رجیستری موبایل حذف شد؟

رجیستری موبایل حذف شد؟

بررسی گفته‌های وزیر اقتصاد و معاون گمرک ایران نشان می‌دهد که منظور از تغییر سازوکار عملیات رجیستری موبایل، غیر حضوری شدن این طرح بوده است. در واقع خاندوزی پس از بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با اعتراض مسافران در صفوف طولانی مواجه شده است. از این رو دستور داده تا رویه موجود تغییر کند.

کد خبر : ۹۷۸۱۴
بازدید : ۲۵۵۴
فرادید | روز گذشته وزیر اقتصاد دستور داد تا حذف عملیات رجیستری تلفن همراه در مبادی ورودی گمرک مورد بررسی قرار بگیرد. دستوری که از سوی رسانه‌ها و برخی فعالان بازار موبایل به عنوان حذف طرح رجیستری قلمداد شد. اما بررسی گفته‌های وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که هدف طرح رجیستری نیست و قرار است ساز و کار آن تغییر کند.

به گزارش فرادید؛ پس از بازید روز اخیر سید احسان خاندوزی، از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، خبرگزاری‌ها به نقل از او اعلام کردند که وزیر اقتصاد دستور حذف کامل طرح رجیستری را صادر کرده است.

او گفته که قرار است ساز و کار و رویه رجیستری و پرداخت‌ها به صورت برخط شده و به نحوی تغییر کند که اساساً موجب معطلی مردم نشود.

پس از وزیر اقتصاد نیز، مهرداد ارونقی، معاون گمرک ایران اعلام کرد با تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های ذی ربط، سازوکار حذف رجیستری از مبادی تعیین و به احتمال زیاد از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

البته با وجود عدم اشاره وزیر اقتصاد و معاون گمرک به حذف طرح رجیستری، باز هم حذف شدن عملیات رجیستری به بازار و مردم منعکس شد.

رجیستری موبایل حذف شد؟
اصل ماجرای تغییر وضعیت در عملیات رجیستری موبایل

بررسی گفته‌های وزیر اقتصاد و معاون گمرک نشان می‌دهد که منظور از تغییر سازوکار عملیات رجیستری موبایل، غیر حضوری شدن این طرح بوده است. در واقع خاندوزی پس از بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با اعتراض مسافران در صفوف طولانی مواجه شده است. از این رو دستور داده تا رویه موجود تغییر کند.

در حال حاضر هر مسافر می‌تواند یک گوشی با خود از خارج کشور وارد و برای رجیستری آن اقدام کند.

اما در همان ورود به کشور باید اطلاعات اولیه تلفن همراه را به ثبت برساند. این مسئله باعث شده تا در زمان شیوع کرونا، صفوف طولانی در مسیر‌های ورودی گمرک کشور شکل بگیرد.

معاون گمرک ایران درباره رویه موجود و تغییرات در عملیات رجیستری می‌گوید: بعد از اعمال تغییرات در فرآیند رجیستری از سال گذشته تا کنون این‌گونه بود که مسافر در هنگام ورود و قبل از خروج از مبادی ورودی، باید اطلاعات اولیه تلفن همراه را ثبت می‌کرد که این از سوی گمرک و از طریق بارکدخوان در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گرفت و بقیه فرآیند، غیرحضوری بود.

مهرداد ارونقی گفته که طی بررسی‌های صورت گرفته از سوی گمرک ایران به این نتیجه رسیدیم که موضوع در کارگروهی مطرح و با توجه به دستور وزیر اقتصاد بر حذف فرآیند‌های زاید، همین فرآیند نیز از مبادی ورودی حذف شود.

البته هنوز هیچ اتفاق اجرایی در حوزه رجیستری رخ داده است. طبق اعلام وزیر اقتصاد، قرار است کارگروهی متشکل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل و در این باره تصمیم گیری شود.

همه‌گیری شایعه؛ شفاف سازی دوباره وزیر اقتصاد

با افزایش شایعه‌ها درباره حذف طرح رجیستری، وزیر اقتصاد در صفحه توئیترش، در مورد دستور اخیر خود توضیحاتی ارائه کرد.

خاندوزی با انتشار نامه اش به رئیس گمرک ایران نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد دریافت عوارض جهت رجیستری تلفن همراه به روش فعلی موجب ایجاد فساد به دلیل رانت انحصاری واردات گردیده و حق مسلم مسافرین را تضییع نموده است. با توجه به اختیارات گمرک ایران که در قانون امور گمرکی تصریح شده است، لازم است اقداماتی به منظور برطرف شدن مشکلات پیش آمده انجام گیرد.

او تاکید کرده که ظرف مدت ۱۰ روز فرآیند مربوطه به نحوی تنظیم شود که ثبت کلیه تلفن‌های همراه مسافری به جز کالا‌های لوکس (که مصادیق آن در کارگروه تعیین و اعلام می‌شود) و نیز فرآیند واردات تجاری این محصولات بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها از طریق یک درگاه غیر حضوری انجام شود.

وزیر اقتصاد همچنین در این نامه آورده است: ترتیبی اتخاذ شود تا در مورد تلفن‌های همراه مورد استفاده مسافرین (مستعمل) و یا هدیه‌های همراه مسافرین، همانند کالا‌های تجاری قلمداد نشده و با کمترین تشریفات و سریعترین زمان رجیستری شوند.

طرح رجیستری تلفن همراه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ با مشمول شدن برند آیفون اولین فاز اجرایی خود را شروع کرد. دستگاه‌های ذیربط همان زمان، هدف از این طرح را مقابله با قاچاق موبایل عنوان کردند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید