کرونای کلمبیایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

کرونای کلمبیایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

گرچه هنوز مطالعات محققان درباره کرونا مو به پایان نرسیده است. اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد که در گونه کلمبیایی، علائم فرار از پاسخ ایمنی ناشی از واکسن‌ها یا عفونت قبلی قابل توجه است. در این رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نوشت: شواهد آزمایشگاهی اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد واکسیناسیون و عفونت قبلی در پیشگیری از عفونت با کرونا مو (B.۱.۶۲۱) کمتر موثر هستند. بااین‌حال، این داده‌ها بسیار محدود و تحقیقات بیشتری نیاز است.

کد خبر : ۹۷۹۷۶
بازدید : ۳۳۱۵
فرادید | پس از شیوع سوش‌های مختلف کرونا تحت عنوان آلفا، بتا، گاما و دلتا، حالا سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که گونه‌ای تازه با نام «مو» در کلمبیا گسترش یافته است. اما نکته مهم اینجاست که کرونا مو تمام ویژگی‌های سوش‌های پیشین را دارد و احتمالا در برابر واکسن‌ها مقاومت خواهد کرد.

به گزارش فرادید؛ کرونا مو که حالا ۳۸ درصد از مبتلایان کلمبیا را تشکیل می‌دهد در حال گسترش به سایر نقاط جهان است. مسئولان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند که این پنجمین گونه از کروناست که این سازمان زیر نظر دارد.

روز گذشته واشنگتن پست به نقل از سازمان جهانی بهداشت نوشت که کرونا مو فعلا در کلمبیا و اکوادور وجود دارد.

اما این درحالی است که رویترز به نقل مقامات بلژیکی گزارش داده که گونه کلمبیایی کرونا به این کشور رسیده است.

در مقابل، روزنامه فرانسوی لوفیگارو براساس داده‌های سازمان گیسید که تکامل انواع ویروس کرونا را مشخص می‌کند، گزارش داده که نوع کلمبیایی ویروس جهش یافته کرونا در حدود سی کشور جهان از جمله ایالات متحده و اروپا شناسایی شده است.

با این حال بررسی گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که از چهار نوع نگران‌کننده کووید-۱۹، آلفا در ۱۹۳ کشور و دلتا در ۱۷۰ کشور شناسایی شده است. با این وجود به نظر می‌رسد که کرونا مو هنوز به همه گیری جهانی نرسیده است.

کرونای کلمبیایی چه ویژگی‌هایی دارد؟
کرونا مو خطرناک‌تر از گونه‌های پیشین؟

گرچه هنوز مطالعات محققان درباره کرونا مو به پایان نرسیده است. اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد که در گونه کلمبیایی، علائم فرار از پاسخ ایمنی ناشی از واکسن‌ها یا عفونت قبلی قابل توجه است.

در این رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نوشت: شواهد آزمایشگاهی اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد واکسیناسیون و عفونت قبلی در پیشگیری از عفونت با کرونا مو (B.۱.۶۲۱) کمتر موثر هستند. بااین‌حال، این داده‌ها بسیار محدود و تحقیقات بیشتری نیاز است.

این مرکز همچنین اعلام کرده که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کرونا مو سرایت بیشتری نسبت به نوع دلتا غالب دارد.

در این میان سازمان جهانی بهداشت نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نوع کرونا مو دارای مجموعه‌ای از جهش‌ها است که نشان دهنده خواص احتمالی فرار ایمنی است. دراین میان ممکن است که کرونا مو در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر باشد.

البته سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که برای تایید این فرضیه باید مطالعات بیشتر انجام شود.

در این میان روزنامه فیگارو در گزارشی که با همکاری وزارت بهداشت این کشور تهیه شده، می‌نویسد: اگرچه هنوز اطلاعات کافی درمورد قدرت سرایت و یا میزان خطرناک بودن نوع کلمبیایی ویروس جهش یافته کرونا در دسترس نیست، اما سازمان جهانی بهداشت درحال حاضر این نوع ویروس جهش یافته را مانند ویروس دلتا و یا احتمالا لامبدا از نوع «نگران کننده» طبقه بندی نکرده است.

با این حال، باید صبر کرد و دید که آیا کرونا مو و لامبدا جای گونه آلفا و دلتا را خواهند گرفت یا خیر.
کرونای کلمبیایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

کرونا مو چه علائمی دارد؟

با وجود اینکه هنوز اطلاعات کاملی در مورد گونه کلمبیایی موجود نیست، اما متخصصان و پزشکان می‌گویند که علائم گونه جدید با گونه‌های پیشین تفاوتی ندارد.

طبق این گزارش ها، کرونا مو نیز علائمی همچون تب، کوفتگی بدن، سردرد، آبریزش بینی، سرفه، اسهال و استفراغ دارد. علاوه بر این تعدادی مبتلایان نیز حس چشایی و بویایی خود را از دست داده اند.

با این وجود متخصصان بیماری‌های عفونی توصیه می‌کنند، اگر تب بیمار، بیش از سه روز به طول انجامید یا دچار تنگی نفس، سرفه مکرر، درد قفسه سینه شد حتماً به پزشک مراجعه کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید