میراث کرونا

میراث کرونا

اقتصاددان‌های بانک گلدمن‌ساکس می‌گویند، در آگهی‌های شغلی، دورکاری بیش از پیش پیشنهاد می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که هم نیروی کار و هم مدیران شرکت‌ها انتظار دارند، کار از خانه نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا بسیار شایع‌تر باقی بماند.

کد خبر : ۹۸۰۱۱
بازدید : ۲۹۵۳
آنکن تاپ | بحث بر سر تاثیرات مثبت و منفی دورکاری بر نیروی کار و اقتصاد ادامه داد. همزمان با واکسیناسیون تعداد بیشتری از مردم و بازگشایی اقتصادها، بر تعداد کارکنانی که به محل کار بازمی‌گردند، افزوده شده است، اما اکثر دفاتر کار همچنان خالی هستند.

این وضعیت تاثیرات منفی بر اقتصاد محلی و ملی دارد. واقعیت این است که رفت‌وآمد‌ها برای اقتصاد مفید است. وقتی میلیون‌ها نفر مجبورند هر روز به محل کار بروند، این به معنای خرید بلیت، قهوه، غذا، استفاده از خشکشویی، خرید لباس، کفش و... است؛ یعنی هزاران شغل به حیات خود ادامه خواهند داد.

بنا بر اعلام دفتر آمار نیروی کار، سال گذشته تعداد آمریکایی‌هایی که از خانه فعالیت‌های شغلی خود را انجام می‌دادند، دو برابر شد و به ۴۲ درصد رسید و اگر بسیاری از نیرو‌های کار همچنان ترجیح دهند دورکار باشند، ماندن در خانه بهبود شرایط اقتصادی را به تعویق خواهد انداخت.

برای اقتصادی مانند اقتصاد آمریکا، حضور در دفتر کار عامل مهم فعال شدن اقتصاد است. اقتصاددان‌های بانک گلدمن‌ساکس می‌گویند، حضور در دفتر کار در شهر‌های بزرگ آمریکا، اکنون تنها یک‌سوم میزانی است که قبل از همه‌گیری کرونا وجود داشت.
این بدان معناست که بخش بزرگی از نیروی کار از خانه خارج نمی‌شوند و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی که با حضور مردم در جامعه رونق پیدا می‌کند، اکنون از این عامل محرک بی‌بهره است.
اقتصاد آمریکا مصرف‌محور است و بخش خدمات در آن نقش مهمی دارد. اگر الگویی که طی ۱۸ ماه اخیر وجود داشت، ادامه پیدا کند، تغییرات بزرگی در اقتصاد رخ خواهد داد. به‌عنوان مثال، در نیویورک که در ابتدای همه‌گیری کرونا به‌شدت از این همه‌گیری لطمه دید، میزان استفاده از سیستم حمل‌ونقل حتی به نیمی از حدی که قبل از همه‌گیری وجود داشت، نرسیده است.
برای آنکه تاثیر این وضعیت روشن شود، به این نکته توجه کنید که سیستم حمل‌ونقل نیویورک، گسترده‌ترین سیستم در کل آمریکاست و در قلب قدرت اقتصادی این شهر قرار دارد. قبل از آغاز همه‌گیری کرونا، درآمد این سیستم تقریبا ۱۷ میلیارد دلار در سال بود، اما حالا با توجه به اینکه بخش اعظم سفر‌ها انجام نمی‌شود، از این درآمد کاسته شده است.

در یک گزارش تحقیقی آمده، بعید است تا سال ۲۰۲۳ میزان درآمد سیستم حمل‌ونقل به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد. سال گذشته این بخش ۴میلیارد دلار از دولت کمک دریافت کرد. دیگر مشاغلی که از رفت‌وآمد نیروی کار سود می‌برند نیز از وضعیت به‌وجودآمده زیان می‌بینند.
به‌عنوان مثال، درآمد استارباکس تحت تاثیر کاهش مصرف پایین آمده است. مدیر مالی این شرکت می‌گوید: «می‌توانیم مشتری‌های جدید جذب کنیم، اما مصرف مکرر محصولات ما اهمیت بالایی دارد.» نکته مهم دیگر این است که استارباکس شرکتی بین‌المللی است که قدرت زیادی برای عبور از وضعیت کنونی دارد، اما فروشگاه‌های کوچک چنین قدرتی ندارند. بازگشت نیروی کار به محل کار برای رستوران‌ها یک اتفاق بسیار خوب خواهد بود.

شیوع سویه دلتا سبب شده، روند بازگشایی اقتصاد و بازگشت نیروی کار به دفاتر در بسیاری از مناطق به تعویق افتد. قرار بود از ماه آینده نیروی کار به دفاتر بازگردند، اما بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل و گوگل، تاریخ بازگشت را به تعویق انداخته‌اند.
از سوی دیگر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از مردم خواسته است در برخی مناطق خطرناک، حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، از ماسک استفاده کنند. این امر عامل کند شدن بهبود شرایط اقتصادی است که به کسب‌وکار‌ها لطمه وارد می‌کند.

واقعیت این است که صرف نظر از اینکه مهار کرونا چه وقت تحقق خواهد یافت، شیوه کار کردن در بسیاری از مشاغل برای همیشه تغییر کرده است. به نظر می‌رسد، دورکاری و کار به شیوه ترکیبی به‌عنوان میراث همه‌گیری ادامه پیدا خواهد کرد.
این تحول برای مناطق و ایالت‌هایی که به‌شدت به بخش خدمات وابسته هستند، بسیار نگران‌کننده است. در هاوایی، لاس‌وگاس و نیویورک، شاهد عقب بودن روند بهبود شرایط نسبت به دیگر مناطق کشور هستیم.

همچنین ممکن است، نیروی کار توانایی یا تمایلی به بازگشت به محل کار نداشته باشد. ضرورت نگهداری از فرزندان و نگرانی درباره ابتلا به کرونا از موانع حضور کامل نیروی کار در دفاتر است. در واقع، کل بخش اشتغال دچار تغییر شده و اثرات این تغییر بر مشاغل و کل اقتصاد ادامه پیدا خواهد کرد.
اقتصاددان‌های بانک گلدمن‌ساکس می‌گویند، در آگهی‌های شغلی، دورکاری بیش از پیش پیشنهاد می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که هم نیروی کار و هم مدیران شرکت‌ها انتظار دارند، کار از خانه نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا بسیار شایع‌تر باقی بماند.
منبع: دنیای اقتصاد به نقل از سی ان ان
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید