طلسم حضور بانوان در قامت آتش نشان شکسته شد

طلسم حضور بانوان در قامت آتش نشان شکسته شد

احتمال دارد به زودی خبر جذب بانوان آتش نشان محقق شده و طلسم حضور بانوان تهرانی در قامت آتش نشان و شرکت آنان در عملیات‌ها شکسته شود.

کد خبر : ۹۷۸۲۵
بازدید : ۲۲۴۶
فرادید | از آذر سال ۹۹ تاکنون، خبر‌های متفاوتی درباره جذب ۱۶ بانوی آتش نشان در تهران منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد که به زودی این خبر محقق شده و طلسم حضور بانوان تهرانی در قامت آتش نشان و شرکت آنان در عملیات‌ها شکسته می‌شود.

به گزارش فرادید؛ ششم آذر سال گذشته بود که علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، در حساب توییتری خود از جذب ۱۶ آتش نشان زن تا پایان آذر در شهرداری تهران خبر داد.

او نوشت: «سال ١٨١٨ بود که مولی ویلیامز، زن آفریقایی-آمریکایی در نیویورک برای اولین بار ⁧آتش نشان⁩ شد، درست ۲۰۲ سال پیش! سهم ایران از این حضور پرسابقه زنان در قامت ⁧آتش نشان⁩، اندک بوده و اغلب شکل و شمایل یک طرح جذاب را داشته تا تصمیمی واقعی! ‏»

اعطا افزود: «۱۴ سال پیش بود که در پی فراخوان آتش نشانی ⁧کرج⁩ اولین آتش نشانان زن خاورمیانه در این شهر مشغول به کار شدند، البته پس از گذراندن آزمون‌های سنگین علمی و عملی این موضوع محقق شد.»

به نوشته او، پس از آن طرح‌های مشابه دیگری هم برای جذب آتش نشانان زن در دیگر شهر‌ها اجرا شد، اما مانع بزرگ بر سر آتش نشان شدن بانوان، تعریف آتش نشانی به عنوان فعالیتى مردانه بوده؛ در حالی که این تنها یک تصور یک بعدی است.

بسیاری از آتش نشانان باتجربه بر این باورند که همه عملیات‌های آتش نشانی، الزاماً خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد آتش نشانان با حوادث خاص دیگری روبرو می‌شوند که ضرورت حضور یک آتش نشان زن را دوچندان می‌کند.

پس از اعطا هم مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تهران، اعلام کرد که تا آخر آذر جذب ۱۶ آتش‌نشان زن در تهران آغاز می‌شود.

البته این موضوع در ابتدا مخالفانی هم داشت و ناگهان دست فراموشی سپرده شد و خبری از استخدام بانوان آتش نشان نشد. تااینکه ماه گذشته داوری یک بار دیگر به این موضوع پرداخت.

پس از او هم صبح امروز مهدی بابایی، عضو شورای اسلامی شهر تهران از جذب بانوان آتش نشان خبر داد.

طلسم حضور بانوان در قامت آتش نشان شکسته شد
ایستگاه آتش نشانی بانوان

مهدی بابایی در مورد جذب بانوان آتش نشان گفته است: «: در حال حاضر در شرف جذب نیروی انسانی در آتش نشانی شهر تهران هستیم که قسمتی از این نیروی انسانی از بانوان هستند که در مراحل پایانی جذب بوده به زودی به نیرو‌های آتش نشانی شهر تهران اضافه می‌شوند.»

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، مدیریت شهری ششم تهران بر لزوم آموزش نیروی انسانی در سازمان آتش نشانی شهر تهران تاکید ویژه دارد.

پیش از او هم پنجم مرداد ماه سال جاری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تهران گفته بود که موضوع جذب و آموزش زنان آتش‌نشان مورد تأکید شهردار و شورای شهر تهران است.

داوری گفت که در طرح جذب آتش‌نشانان زن در تهران ایستگاه ۷۷ ستارخان را برای شروع به کار اختصاص داده اند. در مأموریت‌ها آتش‌نشانان زن با آقایان اعزام می‌شوند، البته تا زمان کسب تجربه لازم فرمانده عملیات با آقایان خواهد بود.

او افزود: «در گام دوم طرح جذب آتش‌نشانان زن هر منطقه عملیاتی می‌تواند یک گروه آتش‌نشان زن داشته باشد. سازمان آتش‌نشانانی در استخدام خانم‌ها نگاه تبعیض‌آمیزی نداشته است.»

همزمان پیروز حناچی شهردار تهران هم گفته بود که در زمان حادثه کلینیک سینااطهر نیاز به آتش‌نشانان زن احساس شد. او تاکید کرده که باید کاری کنیم این مسیر و استفاده از زنان آتش‌نشان ادامه پیدا کند.

همچنین ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته سلامت شورا هم گفته است: «در همه جای دنیا از زنان آتش‌نشان استفاده می‌شود. برخی مواقع حوادثی رخ می‌دهد که ما نیاز داریم زنان کمک کنند. البته استقبال خوبی هم از موضوع آتش‌نشانان زن صورت گرفته و تلاش می‌کنیم تا پایان مدیریت فعلی شهرداری این افراد جذب می‌شوند.»

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم گفته بود که حادثه ناگوار سینااطهر و حضور تعداد زیادی از بانوان آسیب دیده نشان داد که تهران نیازمند آتش‌نشان زن است.

بااین حال باید منتظر ماند و دید که آیا رویای آتش نشان شدن بانوان محقق می‌شود، یا یکبار دیگر فراموش می‌شود.

طلسم حضور بانوان در قامت آتش نشان شکسته شد
تجربه و مدرک برای آتش نشان شدن

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که خانم‌های آتش‌نشان باید در آزمون‌های ورزشی شرکت کنند و برای استخدام مواردی مانند شرایط سنی مناسب، دارا بودن مدرک کارشناسی و ... تأکید شده است.

جدا از شرایطی که ذکر شد، یکی از نیاز‌های اصلی برای آتش نشان شدن تجربه عملی است. در همین خصوص ۱۶ زن آتش نشان در کرج درحال خدمت هستند که ۱۸ سال از استخدامشان می‌گذرد؛ بنابراین می‌توانند تجربیات گرانبهای خود را در اختبار بانوان جدید بگذارند.

رئیس ایستگاه آتش‌نشانی بانوان کرج در این باره گفته است: «آموختن دروس تئوری در هر کار و رشته‌ای لازم است، اما وقتی این آموخته‌ها با کار‌های عملیاتی و اجرایی همراه شود، حتماً نتایج بهتری خواهد داشت.»

شعباندوست افزود: «هر آنچه مربوط به مباحث تئوری بوده، نیرو‌ها در دوره‌های آموزشی یاد گرفته‌اند، اما برخی از اقدامات نیازمند آموزش حین عملیات است؛ به همین دلیل از ترکیب نیرو‌های باتجربه و کم‌تجربه در عملیات‌ها استفاده می‌شود تا نیرو‌های کم‌تجربه یاد بگیرند در مواقع اضطراری چگونه باید درست ببینند و بهترین تصمیم را بگیرند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید