مسیر بورس در آغاز دوران جدید

مسیر بورس در آغاز دوران جدید

با گرفتن رای اعتماد وزیران در هفته گذشته کم‌کم رویکرد دولت جدید در قبال اقتصاد و روابط بین‌الملل مشخص می‌شود. این دو عامل بیشترین تاثیر را در روند معاملات سهام به‌جا خواهند گذاشت. از این‌رو می‌توان هفته‌جاری را شروع یک دوران جدید دانست که هر‌گونه تغییر و تحول در آن مسیر حرکت بورس را مشخص خواهد کرد.

کد خبر : ۹۷۷۲۴
بازدید : ۲۱۴۱
معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد ۳۵ /۳ درصدی شاخص‌کل به‌پایان رسید تا بازدهی بازار سهام برای دهمین هفته متوالی مثبت باشد. همگام با این روند ارزش معاملات سهام در آخرین روز معاملاتی هفته افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد.
صفوف خرید نیز در مقابل عرضه سهام قدرت‌نمایی می‌کرد. این موارد نشان می‌دهد همچنان چشم‌انداز معاملات سهام مثبت است. نتایج نظرسنجی‌ها نیز در راستای تایید فضای خوش‌بینی در تالار شیشه‌ای است، به‌طوری‌که غالب سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی روند معاملات سهام در هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.
کارشناسان حاضر در این نظرسنجی نیز غالبا در انتظار تداوم رشد عمومی قیمت سهام هستند. با این حال به‌نظر می‌رسد فضای خوش‌بینانه‌تری در بین سهامداران وجود دارد. به‌رغم تداوم انتظارات مثبت از روند آتی سهام، نکته قابل‌توجه در برهه کنونی روی کار آمدن دولت جدید است.
با گرفتن رای اعتماد وزیران در هفته گذشته کم‌کم رویکرد دولت جدید در قبال اقتصاد و روابط بین‌الملل مشخص می‌شود. این دو عامل بیشترین تاثیر را در روند معاملات سهام به‌جا خواهند گذاشت. از این‌رو می‌توان هفته‌جاری را شروع یک دوران جدید دانست که هر‌گونه تغییر و تحول در آن مسیر حرکت بورس را مشخص خواهد کرد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۵۷‌درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند بازار سهام در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند، بازار باز‌هم با حمایت برخی عوامل بنیادی رشد را تجربه خواهد کرد. نرخ ارز موضوعی است که همچنان می‌تواند زمینه رونق بورس را حداقل در کوتاه‌مدت فراهم کند.
فاصله قابل‌توجه ارزش دلاری بورس از سقف خود در سال گذشته تاکنون به‌حرکت قیمت سهام در مسیر صعودی کمک خواهد کرد. همچنین اثر سطوح قابل‌توجه قیمت کالا‌ها در بازار‌های جهانی فارغ از روند چند روز اخیر را در بورس کالامحور تهران نباید از نظر پنهان داشت.
موضوعاتی که محرک افزایش تقاضا در سهام گروه کالایی و صادراتی خواهند بود. تحت‌تاثیر این عوامل شاخص سهام در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. همچنین از منظر تکنیکال عبور شاخص از سطح یک میلیون و ۵۰۰هزار واحدی امید‌ها به‌افزایش تقاضای سهام را افزایش داده است.
تیم اقتصادی و روابط بین‌الملل دولت نیز در هفته گذشته و با گرفتن رای‌اعتماد وزیران معرفی شده مشخص شد و یکی از ابهامات هفته‌های گذشته رفع شده است.
از نگاه برخی از این تحلیلگران احتمال به‌نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در کوتاه‌مدت اندک ارزیابی می‌شود و این امر با افزایش نرخ دلار عامل حرکت بورس در مسیر صعودی خواهد بود؛ با این حال گروهی معتقدند که رسیدن به‌یک مسیر دیپلماتیک در دسترس است و فضای خوش‌بینی پس از آن ضامن حرکت شاخص در مسیر صعودی خواهد بود.

کم‌نوسان: ۲۹ درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی می‌گویند بررسی عوامل اثرگذار نوید‌دهنده تداوم رشد شاخص‌بورس است. عواملی همچون افزایش نرخ ارز و پیش‌بینی‌ها از احتمال تداوم رشد آن، افزایش نرخ فروش صنایع و همچنین سطوح قابل‌توجه قیمت کالا‌ها در بازار‌های جهانی مواردی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز رشد شاخص سهام شوند، با این حال موانع رشد قیمت‌ها در بورس تهران را نباید از نظر پنهان داشت.
سرانجام مذاکرات هسته‌ای و ابهامات در مورد رویکرد دولت جدید نسبت به آن، موضوعی است که مانع از افزایش تقاضای سهامداران خواهد شد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد به‌رغم اینکه سهامداران در فضای کنونی در برخی نقاط بازار فعال باشند، کلیت بازار روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد.

نزولی: ۱۱ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی، روند معاملات سهام در دومین هفته شهریور‌ماه را نزولی ارزیابی کرده‌اند. این دسته از تحلیلگران بر شناسایی سود توسط سهامداران پس از رشد اخیر قیمت‌ها تاکید کرده‌اند.
از سوی دیگر ابهامات در تحولات سیاسی و اقتصادی در مورد مذاکرات هسته‌ای و اثر آن بر نرخ ارز به‌مهم‌ترین عامل پیشران بورس در هفته‌های اخیر نیز منجر به‌تضعیف تقاضای سهام تا مشخص‌تر شدن رویکرد دولت جدید خواهد شد. بر همین اساس احتمالا بازار با یک بازبینی در سهام روبه‌رو شود که احتمال اصلاح قیمت‌ها را حداقل در کوتاه‌مدت افزایش می‌دهد.

بورس هفته از نگاه سهامداران

صعودی: ۶۴ درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند قیمت سهام را صعودی عنوان کرده‌اند. این سهامداران همچون کارشناسان با خوش‌بینی نسبت به‌افزایش نرخ ارز و حمایت عوامل بنیادی از سهام به‌ویژه در بخش کالایی و صادرات‌محور جهانی، روند شاخص بورس در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.
به‌اعتقاد این سهامداران رشد اخیر قیمت سهام در کنار حمایت عواملی همچون نرخ ارز ۲۷ هزار تومانی هنوز پتانسیل تحریک تقاضا در بورس را دارد و حتی می‌تواند موجب انتقال پول‌های جدید به‌بازار سهام شود. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بازار در هفته جاری در مسیر صعودی حرکت کند.

کم‌نوسان: ۲۶ درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی روند قیمت‌ها طی معاملات این هفته را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران می‌گویند معمولا پس از یک دوره رشد قیمت‌ها احتیاط بر سر معاملات سایه می‌افکند تا بازار عامل اطمینان‌بخش دیگری برای شناسایی جهت حرکت خود بیابد.
در فضای کنونی هنوز ابهامات در زمینه سیاسی و اقتصادی وجود دارد و هنوز نمی‌توان از این محرک سخن گفت. این امر در نهایت روند کم‌نوسانی برای بورس تهران رقم خواهد زد.

نزولی:‌ ۱۰‌درصد سهامداران برای روند نماگر اصلی سهام روند نزولی را پیش‌بینی کرده‌اند. به‌اعتقاد این سهامداران به‌دلیل اینکه در ۱۰ هفته اخیر بورس با بازدهی قابل‌توجهی مواجه شده است، ریسک فشار فروش از سوی سهامداران تحت‌تاثیر شناسایی سود بالا ارزیابی می‌شود، از این‌رو احتمالا شاخص سهام در هفته جاری در مسیر نزولی حرکت کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید