شود؟

پیشگیری از قارچ سیاه؛ بیماری چگونه منتقل می شود؟

متخصصان معتقدند که مردم برای پیشگیری از این بیماری کار چندانی نمی‌توانند انجام دهند. چراکه به طور طبیعی این قارچ در همه جا وجود دارد.

اما رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران می‌گوید تنها اقدامی که مردم در مقابل آن می‌توانند انجام دهند، این است که از آنجا که اگر در مراحل اولیه شناسایی شود کنترل و درمان این قارچ بسیار راحت‌تر است و می‌توان با اقداماتی جلوی وسیع شدن آن را گرفت، باید تلاش کرد این بیماری را سریع‌تر تشخیص داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این عفونت از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن شده و خوردن غذای آلوده نیز در بروز قارچ سیاه نقش دارد.

وزارت بهداشت اعلام کرده که این عفونت از حدقه چشم به مغز سرایت کرده و می‌تواند ریه‌ها و دستگاه گوارش را نیز درگیر کند.

محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در این رابطه گفته که یکی از این علایم حمله قارچی به رگ‌های خونی است که منجر به تشکیل لخته‌های خون و مرگ بافت اطراف آن به دلیل از دست دادن خون‌رسانی می‌شود.

طبق گفته او، اگر بیماری مغز را درگیر کند، در این صورت علایم ممکن است شامل سردرد یک طرفه در پشت چشم، درد صورت، تب، گرفتگی بینی باشد که به ترشحات سیاه و سفید و سینوزیت حاد همراه با تورم چشم تبدیل می‌شود.

همچنین دیگر علایم بیماری قارچ سیاه ریوی شامل تب، سرفه کردن، درد قفسه سینه و تنگی نفس است و می‌تواند به صورت تاول یا زخم و ضایعات پوستی ظاهر و ناحیه آلوده سیاه شود.
۰
نظرات بینندگان
  • صادق ارسالی در

    آقایان خانمها کشور ما دچار ترور بیولوژیک شده تو کشورهای اطراف ما مثل پاکستان افغانستان که نه واکسن میزنن و نه ماسک اینطور نیست بهوش باشید قصد سیاه نمایی ندارم خودتان کمی دقت کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید