ماجرای پذیرش رسمی بیت کوین در السالوادور

ماجرای پذیرش رسمی بیت کوین در السالوادور

برخی اقتصاددانان و نهاد‌های مالی معتقدند که بیت کوین می‌تواند برای السالوادور مشکل آفرین شود. جی‌پی‌مورگان، بزرگ‌ترین بانک آمریکا و یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان، معتقد است با توجه به ماهیت نقدناشوندگی و معاملات بیت کوین، پذیرش آن در السالوادور می‌تواند محدودیت‌های قابل‌توجهی را در عملکرد این ارز دیجیتال به‌عنوان یک ابزار معاملاتی ایجاد کند.

کد خبر : ۹۸۲۳۳
بازدید : ۳۲۱۴
فرادید | السالوادور به عنوان نخستین کشور در جهان، روز گذشته قانون الزام خرید کالا‌ها و خدمات با رمز ارز بیت‌کوین را اجرایی کرد. این در حالی است که نهاد‌های مالی بین المللی، در طول ماه‌های اخیر نسبت به این اقدام السالوادور بار‌ها هشدار دادند.

به گزارش فرادید؛ سه ماه قبل بود که نایب بوکله، رئیس جمهور این کشور، طرح قانونی کردن پذیرش رمز ارز بیت کوین در مروادات مالی را به کنگره السالوادور فرستاد. در نهایت نیز کنگره این کشور با ۶۲ رای از ۸۴ رای موجود، بیت کوین را به رسمیت شناختند.

البته این اقدام بوکله، به مزاق بخشی از مردم و تجار السالوادور خوش نیامد. مردم این کشور در اعتراض به قانون شدن بیت کوین برای مروادات مالی، دست به تجمعات گسترده زدند. آن ها مهم‌ترین نگرانی خود را ناپایداری و بی ثباتی بیت کوین معرفی کردند.

اما این اعتراض‌ها ادامه دارد نبود و در نهایت بوکله به هدف قدیمی خود دست یافت.

طبق این قانون، حالا کسب و کار‌های حاضر در السالوادور باید برای ارائه کالا‌ها و خدمات بیت‌کوین را بپذیرند، مگر آنکه به دلیل محدودیت‌های فنی نتوانند تراکنش را انجام دهند. در غیر این صورت با جریمه از سوی دولت مواجه خواهند شد.

نایب بوکلهِ ۴۰ ساله، دو سال قبل به عنوان رئیس جمهور السالوادور انتخاب شد. او پیش از این شهردار سان سالوادور، پایخت این کشور بود. بوکله از طرفداران سرسخت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال است.
السالوادور کوچکترین و پرتراکم‌ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی است. پایتخت آن سان سالوادور است. این کشور در جنوب آمریکای شمالی قرار داشته و حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارد.
ماجرای پذیرش رسمی بیت کوین در السالوادور

چرا السالوادور بیت کوین را به رسمیت شناخت؟

بررسی سرگذشت اقتصادی السالوادور نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۰۱، به دلیل تورم شدید و بحران اقتصادی پول ملی خود را کنار گذاشته است. پس از این اقدام، مقامات این کشور دلار آمریکا را با هدف مقابله با تورم و افزایش تجارت با ایالات متحده به عنوان ارز رایج در نظر گرفتند.

اما حالا، نایب بوکله، رئیس جمهور این کشور، با علاقه اش به ارز‌های دیجیتال، به دنبال نقطه عطف دیگری در اقتصاد السالوادور است.

از سوی دیگر، دولت السالوادور از سال ۲۰۰۱ تاکنون، به طور کامل سیاست پولی خود را کنار گذاشته و از آن زمان تاکنون کنترل سیاست پولی این کشور بر عهده فدرال رزرو ایالات‌متحده است. این موضع باعث شده تا دولت این کشور چشم به دلار‌هایی بدوزد که از خارج این کشور وارد السالوادور می‌شود.

از طرفی، پذیرش بیت کوین از سوی دولت السالوادور می‌تواند منجر به تشویق متخصصان و سرمایه گذاران حوزه ارز‌های دیجیتال به این کشور شود.

البته بوکله نیز بار‌ها به تشویق سرمایه گذاران و توسعه دهندگان ارز‌های دیجیتال برای حضور السالوادور پرداخته است.
ماجرای پذیرش رسمی بیت کوین در السالوادور

بیت کوین برای السالوادور خطرساز است؟

برخی کارشناسان مالی می‌گویند برخی مناطق السالوادور که پیش تر به پذیرش بیت کوین پرداختند، بازخورد مثبتی دریافت کردند.

در این رابطه، در روستای ساحلی ال‌زونته که یکی از جاذبه‌های السالوادور در آمریکای مرکزی است، در سال ۲۰۱۹ استفاده بیت‌کوین به‌طور آزمایشی انجام شد و به شکلی موفقیت‌آمیز توانست به اقتصاد آن کمک کند. این شهر توریستی که بعد از آغاز پاندمی کووید-۱۹ با مشکلاتی روبه‌رو شده بود توانست با کمک سرمایه‌گذاری بیت‌کوین از این مشکل رها شود.

اما با وجود این نقاط مثبت، برخی اقتصاددانان و نهاد‌های مالی معتقدند که بیت کوین می‌تواند برای السالوادور مشکل آفرین شود.

جی‌پی‌مورگان، بزرگ‌ترین بانک آمریکا و یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان، معتقد است با توجه به ماهیت نقدناشوندگی و معاملات بیت کوین، پذیرش آن در السالوادور می‌تواند محدودیت‌های قابل‌توجهی را در عملکرد این ارز دیجیتال به‌عنوان یک ابزار معاملاتی ایجاد کند.

این بانک در گزارش خود به تأثیرات نوسانات بالای قیمت بیت کوین بر سیستم پولی دوگانه این کشور در کنار دلاری‌سازی رسمی آن اشاره کرده و می‌گوید که نبود تقاضای دائمی برای تبدیل بیت کوین به دلار در پلتفرم دولتی السالوادور، سبب کاهش جریان نقدینگی دلاری در بانک‌های این کشور می‌شود و می‌تواند محاسبات و تعادل پرداخت‌ها را با مشکل مواجه کند.

پیش از این، صندوق بین‌المللی پول، که وظیفه نظارت بر رشد اقتصادی و ثبات مالی جهان را بر عهده دارد، درباره مقاصد السالوادور اظهار نگرانی کرده بود.

گری رایس، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول، عنوان کرده بود که تصمیم السالوادور باعث ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد کلان، امور مالی و قانونی این کشور می‌شود که مستلزم تحلیل بسیار موشکافانه است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید