دلار، طلا و خودرو در مسیر کاهش قیمت؟

دلار، طلا و خودرو در مسیر کاهش قیمت؟

با کاهش التهابات سیاسی در افغانستان و تعیین تکلیف کابینه دولت سیزدهم، دلار سمت و سوی کاهشی به خود گرفته است. از طرفی دیگر سینگال مثبت بازگشت به مذاکرات برجام، از سوی وزارت امور خارجه و ابراهیم رئیسی انگیزه خرید دلار در بازار را تا حدودی کاهش داده است.

کد خبر : ۹۸۱۹۲
بازدید : ۴۰۶۲
فرادید | بازار ارز، طلا و خودرو یک ماه متلاطم را پشت سر گذاشت، اما حالا هر سه بازار روند نزولی به خود گرفته اند. کارشناسان اقتصادی احتمال می‌دهند که بازار‌ها تحت تاثیر اخبار سیاسی دوباره دستخوش تغییر شوند. هر چند ممکن است این تغییرات چشمگیر نباشند. اما احتمالا روند نزولی را تقویت خواهند کرد.

به گزارش فرادید؛ نرخ دلار در هفته‌های اخیر تا مرز ۲۸ هزار تومان پیش رفت، اما نتوانست از این مرز روانی عبور کند. با کاهش التهابات بازار هرات و کاهش سینگال‌های سیاسی موثر بار دیگر قیمت دلار تا کف ۲۷ هزار تومان عقب نشینی کرد.

البته بازار ارز دیروز برای لحظاتی شاهد عقب نشینی قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان بود. اما انتشار ادعایی از سوی خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال دلار بار دیگر به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در یک پیام توییتری مدعی شده بود که ایران به در خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجازه دسترسی بازرسان به دستگاه‌های نظارتی پاسخ منفی داده است.

اما هیچ یک از مقامات سازمان انرژی اتمی به این ادعا پاسخی ندادند.

البته درنهایت، سخنگوی وزارت امور خارجه تلویحا این خبر را تایید کرد. او درباه سفر گروسی به ایران، گفته که من هم این را شنیده ام، ولی مطمئن نیستم که این سفر برنامه ریزی شده است یا نه.

پس از این خبر، دلار روی سطح ۲۷ هزار ۳۵۰ تومان قرار گرفت. با افزایش دوباره قیمت دلار، طلا و خودرو نیز با افزایش قیمت مواجه شدند.
دلار، طلا و خودرو در مسیر کاهش قیمت؟

دلار به کدام سو می‌رود؟

با کاهش التهابات سیاسی در افغانستان و تعیین تکلیف کابینه دولت سیزدهم، دلار سمت و سوی کاهشی به خود گرفته است. از سوی دیگر سینگال مثبت بازگشت به مذاکرات برجام، از سوی وزارت امور خارجه و ابراهیم رئیسی انگیزه خرید دلار در بازار را تا حدودی کاهش داده است.

در این میان، بلومبرگ نیز به برگزاری کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۳۰ شهریور امسال و احتمال دیدار مدیرکل این آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره کرده است. طبق این گزارش دولت‌های اروپایی منتظر نتیجه این مذاکرات و تصمیم‌گیری درباره بردن پرونده ایران به شورای امنیت هستند.

در چنین شرایطی اگر نتیجه گفتگو مثبت باشد، منجر به کاهش دوباره قیمت دلار خواهد شد.

اما همچنان بازار چشم به تعیین تکلیف دور هفتم مذاکرات برجام دوخته است. مسئله‌ای که اگر تکلیف آن در ماه آینده مشخص نشود، احتمالا انگیزه برای خرید دلار را میان معامله گران تقویت می‌کند.
دلار، طلا و خودرو در مسیر کاهش قیمت؟

طلا در مسیر نزولی؟

بازار طلا و سکه با توجه به وضعیت مبهم سیاسی و اقتصادی همچنان ثابت مانده است. اما کارشناسان بازار پیش بینی می‌کنند که در صورت عقب نشینی دوباره قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان بار دیگر، بازار طلا و سکه نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

از سوی دیگر با شکسته شدن حمایت انس جهانی طلا روی سطح ۱۸۲۰ دلار، انتظار معامله گران بازار طلا، افت قیمت دوباره این فلز گران بها است.

به اعتقاد کارشناسان پایداری طلا بالای مرز ۱۸۲۰ دلار مهم است و باعث شکل‌گیری انتظارات افزایشی در بازار می‌شود.

اما در حال حاضر قیمت انس جهانی طلا تا سطح ۱۷۹۶ دلار عقب نشینی کرده است.
دلار، طلا و خودرو در مسیر کاهش قیمت؟

سرنوشت خودرو در وضعیت مبهم بازار

با افزایش قیمت دلار در روز‌های اخیر، قیمت خودرو نیز افزایش ۵ تا ۱۵ درصدی را تجربه کرد. اما حالا با کاهش قیمت دلار، بازار خودرو شاهد افت قیمت نبود.

در حال حاضر، فعالان بازار خودرو، چشم‌انداز را مبهم توصیف می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند که با تداوم وضعیت فعلی، رکود تورمی در انتظار خواهد بود. یعنی نه تنها خریداری در بازار نخواهد بود، بلکه قیمت‌ها همچنان روند افزایشی در پیش خواهند گرفت، مگر اینکه اتفاقات مثبت سیاسی در عرصه بین‌الملل و اجرایی شدن برجام و نقل و انتقالات پولی را شاهد باشیم.

به اعتقاد کارشناسان، در صورت لغو تحریم‌ها و آزاد شدن ارز‌های بلوکه شده ایران قیمت خودرو با کاهش روبرو می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید