درگیری در پنجشیر منجر به جنگ داخلی می‌شود؟

درگیری در پنجشیر منجر به جنگ داخلی می‌شود؟

رسانه‌های افغانستان معتقدند که در حال حاضر هیچ یک از طرفین درگیری در پنجشیر، پا پس نخواهند کشید. این مسئله باعث شده تا مقامات دیگر کشور‌ها و تحلیلگران بین الملل مسئله احتمال جنگ داخلی در افغانستان را مطرح کنند.

کد خبر : ۹۸۰۶۰
بازدید : ۳۶۹۴
فرادید | درگیری میان نیرو‌های طالبان و جبهه مقاومت ملی وابسته به احمد مسعود، در دره پنجشیر بالا گرفته است. برخی از تحلیلگران منطقه معتقدند که تداوم نبرد در پنجشیر احتمالا به جنگ داخلی در افغانستان بدل خواهد شد. هرچند در مقابل برخی از کارشناسان خلاف این عقیده را دارند.

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر پنجشیر تنها استانی است که تحت تسلط طالبان نیست. از این رو طالب‌ها تلاش می‌کنند تا آخرین جبهه مخالفان خود را نیز از پیش رو بردارند.

البته پیش از آغاز نبرد در دره پنجشیر، مذاکراتی میان سران دو گروه شکل گرفت. اما نتایج ضد و نقیض منتشر شده از آن نشان می‌دهد که گفتگو‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته است.

طالبان پس از این مذاکرات اعلام کرد که درخواست‌های مقاومت پنجشیر قابل قبول نیست.

خبرگزاری نووستی در این رابطه به نقل از طالبان نوشت: درخواست‌های احمد مسعود، رهبر مقاومت دره پنجشیر از جمله اینکه گفته پنجشیر باید منطقه امن اعلام شود و طالبان در امور آن مداخله نکنند، غیرقابل قبول است.

اما حالا با شکل گیری نبرد سنگین، احمد مسعود گفته که پنجشیر و نیرو‌های او تسلیم طالبان نمی‌شوند و مقاومت همچنان ادامه دارد.

در این میان، طالبان و نیرو‌های موسوم به جبهه مقاومت ملی وابسته به احمد مسعود نیز، مدعی تحمیل ضربه سنگین به یکدیگر هستند. اما به درستی مشخص نیست که وضعیت درگیری در پنجشیر به کدام سو رفته است.

درگیری در پنجشیر منجر به جنگ داخلی می شود؟
افغانستان در آستانه جنگ داخلی؟

رسانه‌های افغانستان معتقدند که در حال حاضر هیچ یک از طرفین درگیری در پنجشیر، پا پس نخواهند کشید. این مسئله باعث شده تا مقامات دیگر کشور‌ها و تحلیلگران بین الملل مسئله احتمال جنگ داخلی در افغانستان را مطرح کنند.

ایگور مورگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که مذاکرات مسالمت‌آمیز فراگیر افغانستان به کاهش تنش بر سر ولایت پنجشیر منجر شود به طوری که رهبران اقلیت‌های قومی به ریاست پسر احمد شاه مسعود فقید دور هم جمع شده‌اند.

او می‌گوید مهم این است که وضعیت آنجا به جنگ داخلی منجر نشود.

در این میان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز پیش بینی کرده که جنگ داخلی در افغانستان شروع شود. از این رو گفته که جامعه جهانی نباید افغانستان را مثل دهه ۱۹۹۰ میلادی تنها بگذارد.

قریشی معتقد است که شاید همه چیز به هم ریخته و ممکن است وضعیت بحرانی شود. او می‌گوید احتمال دارد این وضعیت فضا را برای سازمان‌هایی که همه از آن می‌ترسیم، ایجاد کند، برای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی که ما نمی‌خواهیم در افغانستان جای پا برای رشد داشته باشند.

در این میان تحلیلگران بین الملل سی ان ان، نیز معتقدند که پنجشیر به قطب مقاومت علیه طالبان تبدیل شده است. آن‌ها می‌گویند این مسئله احتمالا فضا برای تقویت مقاومت وگسترش این نبرد‌ها به سایر نقاط افغانستان را فراهم می‌کند.

البته فعالان سیاسی افغانستان نیز نگرانی خود را در مورد احتمال شکل گیری جنگ داخلی ابراز داشته اند.

صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، در یک ویدئو به طالبان هشدار داده است که در صورت تداوم فشار بر پنجشیر، هسته‌های مقاومت در دیگر مناطق افغانستان نیز شکل خواهد گرفت.

او خطاب به طالبان گفته است که این جنگ شما نیست و هیچ منفعتی برایتان ندارد.
درگیری در پنجشیر منجر به جنگ داخلی می شود؟

نبرد دره پنجشیر تا کجا ادامه می‌یابد؟

در حال حاضر درگیری در دره پنجشیر ادامه دارد و در این میان سیاسیون افغانستان تلاش می‌کنند، تا جنگ میان طالبان و نیرو‌های احمد مسعود را خاتمه دهند.

حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان تلویحا به جنگ داخلی اشاره کرده و ابراز نگرانی خود را درتوئیر اعلام کرده است.

کرزای در این رابطه نوشت: جنگ نه تنها راه حل نیست بلکه زخم‌های افغانستانِ زخمی و درد دیده را تازه می‌کند و اختلال ایجاد می‌کند. از هر دو طرف تقاضا دارم که مشکل فعلی را از طریق مذاکرات حل نمایند تا ملت رنجدیده ما از صلح و سعادت کامل برخوردار شوند.

هر چند بعید به نظر می‌رسد که وساطت سیاسیون و افراد ذی نفوذ در حال حاضر راه به جایی ببرد.

با این حال، طالبان عزم خود را برای تسلط بر پنجشیر و کنار زدن جبهه مقاومت وابسته به احمد مسعود جزم کرده است. این در حالی است که در مقابل احمد مسعود نیز در فیس بوک خود نوشت که هیچ‌گاه از مبارزه به خاطر خدا، آزادی و عدالت دست نمی‌کشند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید