ایران چه زمانی به ایمنی جمعی می‌رسد؟

ایران چه زمانی به ایمنی جمعی می‌رسد؟

براساس آمار وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۳۴ درصد مردم واکسینه شده که برای رسیدن به ایمنی جمعی حدود ۳۶ درصد مردم هم باید واکسینه شوند.

کد خبر : ۹۸۱۵۵
بازدید : ۳۹۴۳
فرادید | با توجه به اینکه کنترل و مهار پاندمی کرونا راه حلی به جز ایمنی جمعی ندارد، متخصصان و صاحبنظران کووید ۱۹، ایمنی جمعی این بیماری را از طریق واکسیناسیون همگانی امکان پذیر می‌دانند.

به گزارش فرادید؛ متخصصان و مقامات بهداشتی کشور بر این باورند که ایران تا ۵ ماه آینده به ایمنی جمعی دست پیدا می‌کند. درحالی که این ایمنی جمعی باید به بیش از ۷۵ درصد برسد که بااین حساب، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم باید واکسینه شوند.

باتوجه به آخرین آمار وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا در کشور تا دیروز چهارشنبه ۱۷ شهریور، مجموعاً ۲۰ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۳۸ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۵۶ نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۳۴ درصد مردم واکسینه شده که برای رسیدن به ایمنی جمعی حدود ۳۶ درصد دیگر هم باید واکسینه شوند.
البته واکسیناسیون به معنای تزریق دز اول و دز دوم آن است.

ایران چه زمانی به ایمنی جمعی می‌رسد؟
ایمنی جمعی امکان پذیر است؟

از اواخر مرداد ماه ورود واکسن به کشور نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته و روند واکسیناسیون هم شتاب گرفته است.
یعنی میزان واکسیناسیون روزانه تقریبا به تزریق ۷۰۰ هزار دز در روز رسیده است.

بااینکه کمبود واکسن با ورود محموله‌های جدید دوباره بهبود یافته، اما متخصصان می‌گویند که برای بهتر شدن وضعیت و رسیدن به ایمنی جمعی به تزریق دو میلیون دز در روز نیاز است.

از همین رو دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گفته که روند واکسیناسیون عمومی در کشور شتاب می‌گیرد و تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دز واکسن در کشور تزریق شود.

او گفته که برای واکسیناسیون عمومی باید حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در عرض ماه‌های آینده تزریق کنیم و تولید و واردات به حد کافی در دستور کار است.

به گفته عین‌اللهی، باید روزانه حداقل دو برابر آنچه که هست، واکسن در کشور تزریق شود تا بتوانیم در کنترل بیماری کرونا موفق باشیم.

او تاکید کرده که ۶ هفته زمان داریم تا بتوانیم پیک بعدی بیماری را مدیریت کنیم و در این مدت باید حداکثر توان خودمان را برای واکسیناسیون به کار بگیریم.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر هم وعده داده تا آبان ماه ۹۰ میلیون دوز واکسن وارد می‌کنند.

همتی در این باره توضیح داد: «جزئیات واردات به این صورت است که در شهریور ماه ۲۰ میلیون دوز واکسن وارد می‌کنیم و به همین ترتیب در مهر و آبان هر ماه ۳۰ میلیون دوز واکسن از طریق همین کانال سازمان هلال احمر وارد کشور می‌شود و در مجموع به ۸۰ میلیون دوز می‌رسد.»

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، واردات ۱۰ میلیون دوز دیگر واکسن هم اضافه شده که به این ترتیب تا آبان ماه ۹۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود.

او ادامه داد: «ما تا پایان سال ۱۸۰ میلیون دز واکسن برای دوز دوم و ۲۷۰ میلیون دز برای دوز یادآور نیاز داریم که باید به واکسن داخلی هم توجه شود تا با کمبود واکسن مواجه نشویم.»

این درحالی است که وزیر بهداشت مدت سه هفته را برای تزریق ۱۰۰ میلیون دز واکسن تعیین کرده که یعنی تا پایان شهریور ماه این امر باید تحقق یابد.

از سوی دیگر کارشناسان هشدار داده اند که اگر ایمنی جمعی به زودی تامین نشود طی سه ماه آینده کشور با موج ششم کرونا مواجه می‌شود؛ چراکه سویه‌های جدید کرونا وارد ایران می‌شوند و در آن زمان کار برای تاثیرگذاری واکسن سخت‌تر می‌شود.

به این معنی که باید تا دو ماه آینده دوز دوم واکسن کرونا هم تزریق شده باشد و تزریق دوز یادآور آغاز شود.

به همین خاطر مینا محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، گفته که تنها راه مقابله با کرونا سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون است و به نظر می‌رسد برای این که روند واکسیناسیون در کشورمان مهارکننده باشد، ما باید تا سه ماه آینده تزریق دز اول و دوم به تمام افراد جامعه را به پایان برسانیم و به‌زودی تزریق دز یادآور به کادر درمان را آغاز کنیم.

ایران چه زمانی به ایمنی جمعی می‌رسد؟
چرا دستیابی به ایمنی جمعی سخت است؟

به اعتقاد گروهی از محققان بریتانیایی، دستیابی به ایمنی جمعی با توجه به شیوع گونه دلتا ویروس کرونا غیرممکن است.

طبق اعلام محققان، ویروس کرونا مانند ویروس سرخک نیست، اگر ۹۵ درصد افراد جامعه واکسن سرخک را دریافت کنند انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر متوقف خواهد شد، اما گونه دلتا ویروس کرونا می‌تواند افراد واکسینه شده را نیز آلوده کند بنابراین نمی‌توان انتقال ویروس کرونا را به صورت کامل متوقف کرد.

این محققان گفته اند که گونه دلتا ویروس کرونا ممکن است تا حدودی آنتی بادی تولید شده توسط بعضی از واکسن‌ها را خنثی کند.افرادی که واکسینه نشده‌اند نیز بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؛ بنابراین شیوع این نسخه از ویروس کرونا دستیابی به ایمنی جمعی را بسیار دشوار کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید