ایران تفسیر مدیرکل آژانس از پروتکل الحاقی را رد کرد

کد خبر : ۹۷۸
بازدید : ۱۱۱۳
فرادید | یک روز پس از اظهارات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تفسیر پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی، ایران این اظهارات را رد کرده است.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز ۲۳ اردیبهشت گفته "هیچ ماده‌ای در این پروتکل که صراحتا دسترسی به سایت‌های نظامی را تجویز کرده باشد وجود ندارد."

کمالوندی گفته است تنها موردی که وجود دارد ماده ۵ پروتکل است که در آنجا اشاره شده چنانچه آژانس بنا به دلایلی که دارد، بخواهد به سایت‌های غیرهسته‌ای دسترسی داشته باشد این دلایل و مستندات را باید با کشورهای عضو در میان بگذارد و راه حلی برای آن پیدا شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته "بنابر این در خود پروتکل هم چیزی که تأکید کند کشورهای عضو حتما باید به آژانس دسترسی بدهد تا وارد سایت‌های نظامی شود نداریم."

مدیرکل آژانس روز گذشته گفته بود اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران باید همانند دیگر کشورها باشد و چنانچه بر اساس ضرورت آژانس درخواستی برای دسترسی به سایت نظامی داشته باشد، ایران باید به طور اصولی با آن موافقت کند.

به گفته کمالوندی چنانچه کشور عضو به هر دلیلی معذوریتی داشته باشد دادن دسترسی به مکانهای مجاور محل مد نظر یا استفاده از روش های دیگر که مقبول دو طرف باشد در پروتکل الحاقی پیش بینی شده است.

پروتکل الحاقی اجازه بازرسی سرزده و گسترده تری به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می دهد.

بر اساس تفاهم اولیه ای که میان ایران و گروه ۱+۵ سیزدهم فروردین (دوم آوریل) به دست آمد، ایران با اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در توافق نهایی اتمی موافقت کرده اما زمان اجرای آن موکول به حصول توافق جامع اتمی است.

این پروتکل پیش از این یک بار دیگر هم به طور داوطلبانه از سوی دولت ایران اجرا شده بود اما با ارسال پرونده اتمی ایران به شورای امنیت، مجلس ایران اجرای آن را ممنوع کرد.

یکی از موارد اختلاف ایران و آژانس درخواست دسترسی به سایت نظامی پارچین است.

کمالوندی گفته "آژانس بارها و بارها درخواست دسترسی به پارچین را مطرح کرده‌ و ما نیز بارها و بارها پاسخ داده‌ایم که دو بار به این سایت نظامی حساس دسترسی داشته و حتی نمونه برداری کرده‌اند. اصول حاکمیتی یک کشور اجازه نمی‌دهد که درهای سایت‌های نظامی‌اش را برای همیشه باز بگذارد."
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید