عوامل رشد دلار

عوامل رشد دلار

به گفته بیشتر فعالان، رشد دلار در روز یکشنبه معنادار نبود و در چارچوب دامنه حرکتی بود که بازار از دوشنبه هفته گذشته در آن نوسان می‌کرد.

کد خبر : ۹۸۱۲۸
بازدید : ۲۶۰۲

در دومین روز هفته، فضای بازار ارز آرام بود و معامله‌گران واکنش معناداری نسبت به صحبت‌های رئیس‌جمهور نداشتند. روز یکشنبه، دلار در روزی کم‌نوسان، ۱۱۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۲۷ هزار و ۱۶۰ تومان رسید.

به گفته بیشتر فعالان، رشد دلار در روز یکشنبه معنادار نبود و در چارچوب دامنه حرکتی بود که بازار از دوشنبه هفته گذشته در آن نوسان می‌کرد.

یکشنبه آرام در بازار دلار

اسکناس آمریکایی از دوشنبه هفته گذشته نه توان عبور از محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومانی را از خود نشان داده است و نه فروشندگان توانسته‌اند که قیمت این ارز را به زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان ببرند. برخی فعالان انتظار داشتند که در واکنش به صحبت‌های تلویزیونی رئیس‌جمهور در شنبه شب، قیمت دلار در روز یکشنبه دچار نوسان زیادی شود.

افزایشی‌ها تاکید می‌کردند که در صحبت‌های رئیس‌جمهور خبری مبنی بر شروع قریب‌الوقوع مذاکرات هسته‌ای نبود، در نتیجه تصور می‌کردند که دلار در روز یکشنبه به راحتی در کانال ۲۷ هزار تومانی پیشروی کند.
در مقابل کاهشی‌ها عنوان می‌کردند که در صحبت‌های رئیسی مقاومتی در برابر مذاکره هسته‌ای وجود نداشت و حتی چنین برداشتی را مطرح می‌کردند که رئیس‌جمهور تمایل به حل عملی مناقشات هسته‌ای داشت. رئیسی شنبه شب در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد که «ما به دنبال مذاکره نتیجه‌محور هستیم».

به نظر می‌رسد ناهمخوانی برداشت‌های معامله‌گران از صحبت‌های رئیسی موجب شد که بازار در روز شنبه نتواند تصمیم قطعی برای رشد یا کاهش قیمت بگیرد.

عوامل رشد دلار در روز دوم

برخی از فعالان عنوان می‌کردند که خبر‌های جدید از افغانستان در رشد قیمت دلار اثر داشت. معامله‌گران در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود عنوان می‌کردند که طالبان خروج دلار از افغانستان را ممنوع کرده است و همین عامل از لحاظ روانی بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد.
البته برخی از فعالان عنوان می‌کردند که این خبر مربوط به گذشته بوده و تنها نوسان‌گیران با استفاده از آن سعی کردند که بازار روز یکشنبه را افزایشی کنند.

شماری از فعالان نیز افزایش تقاضای حواله‌ای را در رشد روز یکشنبه قیمت دلار موثر دانستند. در دومین روز هفته نرخ حواله درهم به بالای مرز ۷ هزار و ۴۰۰ تومانی رفت و این عامل موجب شد انتظارات افزایشی در بازار داخلی رشد پیدا کند. روز شنبه نرخ حواله درهم به زیر محدوده ۷ هزار و ۴۰۰ تومان رفته بود و همین موضوع کمی میزان فروش‌ها در بازار را افزایش داده بود.
نرخ حواله درهم و دلار در سال‌های اخیر همواره هم‌جهت حرکت کرده‌اند و به‌ویژه درهم به عنوان یک متغیر انتظاری مهم در بازار دلار داخلی عمل کرده است. برخی از فعالان نیز عنوان می‌کردند که دلار در روز شنبه به دلیل احتیاط در آستانه صحبت‌های ریاست‌جمهوری در مسیر نزولی قرار گرفت.
از نگاه آن‌ها بازار در روز یکشنبه از این احتیاط عبور کرد و با افزایش خرید‌های دلاری، قیمت اسکناس آمریکایی به نزدیکی محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

رشد سکه با دو اهرم

افزایش قیمت دلار موجب شد سطح فعالیت معامله‌گران بازار سکه نیز در روز یکشنبه بیشتر شود. در دومین روز هفته، فلز گران‌بهای داخلی ۱۰۵ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. برخی از معامله‌گران نیز دلیل رشد قیمت سکه را به خوش‌بینی معامله‌گران درباره روند طلا در آغاز بازار‌های جهانی هفته جاری نسبت دادند.
۱۵ تحلیلگر وال‌استریت این هفته در نظرسنجی طلای سایت کیتکو نیوز شرکت کردند و در میان شرکت‌کنندگان، ۱۰ یا ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند. این نظر‌سنجی و انتظارات افزایشی برای طلا، تمایل به خرید سکه در بازار را بیشتر کرده بود.
در صورتی که در روز جاری طلا رشد خاصی را تجربه نکند، امکان دارد که قیمت سکه در مسیر اصلاح قرار بگیرد. البته تحلیل‌گران فنی باور دارند در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی از محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید