سندروم هاوانا جهان را تهدید می‌کند؟

سندروم هاوانا جهان را تهدید می‌کند؟

سندروم هاوانا بیماری تازه‌ای نیست که جهان نگران بزرگی بابت فراگیر شدن آن داشته باشد. در واقع ۵ سال از بروز این سندروم می‌گذرد و بیشترین مبتلایان به این بیماری کارکنان سفارتخانه‌های آمریکا بوده اند. در این میان به صورت محدود شهروندان دیگر کشور‌های نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

کد خبر : ۹۷۷۴۵
بازدید : ۳۰۸۸
فرادید | سندروم هاوانا بار دیگر در کوبا و میان کارکنان سفارت ایالات متحده بروز پیدا کرده است. در چنین شرایطی مردم ابراز نگران می‌کنند که همزمان با کرونا، جهان با بیمار دیگری مواجه شود.

به گزارش فرادید؛ این سندروم نخستین بار سال ۲۰۱۶ و در پایتخت کوبا مشاهده شد. در این زمان سندروم هاوانا ماموران سیا و کارکنان سفارتخانه آمریکا در این کشور را آلوده کرد. اما پس از آن مواردی در استرالیا، کلمبیا، اتریش، آمریکا، روسیه و ازبکستان شناسایی شد.

البته در طول سال‌های اخیر، کارکنان سفارتخانه‌های آمریکا در کشور‌های دیگر از جمله آلمان، اتریش، روسیه و چین گزارش شده است.

اما حالا سفارت آمریکا در کوبا گزارش داده که بار دیگر علائم سندروم هاوانا در میان کارکنان این سفارتخانه بروز یافته است. این مسئله باعث شد تا کاملا هریس، معاون جو بایدن سفر خود به هاوانا را به تعویق بیندازد.

هفته گذشته نیز وال استریت ژورنال خبر داد که دو تن از دیپلمات‌های آمریکایی در آلمان دارای علایم بیماری سندروم هاوانا هستند.

طبق گزارش تایمز، تاکنون ۲۰۰ نفر در سراسر جهان به این سندروم مبتلا شده اند. البته هنوز مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است.

سندروم هاوانا جهان را در بر می‌گیرد؟

سندروم هاوانا بیماری تازه‌ای نیست که جهان نگران بزرگی بابت فراگیر شدن آن داشته باشد. در واقع ۵ سال از بروز این سندروم می‌گذرد و بیشترین مبتلایان به این بیماری کارکنان سفارتخانه‌های آمریکا بوده اند. در این میان به صورت محدود شهروندان دیگر کشور‌های نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

ابتلای کارکنان سفارتخانه‌های آمریکا و ماموران سیا باعث شده تا مقامات این کشور موضوع ساخته شدن این سندروم در آزمایشگاه‌های سری را مطرح کنند.

آن‌ها مدعی اند که سندروم هاوانا فیزیولوژیکی بوده و نتیجه اقدامات عمدی است.

سندروم هاوانا جهان را تهدید می کند؟

علت بروز سندروم هاوانا چیست؟

به گزارش فرادید ، نشریه اکونومیست اخیرا در گزارشی به عوامل احتمالی بروز سندروم هاوانا پرداخته است. این نشریه می‌نویسد: در ابتدا، مقامات آمریکایی انگشت خود را به سمت سلاح‌های صوتی گرفتند، دستگاه‌هایی که از صدا برای ایجاد مزاحمت و جهت گیری استفاده می‌کنند. اما این نظریه کنار گذاشته شد، زیرا امواج صوتی در فرکانس‌های خارج از محدوده شنوایی انسان نمی‌توانند علائم شبیه ضربه مغزی را ایجاد کنند.

سپس آن‌ها پرتو‌های مایکروویو را در نظر گرفتند. گزارشی که سال گذشته توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی (NASEM) منتشر شد به این نتیجه رسید که پرتو‌های مایکروویو می‌توانند عملکرد مغز را بدون ایجاد «آسیب ساختاری بزرگ» تغییر دهند و بسیاری از علائم را توضیح می‌دهد.

در سال ۲۰۱۹، گزارش دیگری در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) به نتیجه مشابهی رسید. بر اساس گزارش آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی، روسیه از دهه ۱۹۵۰ با فناوری مایکروویو کار کرده است. طبق این مطالعه، اتحاد جماهیر شوروی این پرتو‌ها را در سفارت آمریکا در مسکو به کار گرفته است.

با این حال، سایر متخصصان مایکروویو محتاط‌تر هستند.

جفری استاب، پروفسور روانپزشکی در کلینیک مایو که در مطالعه آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی حضور داشت، گفته است که اطلاعات بسیار کمی در مورد مبتلایان برای نتیجه گیری وجود دارد.
اگرچه دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند پرتو‌های مایکروویو که به سر فرد هدایت می‌شود، می‌تواند منجر به پدیده‌ای به نام اثر فری شود. اما معلوم نیست که باعث صدمات شود یا خیر.

البته برخی توضیح سوم را ارائه می‌دهند، که هیچ کدام از فرضیه‌های آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی و انجمن پزشکی آمریکا نمی‌توانند آن را رد کنند: اختلال روان تنی جمعی.

این اختلال زمانی می‌تواند رخ دهد که افراد یک گروه علیرغم هیچ علت خارجی، علائم مشابهی را تجربه کنند.

حامیان این فرضیه معتقدند هیچ بیماری زمینه‌ای وجود ندارد، حتی اگر علائم واقعی و دردناک باشد. آن‌ها می‌گویند که استرس شدید، زندگی تحت نظارت شبانه روزی در کوبا ممکن است در این امر دخیل بوده باشد.
اما با این وجود محققان همچنان می گویند که هیچ نتیجه قطعی درباره علت بروز سندروم هاوانا وجود ندارد.
سندروم هاوانا جهان را تهدید می کند؟

سندروم هاوانا چه علائمی دارد؟

طبق گزارش تایمز، بیمار مبتلا به این سندروم، طیف وسیعی از علائم، از جمله تهوع، کاهش شنوایی، کاهش حافظه، سرگیجه و وزوز گوش را بروز می‌دهد. برخی مبتلایان نیز می‌گویند که علائم شان با شنیدن صدای سوراخ کننده شدید و احساس فشار شدید در صورت همراه بوده است.

اسکن مغزی از بیماران مبتلا به سندروم هاوانا نشان داده است که آسیب بافتی به مغز مشابه آسیب ناشی از تصادف اتومبیل یا انفجار بمب است.

محققان نگفته اند که آیا سندروم همانند یک ویروس واگیر عمل می‌کند یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید