چرا هویج گران شد؟

چرا هویج گران شد؟

فعالان بازار معتقدند که بازار در تابستان با تقاضای ناگهانی هویج مواجه شده است، این در حالی است که عرضه این صیفی بسیار کمتر از سال گذشته بوده است. همین امر سبب شده تا قیمت هویج ناگهان صعودی شود.

کد خبر : ۹۷۶۱۴
بازدید : ۳۷۵۸
فرادید | نرخ هویج در حالی که سال گذشته روی قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت، حالا در بازار به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است. افزایش چشمگیر قیمت هویج میان مردم بازتاب گسترده‌ای داشته است. اما مسئولان می‌گویند که این افزایش قیمت موقت است و در اثر افزایش تقاضا رخ داده است.

به گزارش فرادید؛ افزایش قیمت هویج از تیرماه امسال کلید خورد. بررسی گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت این صیفی، در نخستین روز‌های تیرماه به ۱۰ هزار تومان رسید. اما رفته رفته قیمت هویج تا پایان تیرماه به ۱۸ هزار تومان هم رسید.

پس از آن نیز، قیمت هویج نه تنها در مرداد ماه کاهش نیافت، بلکه به قیمت ۳۰ هزار تومان هم رسید. البته بر برخی میوه فروشی‌ها هویج با قیمت ۴۰ هزار تومان هم فروخته می‌شد.

حالا در نخستین روز‌های شهریور، قیمت هویج همچنان بالاتر از بخش اعظم میوه‌های تابستانی است. هر چند نسبت به مرداد ماه با اندکی کاهش قیمت هویج به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است.

البته رییس اتحادیه مرکزی میوه و تره‌بار تهران روند قیمت هویج در بازار را کاهشی عنوان کرده و گفته نرخ هرکیلو هویج بین ۱۳ تا ۱۷ هزارتومان رسیده است. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت هویج در میوه قروشی‌های محلی همچنان بالاتر از ۲۰ هزار تومان قیمت می‌خورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت هویج در پایان سال گذشته ۹ هزار تومان بوده و تا ابتدای تابستان به ۱۰ هزار تومان رسیده است.
بلوای گرانی هویج در بازار؛ چرا هویج گران شد؟

چرا قیمت هویج ناگهان اوج گرفت؟

فعالان بازار معتقدند که بازار در تابستان با تقاضای ناگهانی هویج مواجه شده است، این در حالی است که عرضه این صیفی بسیار کمتر از سال گذشته بوده است. همین امر سبب شده تا قیمت هویج ناگهان صعودی شود.

رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار تهران در این رابطه می‌گوید که به دلیل کرونا، استقبال از هویج بسیار زیاد شده و آبمیوه گیری‌هایی که تنها چند کیسه هویج تهیه می‌کردند این مقدار را به ۱ تن افزایش دادند و همچنین استقبال مردم نیز زیاد شده است.
اما در این میان، برخی فعالان رسانه ای صادرات هویج به کشورهای همسایه از سوی دلالان را علت کمیابی هویج در بازار و گرانی این صیفی عنوان می کنند.
البته مسئولان صنفی و فعالان بازار نیز چنین مسئله را تایید می کنند.
دراین میان، برخی اعضای اتاق اصناف نیز معتقدند که در حال حاضر پایان فصل برداشت هویج است و با آغاز برداشت دوباره محصول، قیمت این صیفی کاهش می یابد.
مصطفی دارایی نژاد از مسئولان صنفی بار فروشان میوه و تره بار نیز در این رابطه گفته به استاندارها اعلام شده که با توجه به کمبود در این فاصله ۲۰ روزه اجازه صادرات گرفته شود و خوشبختانه در حال حاضر آرامشی بر بازار حاکم شده است.
او دلیل گرانی هویج در هفته‌های اخیر را دو عامل خرید عمده محصول هویج کشاورزان الیگودرز و ازنا از سوی دلالان به قصد احتکار و بالانگه‌داشتن قیمت و همین‌طور قاچاق هویج به کشورهای عراق و روسیه می‌داند.
هر چند مسئولان جهاد کشاورزی لرستان مانند مسئولان خوزستان و دیگر استان‌ها، کرونا و خشکسالی را دلیل اصلی کاهش تولید و کمبود هویج در بازار می دانند.
بلوای گرانی هویج در بازار؛ چرا هویج گران شد؟

هویج ارزان می‌شود؟

بررسی گفتگوی رسانه‌ها با تولیدکنندگان و مسئولان جهاد کشاورزی فارس، لرستان، خوزستان و آذربایجان شرقی به عنوان مهم‌ترین قطب‌های تولید هویج نشان می‌دهد کمبود تولید در تابستان و افزایش ناگهانی مصرف عوامل اصلی رشد قیمت هستند. اما آن‌ها گفته اند که به زودی کمبود هویج در بازار جبران می‌شود.

تولید کنندگان پیش بینی می‌کنند که با عرضه هویج در برداشت دوم، قیمت این صیفی بار دیگر به ۱۰ هزار تومان برگردد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در این رابطه می‌گوید: هر سال در استان ما ۱۷۰۰ هکتار زمین به کشت هویج اختصاص پیدا می‎ کند و از این مزارع نیز ۱۰۲ هزار تن محصول برداشت می‌شود. دوره رشد محصول هویج ۴ ماه تا ۱۳۰ روز است. خرداد هر سال نخستین برداشت این محصول در استان ما انجام می‌شود، اما پیک برداشت مهر است و از این ماه به بعد هویج تولیدی ما به‌تدریج به بازار عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفته که با ورود هویج به بازار از اوایل پاییز، احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

در این میان، مدیرعامل اتحادیه میوه و تره‌بار تهران نیز می‌گوید که با خنک‌شدن هوا، فصل برداشت هویج در بسیاری شهرستان‌ها آغاز می‌شود و کمبود محصول در بازار نیز پایان خواهد یافت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید