برنج گران روی دست کشاورزان بادکرد

برنج گران روی دست کشاورزان بادکرد

طی هفته‌های اخیر هر کیلوگرم برنج داخلی در بازار از ۳۸ هزار تا ۴۵ هزارتومان به فروش می‌رسد. طبق آمار‌ها سال گذشته قیمت برنج ایرانی در بازار بین ۳۱ هزار تا ۳۴ هزارتومان بود.

کد خبر : ۹۷۷۴۸
بازدید : ۱۵۰۴۷

نایب رییس انجمن برنج ایران با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در شمال کشور بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان است، گفت: به دلیل بالا بودن قیمت برنج داخلی، خریداری نداریم و برنج روی دست کشاورزان و کارخانجات باقی مانده است.

«علی اکبریان» درباره وضعیت بازار برنج داخلی افزود: به طور قطع نوسان نرخ دلار بر قیمت تمام شده تمامی کالا‌ها حتی کالا‌های تولید داخل اثرگذار است و این مشکل باید برطرف شود.

وی اظهار کرد: ممنوعیت واردات برنج خارجی به دلیل حمایت از تولید داخلی ارتباطی به افزایش نرخ برنج داخلی ندارد بلکه همه این مسائل متاثر از نوسان نرخ ارز است.

نایب رییس انجمن برنج ایران تصریح کرد: اکنون در شمال کشور قیمت هر کیلوگرم برنج مرغوب و درجه یک طارم، صدری، هاشمی و دم سیاه بین ۳۳ هزار تا ۳۵ هزارتومان است و حال بالا بودن قیمت این کالا در سایر شهر‌های کشور ارتباطی به کشاورزان شمالی ندارد.

وی افزود: البته در حال حاضر و به دلیل بالا بودن قیمت برنج داخلی، خریداری نداریم و برنج روی دست کشاورزان و کارخانجات باقی مانده است. اکبریان با بیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد برنج داخلی برداشت شده است، گفت: برداشت برنج در برخی مناطق کشور تا اواسط مهرماه نیز ادامه دارد.

طی هفته‌های اخیر هر کیلوگرم برنج داخلی در بازار از ۳۸ هزار تا ۴۵ هزارتومان به فروش می‌رسد. طبق آمار‌ها سال گذشته قیمت برنج ایرانی در بازار بین ۳۱ هزار تا ۳۴ هزارتومان بود. نیاز سالانه کشور به برنج حدود سه میلیون تن است که بیش از ۲.۲ میلیون تن آن در داخل و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

میانگین مصرف سرانه برنج در ایران سالانه ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم است.

گیلان با ۲۲۰ هزار هکتار اراضی، مازندران با ۲۱۴ هزار هکتار، گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج کشور هستند که البته در ۱۵ استان دیگر در مجموع ۹۰ هزار هکتار برنج کشت می‌شود.
از مجموع برنج تولیدی کشور در سال جاری ۳۲ درصد مربوط به استان مازندران، ۲۶ درصد گیلان، ۱۸ درصد خوزستان، ۱۵ درصد گلستان و هشت درصد مربوط به سایر استان‌های کشور بوده است. از این میزان تولید حدود ۷۷ درصد مربوط به استان‌های شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) است.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    هی میگن حمایت از کشاورز اگر یک نفر که متعادل وزیر بیست هزارتومان برنج دست مردم بده ما بگیم حمایت کشاورز نه این که کشاورز بعضی برنج بالای سی چند بزارن بازار باید با واردکردن برنج مرغوپ وکپنی پخش کردن که به همه برسه دست دلال یاکشاورز محتکر از اخلال درنظام توزیع برداشت

  • Ehsan ارسالی در

    برادر سلام
    ما خودمون فامیل داریم در مازندران و تولید کننده هستن و برای ما که آشنا هستیم قیمت هرکیلو ۴۰هزار گفتن چطور شما میگین ربطی به تولید کننده نداره

  • سید مرتضی موسوی ارسالی در

    از خدا تبارک و تعالی می خواهم همین داستان بر سر کارخانجات لبنیات هم بیاد

  • علی ارسالی در

    همه کالاها امسال نسبت سال ۹۹ بیش از ۲۰۰درصد افزایش قیمت داشتند. ولی برنج داخلی فقط ۱۵درصد افزایش قیمت داشته است؛ واقعا خجالت نمیکشید که تیتر میزنید برنج داخلی بعلت گرانی رو کشاورزان باد کرده! الانه برنج طارم خریدار خوبی داره ، چراکه همانطوریکه مرغ بیش از ۱۴۰درصد افزایش قیمت داشته و مردم میخرند برنج طارم رو هم میخرند؛ قیمت واقعی برنج طارم کیلویی ۶۵هزار تومن میباشد.

  • بی نام ارسالی در

    برنج لاکچری شد.

  • ناشناس ارسالی در

    چه ربطی به دلار داره ، این قیمت های کالاهای مصرفی به دلار بالای 50 هزارتومنی هست، زمانی که دلار تا 35 تومن افزایش پیدا کرد همچی گرون شد وقتیم که اومد پایین هیچی ارزون نشد، حالا چطوری یکم که بالا میره قیمتا باهاش افزایشی میشه مگه قیمتا یه بار با دلار 35 تومنی بالا نرفته بود؟

  • ناشناس ارسالی در

    سزای گران فروش نخریدنه‌ نه آفتاب گرون شده نه آب .جایی که به طمع سود بیشتر افزایش قیمت میدن حقشونه رو دستشون باد کنه. مگه حقوق کارگر زیاد میشه که هر تولید کننده و کاسبی جنسش رو گرون کنه؟

  • علی ارسالی در

    انشا.... همش نم میکشه میریزند تو دریا .

  • ﻣﺠﺘﺒﻲ ارسالی در

    ﻫﻴﭻ اﻧﺼﺎﻓﻲ ﻧﺪاﺭﻧﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺎ ﺩﻭﻟﺖ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺖ ﭘﺲ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻗﻴﻤﺘﻬﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻻ ﭼﻪ ﻛﻨﺪ ﭼﺮا ﺩﻭﻟﺖ ﻣﻴﺒﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﻗﻴﻤﺘﻬﺎ ﺭا ﺑﺎﻻ ﻣﻴﺒﺮﺩ ﻭاﺭﺩاﺕ ﺑﺮﻧﺞ ﺭا اﺯاﺩ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ ﺗﺎ ﻗﻴﻤﺘﻬﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻫﺴﺖ ﻭﻗﺘﻲ ﺭﻗﻴﺒﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺎ ﺗﺎ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻗﻴﻤﺘﻬﺎ ﺭا ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺳﻮﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺑﺒﺮﺩ

  • عسکری ارسالی در

    خیلی متاسفم برای ادبیات این خبر!
    واقعیت این است که همین آقای اکبریان هفته پیش خودشان گفتند که قیمت تمام شده برنج ایرانی بین ۴۰ هزار تا ۴۲ هزار تومان هست ! اما دلالان و سوداگران ،از کشاورزانی که مقروض و مجبور به فروش بودند برنج خالص را فقط کیلویی ۳۲ هزار تومان خریدند و آن را در شهرها و تهران ( تازه اگر بگذارند همانطور خالص باشد! ) به بالای ۵۰ هزار تومان فروخته اند . در این وضعیت بعضی از کشاورزان، مقاومت کرده‌اند و می گویند که با توجه به تورم چند برابری و گرانی افسار گسیختگی در کالاهای دیگر مخصوصاً آزاد سازی قیمت سموم و کود و ادوات کشاورزی و دستمزدها، حداقل ازما برنج را به همان قیمت تمام شده بخرید تا حداقل ضرر نکنیم و از جیب ندهیم! همین! حالا شما مختارید اسم این را بگذارید احتکار ! و یا بگویید باد کردن برنج دست کشاورز! نه برادر ! برنج خالص طارم ایرانی طلای سفید است واگر برنج مصنوعی و ماکارونی گونه هندی در بازار ۳۰ تومن هست برنج ایرانی حداقل باید ۶۰ هزار تومن باشد یک زمانی برنج ایرانی سه برابر برنج خارجی بود! لذا این برنج هیچوقت دست کشاورز باد نمی کند ! همین امروز هزاران تن در روز تقاضا از شهرستانها هست و دلالان محلی از این شالیکوبی به آن شالیکوبی التماس می کنند اما کشاورز مقاومت می کند و نمی فروشد چرا؟! چون نمی خواهد بیش از این تاوان بی عرضگی مسئولین را بدهند و بیش از نمی خواند ظلم و ستم و استثمار دلالان و سوداگران برنج را تحمل کنند ! شماها آدمای عاقل! آیا راضی به ضرر خود هستید؟ که از کشاورز بی پناه انتظار دارید دسترنج یکساله اش را مفت بفروشد؟ کمی انصاف داشته باشید.

  • ناشناس ارسالی در

    دولت شمابخریدو درفروشگاهها بفروشید

  • علی ارسالی در

    قیمت برنج داخلی در سال‌های عادی بیش از 3 دلار هست. زمانی که دلار 3هزار تومن بودن برنج داخلی بین 10 الی 13 هزار تومن بود. البته منظورم از داخلی نوع مرغوبش که طارم، هاشمی و بینام هستند (کشت اول و دوم). برنج الان قیمت واقعیش بین 75 تا 100 هزار تومنه. با برنج خارجی هم مقایسه کنید متوجه میشید که داخلی قیمتش 3 برابر خارجی بوده. حالا این کشاورز که همه هزینش تو این چند سال 10 برابر شده، چرا باید برنجشو ارزون بده؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید