همکاری پروژه آرتمیس با اسپیس ایکس متوقف شد

همکاری پروژه آرتمیس با اسپیس ایکس متوقف شد

جف بزوس از ناسا شکایت کرده است. شرکت فضایی او، بلو اوریجین، اخیراً با شکایت در دادگاه فدرال ادعا کرد که روند ناسا برای انتخاب تأمین کننده برای سیستم فرود جدید خود "ایراداتی" دارد

کد خبر : ۹۷۶۶۸
بازدید : ۲۹۰۷
فرادید| ناسا به دلیل شکایت جف بزوس مدیرعامل شرکت بلو اوریجین، مجددا باید همکاری خود با اسپیس ایکس را در زمینه فرود انسان روی ماه متوقف کند، که این امر زمان بندی دقیق آژانس را برای بازگشت فضانوردان به ماه بیشتر به خطر می‌اندازد.

به گزارش فرادید؛ در تابستان سال ۲۰۱۹، جف بزوس در یک سمپوزیوم فضایی به مناسبت سالگرد اولین فرود ماه ظاهر شد. پنجاه سال از آن دستاورد تاریخی می‌گذرد و بزوس شگفت زده شد که ناسا چقدر سریع اقدام به انتخاب سازنده برای فرود ماه خود کرده است. وی با اشاره به درخواست‌های پیمانکاران از تصمیمات ناسا گفت: "امروز سه اعتراض برگزار می‌شود و بازندگان از دولت فدرال شکایت می‌کنند، زیرا آن‌ها برنده نشده اند. "
در پی شکایت شرکت بلو اوریجین از ناسا، همکاری پروژه آرتمیس با اسپیس ایکس متوقف شد
اظهارات بزوس قابل پیشبینی بود. انتخاب ناسا برای سازنده کاوشگر ماه بعدی خود، برای اولین ماموریت خود به ماه از روز‌های آپولو، قبلاً مورد اعتراض قرار گرفته است. اما وقتی بزوس دو سال پیش این آینده را پیش بینی کرد، احتمالاً تصور نمی‌کرد که بازنده این سناریو او باشد.

درست است - جف بزوس از ناسا شکایت کرده است. شرکت فضایی او، بلو اوریجین، اخیراً با شکایت در دادگاه فدرال ادعا کرد که روند ناسا برای انتخاب تأمین کننده برای سیستم فرود جدید خود "ایراداتی" دارد. به گفته این شرکت، روندی که امسال باعث شد ناسا SpaceX ایلان ماسک را بر روی Blue Origin، که با سایر پیمانکاران هوافضا برای این پیشنهاد همکاری کرده بود، انتخاب کند، عادلانه نبود. ناسا، که قبلاً هزینه SpaceX را برای این کار آغاز کرده بود، اکنون باید تلاش خود را متوقف کند.

ناسا اواخر فروردین اعلام کرد اسپیس ایکس برای ماموریت آرتمیس ۳ که قرار است در سال ۱۴۰۳ پرواز کند، سیستم فرود انسان (HLS) می‌سازد. اما از زمان اعلام تصمیم گیری، به دلیل اعتراضات مکرر بلو اوریجین که برای عقد قرارداد نیز رقابت می‌کرد، ناسا تنها چند هفته را صرف این همکاری کرد.
در پی شکایت شرکت بلو اوریجین از ناسا، همکاری پروژه آرتمیس با اسپیس ایکس متوقف شد
پس از آن که یک نهاد دولتی مستقل اولین شکایت بلواوریجین در مورد قرارداد را رد کرد، این شرکت در ۲۲ مرداد در دادگاه دعاوی فدرال که به طور انحصاری به پرونده‌های دولت ایالات متحده رسیدگی می‌کند، از ناسا شکایت کرد و تصمیم گرفته شد انجام پروژه به مدت ۲.۵ ماه تا اعلام رای نهایی متوقف شود. طرفین نیز خواستار تسریع در بررسی جزئیات پرونده و اتمام آن تا ۱۰ آبان شدند.

پروژه آرتمیس برمبنای مشارکت با شرکت‌های امریکایی ایجاد شد . به عنوان مثال، در حالی که فضانوردان با موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای اریون (Orion) خود آژانس پرتاب خواهند شد، ناسا قصد داشت از یک شریک تجاری برای انتقال آن‌ها به سطح ماه استفاده کند.

برای ایفای این نقش سه شرکت اسپیس ایکس ، دانتیکس (Dynetics) و بلو اوریجین پیشنهاداتی مطرح کردند. بسیاری انتظار داشتند ناسا دو مورد را انتخاب کند، اما از آنجا که کنگره تنها ۸۵۰ میلیون دلار را در قبال درخواست بیش از ۳ میلیارد دلاری به این پروژه اختصاص داد، ناسا مجبور شد تنها یک قرارداد با اسپیس ایکس ببندد، که کمترین مقدار پیشنهادی را ارئه داده بود و قصد داشت استارشیپ را برای این پروژه تقویت کند.

به طور کلی این پروژه با مشکلات زیادی همچون هم زمانی با همه گیری کویید-۱۹، شکایات متعدد بلو اوریجین، اجرای کند و مشکلاتی در آزمایش اصلی سیستم پرتاب فضایی و اعلام دفتر بازرسی کل ناسا مبنی بر آماده نشدن لباس فضانوردان تا فروردین ۱۴۰۴ روبه رو شده است.

اگرچه ناسا اعلام کرده است به شرط آنکه کنگره به اندازه کافی از این برنامه حمایت مالی کند، تلاش می‌کند به این هدف بلندپروازانا یعنی پرواز در سال ۱۴۰۳ برسد.

منبع: Space
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید