قوی‌ترین تلسکوپ ساخته‌ی بشر آماده پرتاب به اعماق جهان هستی

قوی‌ترین تلسکوپ ساخته‌ی بشر آماده پرتاب به اعماق جهان هستی

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا آزمایش‌های نهایی را به پایان رساند

کد خبر : ۹۷۹۸۰
بازدید : ۴۱۵۶
قوی‌ترین تلسکوپ ساخته‌ی بشر آماده پرتاب به اعماق جهان هستی
فرادید| پس از اتمام موفقیت آمیز آزمایش‌های نهایی، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای انتقال به محل پرتاب آماده می‌شود.

به گزارش فرادید؛ تیم‌های مهندسی آزمایش طولانی مدت وب را در تاسیسات Northrop Grumman تکمیل کرده اند. بسیاری از آزمایش‌ها و بازرسی‌های وب برای اطمینان از عملکرد پیچیده‌ترین رصدخانه علوم فضایی جهان است تا به همان گونه‌ای که طراحی شده، در فضا کار کند.

اکنون که آزمایش رصدخانه به پایان رسیده، عملیات حمل و نقل آغاز شده است. این شامل همه مراحل لازم برای آماده سازی وب برای سفر ایمن از طریق کانال پاناما به محل پرتاب آن در گویان فرانسه واقع در ساحل شمال شرقی آمریکای جنوبی است. آماده سازی حمل و نقل در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد.
قوی‌ترین تلسکوپ ساخته‌ی بشر آماده پرتاب به اعماق جهان هستی

یک ماه طول می‌کشد تا جیمز وب به محل مداری مورد نظر خود در فضا، نزدیک به ۱.۵ میلیون کیلومتر دورتر از زمین پرواز کند و در مسیر به آرامی از حالت جمع شده، باز می‌شود. باز شدن محافظ‌های خورشیدی چند روز پس از پرتاب آغاز می‌شود و هر مرحله را می‌توان به صورت ماهرانه‌ای از روی زمین کنترل کرد و به وب اجازه می‌دهد تا کنترل کاملی برای دور زدن هر گونه مسائل پیش بینی نشده در مورد استقرار داشته باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب هنگامی که در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شود، برجسته‌ترین رصدخانه علوم فضایی جهان خواهد بود. وب اسرار منظومه شمسی ما را حل می‌کند، به سیارات منظومه‌های دوردست نگاه می‌کند و ساختار‌ها و منشاء اسرار آمیز عالم و موقعیت ما در آن را بررسی می‌کند.


جیمز وب به دنبال نشانه‌های حیات در اطراف کوتوله‌های سفید
قوی‌ترین تلسکوپ ساخته‌ی بشر آماده پرتاب به اعماق جهان هستی

آیا ستاره‌های مرده کهکشان می‌توانند در جستجوی حیات به ما کمک کنند؟ گروهی از محققان دانشگاه کرنل چنین نظری دارند. آن‌ها می‌گویند تماشای گذر سیارات فراخورشیدی از مقابل سیارات کوتوله می‌تواند به ما چیز‌های زیادی درباره آن سیاره‌ها بگوید، حتی ممکن است نشانه‌هایی از حیات را نشان دهد.

یک مطالعه جدید این ایده را در The Astrophysical Journal Letters ارائه داده است. عنوان این تحقیق "فرصتی برای کوتوله سفید: مشاهدات قوی مولکول‌ها در جو سیارات فرا خورشیدی زمین مانند با تلسکوپ فضایی جیمز وب" است.

کالتنگر، نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید:"اگر سیارات سنگی در اطراف کوتوله‌های سفید وجود داشته باشند، می‌توانیم نشانه‌هایی از حیات را در چند سال آینده در آن‌ها مشاهده کنیم. "

یکی از اهداف تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) شناسایی و توصیف جو سیارات فراخورشیدی با استفاده از طیف سنجی است. ویژگی دیگر جیمز وب آن است که می‌تواند این کار را در طیف فروسرخ انجام دهد. در طیف فروسرخ مولکول‌های موجود در جو یک سیاره، بیشترین خصوصیات ممکن را دارد، که این شناسایی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند.
قوی‌ترین تلسکوپ ساخته‌ی بشر آماده پرتاب به اعماق جهان هستی

ناسا در حال حاضر، تاریخ ۹ آبان سال ۱۴۰۰ را برای پرتاب جیمز وب در نظر گرفته است. به دلیل تاثیرات اپیدمی کووید-۱۹ و چالش‌های فنی، مکان پرتاب به گوییانای فرانسه انتقال پیدا کرده است. برنامه قبلی پرتاب جیمز وب فروردین ۱۴۰۰ بود که به دلیل آزمایش‌های باقی مانده و دلایل گفته شده به تاخیر افتاد.

اریک اسمیت، دانشمند پروژه‌های ناسا گفت: "جیمز وب برای ایجاد میراث باورنکردنی تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر با مشاهده جهان در طیف فروسرخ و کاوش هر مرحله از تاریخ کیهان، طراحی شده است. جیمزوب نور اولین نسل کهکشان‌هایی که در اوایل جهان پس از انفجار بزرگ به وجود آمده اند را آشکار خواهد کرد و جو سیارات فراخورشیدی نزدیک را برای نشانه‌های احتمالی حیات بررسی می‌کند. "

در سفر به فضا، اولین مأموریت جیمز وب تکمیل یک سری چالش پیچیده از نظر فنی است - قسمت بحرانی و مهم سفر جیمز وب رفتن به مدار خود در حدود ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین است.

جیمز وب هنگامی که در مدار قرار بگیرد، آفتاب گیر پنج لایه ظریف خود را باز می‌کند تا به اندازه یک زمین تنیس برسد. وب سپس آینه اصلی ۶.۵ متری خود را به کار می‌گیرد تا نور بسیار ضعیف ستارگان و کهکشان‌های دور را آشکار و ثبت کند.
منبع : universetoday.com

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید