چه کسانی به تزریق دز سوم واکسن کرونا نیاز دارند؟

چه کسانی به تزریق دز سوم واکسن کرونا نیاز دارند؟

براساس پژوهشی که در ایالات متحده درباره اثربخشی درازمدت واکسن‌هایی بر پایه mRNA انجام شده، واکسن سوم برای گروه‌های سنی بالا، کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و افرادی با سوابق بیماری‌های جدی مفید است.

کد خبر : ۹۷۹۳۳
بازدید : ۳۱۵۴
فرادید | تازه‌ترین مطالعات در زمینه واکسیناسیون کرونای افراد مختلف، نشان می‌دهد که که با گذشت زمان، خطر ابتلا به بیماری در افراد مسن و دارای سیستم ایمنی ضعیف افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر نیاز به دریافت دز سوم واکسن دیده می‌شود.

به گزارش فرادید؛ به تازگی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که دز سوم و تقویتی واکسن کووید_۱۹ راهی برای ایمن نگه داشتن آسیب پذیرترین افراد است و به هیج روی تزئینی و تجملاتی نیست.
این درحالی است که ماه گذشته این سازمان، تزریق دز سوم به افرادی که قبلا به صورت کامل واکسن دریافت کرده اند را نابرابری در دسترسی به واکسن میان کشور‌های برخوردار و کم در آمد، دانسته بود.

اما حالا هانس کلاگ، رئیس بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید که تزریق واحد سوم واکسن، تجملاتی نیست که تصور شود از سهم دیگرانی که هنوز در انتظار دریافت نخستین واکسن هستند، گرفته شده باشد و در واقع راهی برای ایمن نگهداشتن افراد با آسیب پذیری بالاست.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، معتقد است که وقتی شما دو دز را دریافت کردید، طبیعتا بعد از شش ماه میزان ایمنی شما پایین می‌آید و نیاز به تزریق دز سوم پیدا می‌کنید؛ بنابراین بیشترین مسئله ما در ماه‌های آینده بحث واکسیناسیون دز سوم است.

او گفته که به مرور افرادی که واکسن دریافت می‌کنند، قاعدتا شش ماه بعد دز سوم برایشان تزریق می‌شود.

داده‌های تحقیقاتی جدید نشان می‌دهند که دز سوم واکسن کرونا می‌تواند آنتی بادی را پنج تا ده برابر کند.

چه کسانی به تزریق دز سوم واکسن کرونا نیاز دارند؟
سومین دوز واکسن کرونا برای چه کسانی ضروری است؟

در اکثر کشور‌های دنیا، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در لیست اولویت‌های دریافت دز تقویتی واکسن کرونا قرار دارند.

براساس پژوهشی که در ایالات متحده درباره اثربخشی درازمدت واکسن‌هایی بر پایه mRNA انجام شده، واکسن سوم برای گروه‌های سنی بالا، کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و افرادی با سوابق بیماری‌های جدی مفید است.

بیمارانی که طی دوسال گذشته عمل پیوند عضو و یا عمل پیوند سلول‌های بنیادی داشته اند، بیمارانی که تحت درمان فعال سرطان برای درمان تومور یا سرطان خون قرار داشته اند و در حال حاضر شیمی درمانی می‌شوند، جزو اولویت‌های دریافت دز سوم کرونا هستند.

همچنین بیمارانی که نقص ایمنی اولیه و شدید دارند، مانند مبتلایان به ویروس HIV شدید، درمان فعال بیماران دچار نقص سیستم ایمنی با دوز‌های بالای کورتیکواستروئید‌ها و سایر دارو‌ها جز این اولویت‌ها قرار دارند.

پس از این افراد، گروه سنی افراد بالای ۶۰ سال و کادر درمان در این لیست می‌گیرند.

طبق گفته رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا، تا ۸ ماه پس از تزریق دز دوم واکسن، نیازی به دز یادآور نیست؛ بنابراین دز یادآور فقط برای افرادی مثل کارکنان بخش آی سی یو نیاز است که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند.

در همین راستا رئیس سازمان نظام پزشکی نامه‌ای را به وزارت بهداشت نوشته که با توجه به اینکه در دنیا این اقدام صورت گرفته، این موضوع در ایران هم مورد توجه قرار گیرد.

کارشناسان تأکید دارند که تزریق دز تقویتی لایه دیگری از حفاظت را برای افراد مسن و همچنین همه بزرگسالان مبتلا به HIV، ایدز و سرطان و کسانی که پیوند اعضا داشته اند، ایجاد می‌کند.

چه کسانی به تزریق دز سوم واکسن کرونا نیاز دارند؟
سطح آنتی بادی در کدام واکسن‌ها بیشتر است؟

محققان در حال بررسی آنتی بادی ناشی واکسن کرونا واندازه‌گیری آنتی‌بادی‌های خاصی است که واکسن به سیستم ایمنی بدن معرفی می‌کند.

تحقیقات آن‌ها شامل مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد واکسن‌های mRNA مانند فایزر و مدرنا سطح آنتی‌بادی بالاتری را در خون نسبت به واکسن‌های ناقل آدنوویروس مانند جانسون و جانسون و آسترازنکا دارند.

در یک مطالعه اولیه گفته شده سطح آنتی‌بادی ضد سنبله در افرادی که بعد از واکسیناسیون واکسن آکسفوردآسترازنکا به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، کمتر بوده است.

همین موضوع نیاز به استفاده از دز تقویت‌کننده را مشخص می‌کند.

البته محققان آمریکایی معتقدند که همه افراد باید هشت ماه پس از تزریق دز دوم، دز سوم را دریافت کنند تا مصونیت آنان در برابر کروناویروس تضمین شود.

در این برخی از متخصصان گفته اند که لازم نیست افرادی که واکسن تک دوزی جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌اند، دوز دوم یا سوم آن را تزریق کنند.

چه کسانی به تزریق دز سوم واکسن کرونا نیاز دارند؟
هر چند وقت یک‌بار باید واکسن تقویت‌کننده زد؟

تعدادی از کارشناسان معتقدند که ایمنی حاصل از واکسن‌های کووید-۱۹ در صورت بهینه‌شدن دز، نیاز به یادآور‌های سالانه نخواهد داشت.

همچنین پیش‌بینی شده که این ویروس در ادامه به ویروسی بومی یا اندمیک تبدیل شود که در این صورت به جای بستری‌کردن افراد در بیمارستان و مرگ‌ومیر، این بیماری مانند سرماخوردگی گذرا و سبک خواهد بود.

بااین حال، اما عده‌ای همچنان بر این باورند که ممکن است برای کسب حداکثر محافظت در برابر عفونت ناشی از کووید-۱۹ به تزریق سالانه واکسن‌ها نیاز باشد.
سازمان CDC تاکید کرده که دز واکسن تقویت کننده می‌تواند عوارض جانبی مشابه دوز دوم را به دنبال داشته باشد.
همچنین این سازمان گفته که در صورت امکان تزریق دز اضافی از همان نوع واکسنی باشد که در ابتدا دریافت کرده اید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید