قشر مغز ممکن است نیاز به خواب را تنظیم کند

قشر مغز ممکن است نیاز به خواب را تنظیم کند

قشر مغز ساختار بسیار پیچیده، هم از نظر آناتومیکی و هم عملکردی، و بنابراین مطالعه آن دشوار است؛ و به همین دلیل است که دانشمندان فکر می‌کنند نقش آن در کنترل خواب قبلاً نادیده گرفته شد

کد خبر : ۹۷۹۲۵
بازدید : ۳۶۸۲
قشر مغز ممکن است نیاز به خواب را تنظیم کند
فرادید| اینکه چرا ما می‌خوابیم و فرآیند‌های پشت خواب، یکی از جالب‌ترین سوالات در عصب شناسی مدرن است. محققان دانشگاه آکسفورد در حال حاضر یک هدف جدید برای تحقیقات خواب در مغز پستانداران - قشر مغزی - کشف کرده اند. این مقاله در Nature Neuroscience منتشر شده است.

قشر مغزی (کورتکس) حدود ۸۰ درصد حجم مغز را تشکیل می‌دهد و مسئول بسیاری از پدیده‌های پیچیده از جمله ادراک، فکر، زبان، توجه و حافظه است. در حالی که فعالیت قشر به طور معمول در مطالعات خواب برای ثبت الگو‌های خواب/بیداری استفاده می‌شود، آخرین مطالعه از آکسفورد نشان داده است که فرآیند‌های درون قشر ممکن است در واقع مسئول کنترل خواب باشد، مانند مدت زمان خواب و عمق خواب.

به گزارش فرادید؛ این مطالعه فعالیت مغز در موش‌های آزمایشگاهی را که از نظر آناتومی و مکانیسم خواب دارای شباهت‌های اساسی مغزی با انسان هستند، تحت نظر گرفت. نورون‌ها در دو ناحیه قشر - لایه نئوکورتیکال ۵ و قسمتی از هیپوکامپ - در مغز موش‌ها "خاموش" شده اند. هنگامی که سلول‌های عصبی در این مناطق از مغز غیرفعال شدند، موش‌های آزمایشگاهی ناگهان هر روز حداقل سه ساعت بیشتر بیدار ماندند. برای بیان این موضوع، یک موش معمولی تقریباً دو سال عمر می‌کند، این بدان معناست که آن‌ها سه ماه کامل "بیدار" در طول عمر خود به دست آورده اند. از نظر انسانی، این مدت معادل ۱۰ سال است.
قشر مغز ممکن است نیاز به خواب را تنظیم کند

اگرچه موش‌ها بیشتر بیدار بودند، اما به نظر نمی‌رسید نیاز آن‌ها به خواب عمیق تحت تأثیر قرار گیرد. به طور معمول، وقتی موش‌ها (و انسان ها) بیشتر از حد معمول بیدار می‌مانند و بیشتر خسته می‌شوند، ما عمیق‌تر می‌خوابیم تا جبران شود. این مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که آن‌ها عمیق‌تر از حد معمول نمی‌خوابند. به نظر نمی‌رسید ساعت بدن آن‌ها تحت تأثیر ساعت‌های بیداری اضافی در روز‌های آن‌ها قرار گرفته باشد.

دکتر لوکاس کرون از گروه فیزیولوژی، آناتومی و ژنتیک، دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: "یافته‌های ما مبنی بر اینکه قشر بخشی از سیستم تنظیم کننده خواب است چشم انداز‌های جدیدی را برای پزشکی خواب باز می‌کند. ممکن است بتوان از تکنیک‌های تحریک کننده غیر تهاجمی مغز برای تغییر فعالیت قشر و در نتیجه خواب متوسط ​​برای اهداف درمانی، مانند درمان اختلالات خواب استفاده کرد. "

پروفسور ولادیسلاو ویازوفسکی، رئیس آزمایشگاه خواب، مغز و رفتار در گروه فیزیولوژی، آناتومی و ژنتیک و یکی از اعضای موسسه خواب و شبانه روزی (SCNi)، نویسنده همکار در مقاله، گفت: "قشر مغز ساختار بسیار پیچیده، هم از نظر آناتومیکی و هم عملکردی، و بنابراین مطالعه آن دشوار است؛ و به همین دلیل است که ما فکر می‌کنیم نقش آن در کنترل خواب قبلاً نادیده گرفته شد. اثرات خاموش شدن قشر روی چشم انداز جدید و جدیدی در مورد مکانیسم‌های کنترل خواب ارائه می‌دهد و دارای پتانسیل قوی برای تغییر زمینه نوروبیولوژی خواب است. "
قشر مغز ممکن است نیاز به خواب را تنظیم کند

پروفسور زولتان مولنر، سرپرست آزمایشگاه تکامل و تکامل قشر مغزی در گروه فیزیولوژی، آناتومی و ژنتیک و نویسنده مقاله در این مقاله می‌گوید: "تلاش‌ها و بودجه زیادی در دهه‌های گذشته صرف روشن شدن نقش ساختار‌های زیر قشری شده است. در تنظیم خواب و قشر مغزی مورد توجه قرار نگرفت. هنگامی که ما برای اولین بار مطالعه "خاموش کننده" خود را بر روی نورون‌های مختلف قشری انجام دادیم، چنین فنوتیپی را از جمعیت عصبی دیگری انتظار داشتم و نه از لایه ۵ و هیپوکامپ. برای من، کشف تأثیر آن بر خواب موش‌ها یک شگفتی بزرگ بود. "

در حالی که این مطالعه اولین گام مهم است، اما کار‌های بیشتری باید انجام شود. دکتر کرون گفت: "ما امیدواریم که بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی دیگر در حال بررسی این موضوع باشند که قشر مغز دقیقاً چگونه به تنظیم خواب کمک می‌کند. یک رویکرد چند رشته‌ای به ما کمک می‌کند تا مکانیسم‌های سلولی و مدار‌های عصبی را که قشر خواب را از طریق آن‌ها تنظیم می‌کند، بطور کامل درک کنیم. "

منبع: University of Oxford
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید