واکنش‌ها به انتصاب محسن رضایی در پست‌های اقتصادی دولت

واکنش‌ها به انتصاب محسن رضایی در پست‌های اقتصادی دولت

انتصاب محسن رضایی در پست معاونت اقتصادی رئیس جمهور و  حضور همزمان او در دو پست دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.  بیشتر منتقدان اقتصادی معتقدند که ورود محسن رضایی به کابینه رئیسی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، طراحی و اجرای سیاست‌های متناقض را نوید می‌دهد.

کد خبر : ۹۷۷۰۶
بازدید : ۲۵۰۴۴
فرادید | محسن رضایی با حکم ابراهیم رئیسی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب شد. این انتصاب بازتاب گسترده داشته و از همان دقایق اولیه با واکنش فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای روبرو شد.

به گزارش فرادید؛ محسن رضایی که همزمان مسئولیت دبیری تشخیص مصلحت نظام را دارد، در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، رقیب نه چندان ابراهیم رئیسی بود. او در نهایت با اختلاف بالا نتیجه را واگذار کرد تا سومین شکست اش در انتخابات ریاست جمهوری به ثبت برسد.

اما حالا دو ماه پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی با انتصاب محسن رضایی در سه پست مختلف، اولین حضور او را در مدیریت ارشد دولت رقم زد.

محسن رضایی پس از انقلاب هیچگاه در دولت پستی نداشته و ۲۴ سال است که به عنوان دبیر تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کند.

البته او از سال ۷۹ تاکنون ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده دار بوده است.

با این وجود به نظر می‌رسد که با حضور محسن رضایی در دولت، احتمالا فرد دیگری جای او را در دبیرخانه تشخیص مصلحت نظام خواهد گرفت. هرچند هنوز محسن رضایی در این مورد سخنی به میان نیاورده است.
واکنش‌ها به انتصاب محسن رضایی در پست‌های اقتصادی دولت

بازتاب پست اقتصادی محسن رضایی در دولت رئیسی

انتصاب محسن رضایی در پست معاونت اقتصادی رئیس جمهور و حضور همزمان او در دو پست دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

بیشتر منتقدان اقتصادی معتقدند که ورود محسن رضایی به کابینه رئیسی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، طراحی و اجرای سیاست‌های متناقض را نوید می‌دهد.

این دسته از منتقدان به وعده‌های انتخاباتی محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم اشاره می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که اگر قرار باشد فرمانده اقتصادی دولت محسن رضایی باشد، احتمالا باید منتظر شوک‌های اقتصادی بود.

اما اگر همزمان دو فرمانده در تیم اقتصادی [محمد مخبر و محسن رضایی]حضور داشته باشند، دود این ناهماهنگی و اختلاف نظر به چشم مردم می‌رود.

در این میان برخی از فعالان سیاسی نیز بر این عقیده اند که ابراهیم رئیسی با دادن پست به محسن رضایی، خواسته تا تمام طیف‌ها و جریان‌های اصولگرایی را راضی نگه دارد.

برخی از فعالان سیاسی نیز معتقدند که این انتصاب می‌تواند اختلافات در درون دولت سیزدهم را افزایش دهد.

محمدعلی ابطحی چهره سیاسی اصلاح طلب در این رابطه می‌گوید که حضور آقای محسن رضایی در تیم اقتصادی، ممکن است فضای تیم اقتصادی را دچار مشکل کند به این دلیل که فرمانده اقتصادی متفاوت با نظرات متفاوت و با روحیات متفاوت است و کشور تحمل این اختلاف نظرات را ندارد.

اما در مقابل برخی فعالان رسانه‌ای از انتصاب محسن رضایی در دولت رئیسی استقبال کرده و معتقدند که حضور او در دولت سیزدهم می‌تواند منجر به حل اختلاف‌ها و مشکلات کشور شود. البته برخی از کاربران و فعالان اقتصادی با این نظر مخالف هستند.


چه کسی فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم است؟

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد روز گذشته از مجلس رای اعتماد گرفت تا ترکیب تیم اقتصادی دولت مشخص شود. حالا مسعود میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه، خاندوزی در وزارت اقتصاد، محسن رضایی در پست معاونت اقتصادی رئیس جمهور و اکبر کمیجانی به عنوان رئیس بانک مرکزی تیم اقتصادی دولت را تشکیل می‌دهند.

این چینش در حالی است که رئیسی پیش از این، مخبر را به عنوان مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت معرفی کرده بود.

اما حالا با انتصاب محسن رضایی، مشخص نیست که دقیقا چه کسی فرمانده اقتصادی دولت است.

با این حال تحلیلگران اقتصاد سیاسی پیش بینی می‌کنند، در صورتی که رئیسی تکلیف فرمانده اقتصادی دولت را مشخص نکند، در ماه‌های آینده اختلاف نظر‌ها در دولت سیزدهم آشکار شود.
۰
نظرات بینندگان
  • عزیز ارسالی در

    من که خودم رای خود به رئیسی را حلال نمی کردم اگر پستی به دکتر رضایی نمی داد
    منتقدان منتظر شوک های خودشان باشند وگشایش های اقتصادی بزرگ کشور

  • ناشناس ارسالی در

    مردم به رضایی و برنامه هاش رای ندادن حالا سه پست گرفته یعنی رای مردم.......

  • علی ارسالی در

    مگر نه اینکه آقای رضایی در مبارزات انتخابی ریاست جمهوری وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی داده بود . حال این گوی و این میدان به آقای رئیسی مشاوره بدهد

  • ناشناس ارسالی در

    بنظر می رسد این انتصاب نشان از عدم توانمندی لازم درتیم اقتصادی دولت است و میتواند موجب موازی کاری ناکارآمدی و حتی اختلاف گردد. ازطرفی آقای رضایی به لحاظ اقتصادی هیچگونه تجربه اجرایی ندارد،وبیشتر جنبه نظری دارد،که در چند دوره کاندیداتوری ارائه کرده، بیشتر شعاری است تا اجرایی.شاید یک جایگاه سیاسی برای ایشان مناسب تر باشد.باهمه این اوصاف امید است که عقلانیت در تصمیم گیری های تیم اقتصادی موجبات برون رفت کشور از وضعیت سخت فعلی باشد

  • محمدرضا ارسالی در

    بنظر اگر تمام تیم اقتصادی بدون توجه به نظرات شخصی به‌صورت کارشناسی عمل کنند امکان درمان اقتصاد مریض وجود دارد وگرنه خدایناکرده دولت سیزدهم هم مریض خواهد شد

  • ناصرسلامی ارسالی در

    کسانی که منفعت شخصی خود رادرخطر میبینند جز با واکنش منفی وتخریب مقابل چاره ای نخواهند داشت.همانند مورد سوخت در لبنان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید