وزیر جدید و طب سنتی

وزیر جدید و طب سنتی

تصمیم ایشان هر چه باشد باید اطمینان داشته باشند بدنه دستگاهی که زعامتش را برعهده گرفته‌اند چیزی به اسم طب سنتی ایرانی و... را نه می‌شناسد نه تدریس می‌کند و نه از مواد آن امتحان می‌گیرد.

کد خبر : ۹۷۶۶۰
بازدید : ۳۲۳۲
بابک زمانی | یکی از موافقین جلسه معرفی وزیر جدید بهداشت در مجلس علت موافقت خود را چنین بیان کرد که «ایشان طرفدار طب سنتی است و اساسا بنیانگذار دانشکده‌های طب سنتی در کشور ایشان بوده است.»

با این اظهار که آشکار است پیشاپیش می‌خواهند وزیر جدید را وامدار شبه‌علم کنند موضع‌گیری جناب وزیر در همین آغاز در این زمینه اهمیت زیادی دارد. آیا می‌خواهند مثل مورد قبل -درخواست عدم واردات واکسن- موضوع را مسکوت بگذارند تا هر کسی از ظن خود حدسی بزند و دیوار بی‌اعتمادی ادامه یابد و با جملاتی دوپهلو در اصول کلی و ایده‌آل‌ها، بدون اشاره به واقعیات تلاش کنند که همه جوانب را از خود راضی سازند.

تصمیم ایشان هر چه باشد باید اطمینان داشته باشند بدنه دستگاهی که زعامتش را برعهده گرفته‌اند چیزی به اسم طب سنتی ایرانی و... را نه می‌شناسد نه تدریس می‌کند و نه از مواد آن امتحان می‌گیرد و لابد اطلاع دارند که علمای بزرگ اسلام هم چیزی به نام طب اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسند و اکثریت علما و روحانیون در متابعت از دستورات جزو بهترین بیماران هستند.
با عدم قاطعیت در مورد ناروایی طب سنتی ایرانی و... در بحبوحه بحران کرونا، ایشان حمایت اکثریت انجمن‌های پزشکی، دانشکده‌های پزشکی و اعضای هیات علمی را پشت‌سر خود نخواهند داشت و بدتر از آن اینکه رها کردن ریسمان دانش به هر بیراهه‌ای در این بحبوحه کرونا میدان خواهد داد و لابد هنوز سیلی سخت واقعیت را که تنها از زبان علم بیان می‌شود بر تن خود، شهر خود و کشور خود هنوز فراموش نکرده‌اند.
از آنجا که ساختار وزارتخانه‌ها و تاسیسات ما خودسامان نیستند و بلافاصله عرصه تجلی ذره‌ذره احساسات و عقاید وزرا می‌شوند و این عقاید مثل قوس و قزح به سرعت و با هر وزیر تغییر رنگ می‌دهند. باید یک نکته را هم به جهت تنویر عقاید ایشان جدا تذکر داد و آن‌هم اینکه این‌طور نیست که چشم‌پزشکی دستگاه‌های مدرن و پیشرفته داشته باشد و بدون آن دستگاه‌ها هیچ معجونی بر چشم کارگر نیفتد در بقیه حیطه‌های طب همان‌جا که هیچ دستگاهی وجود ندارد یحتمل اثراتی داشته باشد کسی چه می‌داند؟!
در آن حیطه‌ها هم همچنان دانش حکم می‌راند. دانش ضرورتا فناورانه نیست. عمق یک اطلاع و اطمینان از یک اطلاع هم دانش است.

تنها فناورانه دیدن دانش یک نگاه بدوی است. این‌طور نیست که بالاخره این معجون‌ها ممکن است اثری داشته باشند. فرصت کردید نگاهی اجمالی به مجلدات متعدد کتاب قانون که احتمالا به کمک شما توسط وزارت بهداشت با قطع نفیس چاپ‌شده بیندازید.
در خلوت خود قضاوت کنید که آیا می‌توان این‌همه معجون و شراب و شربت را بدون عبور از چرخه دانش به مردم خوراند؟ کلاه‌تان را قاضی کنید آیا آن دانشکده‌هایی که تاسیس شدند در این زمینه‌ها تحقیق روزآمد کردند یا با اعتبار وزارت به کار طبابت براساس این معجون‌ها پرداختند؟
دانش بین‌المللی است. ایرانی و غیرایرانی نمی‌شناسد. ژن انسان با شامپانزه هم تفاوت‌های اندکی دارد چه برسد به غیر ایرانی پس طب خاص برای ایرانیان تنها یک فریب است. کسی از سود سرشار فروش داروی موثر به همه ساکنین دنیا به این سادگی نمی‌گذرد. گول گفته‌های دل‌فریب را نخورید.

موضع‌گیری وزیر بهداشت در مورد طب سنتی مثل پل صراطی است که بر بسیاری از رویکرد‌های ایشان در آینده تاثیر خواهد گذاشت. باید دید در دوراهی علم و شبه‌علم کدام را برمی‌گزینند، راه میانه‌ای وجود ندارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید