آیا جنازه ها می توانند کرونا را انتقال دهند؟

آیا جنازه ها می توانند کرونا را انتقال دهند؟

به اعتقاد متخصص بیماری‌های عفونی انستیتو پاستور، احتمال آلوده بودن اجساد حتی بعد از شست‌وشو و ضدعفونی می‌تواند وجود داشته باشد و وجود ویروس با شستن از وجود فرد متوفی که بر اثر کرونا از دنیا رفته است پاک نمی‌شود

کد خبر : ۹۷۸۷۷
بازدید : ۳۱۶۰
فرادید | نگرانی از انتقال ویروس، از فرد جان باخته بر اثر کرونا به اطرافیانش، باعث شده تا دولت‌ها فرصت تحویل دهی اجساد به خانواده هایشان را نداشته باشند. گویا این نگرانی بی دلیل هم نبوده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق اجساد وجود دارد.

به گزارش فرادید؛ ۱۹ ماه است که محل دفن اجساد به گورستان کرونایی تبدیل شده و وضعیت بحرانی به خودشان گرفته اند. روزانه صد‌ها فوت شده بر اثر کرونا که داخل نایلون‌های سیاه رنگ قرار دارند، در سکوتی تلخ دفن می‌شوند.

دفن عزیزانمان هم مشکل شده، پدر نمی‌تواند برای آخرین بار صورت فرزندش را ببوسد و فرزند هم نمی‌تواند مادرش را برای بار آخر در بغل گیرد. همه این نتوانستن‌ها ناشی از ترس از ابتلای دیگر اعضای خانواده و دچار شدن به چنین مرگ غم انگیزی است.

البته این ترس منطقی است، چراکه این نگرانی وجود دارد که ویروس عامل بیماری پس از مرگ افراد مبتلا پخش شده و از اجساد مردگان به زنده‌ها انتقال یابد.

اما آیا اجساد کسانی که به خاطر ابتلای به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، می‌توانند عامل انتقال این ویروس باشند؟

آیا جنازه ها می توانند کرونا را انتقال دهند؟
اجساد کرونایی عامل انتقال ویروس هستند؟

ماه‌های اولی که ویروس کرونا از راه رسیده بود و درحال درنوردیدن جهان بود، بسیاری از جنبه‌های آن ناشناخته بود. به همین خاطر هم اطلاعات درستی درباره قدرت سرایت آن از طریق اجساد بیماران کرونایی وجود نداشت.

در آن زمان سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرده بود که اگر ملاحظات بهداشتی و ایمنی لازم رعایت شود، دلیلی وجود ندارد که از انتشار ویروس کرونا از طریق اجساد درگذشتگان در اثر ابتلای به آن هراسان باشیم.

اما تعدادی از کارشناسان می‌گفتند که این ویروس می‌تواند روی بعضی از سطوح برای چندین روز زنده بماند.

بااین حال ویلیام ادو کرو، سخنگوی سازمان بهداشت قاره آمریکا، همچنان تاکید داشت که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ویروس کرونا از اجساد مردگان به افراد زنده سرایت کرده است.

حالا پس از گذشت ۱۹ ماه انگار جنبه‌های زیادی از این ویروس شناسایی شده و متخصصان می‌توانند در خصوص بسیاری از رفتار‌های ویروس کرونا اظهار نظر داشته باشند.

از جمله دکتر آمیتیس رمضانی، که به بررسی احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق اجساد پرداخته و می‌گوید که این احتمال وجود دارد.

او در این باره گفته است: «تا چند روز پس از مرگ، ویروس در بدن زنده است و برای یافتن بدن میزبان تلاش می‌کند. درست است که با ایست قلب دیگر به سلول‌ها اکسیژن نمی‌رسد و ویروس تکثیر نمی‌شود، اما ویروس همچنان در بدن می‌ماند و درباره ویروس کرونا که همچنان برای ما ناشناخته است، رعایت تمامی پروتکل‌ها ضروری است.»

به اعتقاد متخصص بیماری‌های عفونی انستیتو پاستور، تا مدتی ترشحات فرد در بینی او باقی می‌ماند و مشخص نیست تا چه زمانی این ترشحات باقی بماند و همین ترشحات می‌تواند ناقل بیماری باشد.

او می‌گوید که احتمال آلوده بودن اجساد حتی بعد از شست‌وشو و ضدعفونی می‌تواند وجود داشته باشد و وجود ویروس با شستن از وجود فرد متوفی که بر اثر کرونا از دنیا رفته است پاک نمی‌شود. به همین خاطر بوسیدن اجساد را منع کرده است.

به گفته رمضانی، احتمال تکثیر ویروس وجود ندارد، اما عملا ویروس زنده است و به‌دنبال میزبان می‌گردد.

آیا جنازه ها می توانند کرونا را انتقال دهند؟
روش صحیح تشییع جنازه

در بسیاری از مناطق جهان، ازجمله ایران، تعداد زیاد تلفات مرتبط با ویروس کرونا باعث بروز بحران در بخش کفن و دفن شده است.

همچنین بخاطر رعایت ضوابط فاصله‌گیری اجتماعی، برگزاری مراسم سوگواری مردگان شده و خانواده‌ها بخاطر ترس از مبتلا شدن، نمی‌توانند اجساد عزیزانشان را از نزدیک ببیند.

از همین روسازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که دوستان و خویشان فرد درگذشته می‌توانند جنازه را از نزدیک نگاه کنند مشروط بر اینکه ضوابط و شرایط خاصی رعایت شود.

طبق توصیه‌های این سازمان، حاضران نباید به جنازه دست بزنند یا آن را ببوسند و باید پس از حضور در نزدیکی جنازه دست خود را به طور کامل با آب و صابون بشویند؛ در جریان برگزاری مراسم هم باید شرایط فاصله‌گیری اجتماعی به طور کامل رعایت شود.

سازمان بهداشت جهانی همچنین گفته که لازم نیست که اقلام و لباس‌های فرد مبتلا سوزانده و معدوم شود هر چند ضرورت دارد که هنگام جابجا کردن آن‌ها حتما دستکش مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین دکتر رمضانی هم به دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده و گفته که با شست‌وشو با الکل ۷۰ درصد و شست‌وشو در آب‌جوش با دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه بدون تماس مستقیم دست، ویروس از بین می‌رود و نیازی به معدوم‌کردن لباس نیست.

او تاکید کرده که کودکان، افراد بالای شصت سال و کسانی که مشکلات ریوی، قلبی یا ضعف ایمنی دارند، نباید در مراسم حاضر باشند.

همچنین کسی که نشانه‌های تنگی نفس و سرفه دارد، نباید در مراسم حاضر باشد مگر اینکه از ماسک مناسب استفاده کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید