احتمال قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران؟

احتمال قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران؟

خبر قفل شدن گوشی‌های برند ردمی و می‌شیائومی، نخستین بار توسط وب سایت XDA-Developers رسانه‌ای شد. عده‌ای از کاربران چند کشور تحریم شده در انجمن‌های XDA-Developers از مواجه شدن با مشکل لاک شدن موبایل شیائومی خود خبر داده اند.

کد خبر : ۹۸۲۹۹
بازدید : ۱۸۸۷۵
فرادید | به تازگی تعدادی از کاربران کوبایی و سوری مدعی شده اند که گوشی‌های برند رِدمی (Redmi) و می (Mi) شیائومی آن‌ها قفل شده است. در این رابطه برخی رسانه ها، علت قفل شدن گوشی این کاربران را سیاست‌های جدید شرکت شیائومی عنوان می‌کنند. اما فعالان حوزه فناوری خلاف این عقیده را دارند.

به گزارش فرادید؛ این رسانه‌ها می‌گویند شیائومی درحال توسعه بازار خود در آمریکا است و برای فروش گسترده، باید قوانین تحریمی آمریکا علیه کریمه، سوریه، کوبا، ایران، کره شمالی و سودان را رعایت کند.

طبق این گزارش ها، هنگامی که شیائومی بخواهد قوانین آمریکا رعایت کند، اجازه فروش گوشی به کشور‌های تحت تحریم این کشور را نخواهد داشت.

کاربران کوبایی و سوری می‌گویند گوشی‌های شیائومی چند روز پس از فعال شدن، قفل شده و با چنین پیامی مواجه شده اند: «سیاست شیائومی اجازه فروش این محصول در منطقه‌ای که شما قصد فعال‌سازی آن را داشته‌اید، نمی‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به شکل مستقیم به فروشنده دستگاه مراجعه کنید.»

البته تاکنون چنین موردی از سوی کاربران ایرانی گزارش نشده و ممکن است که این خبر شایعه‌ای بیشتر نباشد.

بااین حال، این نخستین باری نیست که چنین اتفاقی برای گوشی‌های همراه رخ می‌دهد. در این باره هواوی هم چندسالی است طعم تحریم‌های آمریکا را چشیده و حالا فعالان حوزه فناوری می‌گویند شیائومی دوست ندارد به سرنوشت هواوی دچار شود، به همین دلیل هم قصد پیروی از تحریم‌های آمریکا را دارد.
احتمال قفل شدن گوشی های شیائومی در ایران

ماجرای قفل شدن گوشی‌های شیائومی

خبر قفل شدن گوشی‌های برند ردمی و می‌شیائومی، نخستین بار توسط وب سایت XDA-Developers رسانه‌ای شد.

در این رابطه عده‌ای از کاربران چند کشور تحریم شده در انجمن‌های XDA-Developers از مواجه شدن با مشکل لاک شدن موبایل شیائومی خود خبر داده اند.

البته تعدادی از این کاربران هم مدعی شده اند که این مشکل تنها در دستگاه‌هایی به وجود می‌آید که در کشور‌های مذکور فعال شده‌اند. یعنی اگر گوشی‌های شیائومی ابتدا در کشور دیگری که تحت تحریم آمریکا نیست فعال شود، چنین مشکلی برای گوشی اش پیش نمی‌آید.

همچنین ادعا شده که مشکل برای کاربران با کاستوم رام ایجاد نشده است.

طبق گفته این سایت و استناد به بند ۱۴.۲ شرایط و ضوابط شیائومی، خریداران به وضوح از صادر کردن گوشی‌های این شرکت به کشور‌های مذکور (از جمله ایران) منع شده‌اند.

اما در این بند به مسدود شدن شیائومی در این کشور‌ها پرداخته نشده است.

بااین حال شیائومی به کشور‌هایی، چون کریمه، سوریه، کوبا، ایران، سودان و کره شمالی به طور مستقیم گوشی نمی‌فروشد.

به این ترتیب هیچ تعهدی هم در قبال کاربران این کشور‌ها نداشته و قادر است به صورت بین المللی گوشی‌های صادر شده با کشور‌های تحت تحریم را قفل کند.

البته کارشناسان اعتقاد دارند که ثبت گوشی به صورت بین‌المللی در کشور مقصد اولیه و یا استفاده از ROM متفاوت، می‌تواند قفل گوشی را باز کند.

احتمال قفل شدن گوشی های شیائومی در ایران
احتمال قفل شدن شیائومی در ایران؟

بااینکه تاکنون گزارشی از غیرفعال شدن گوشی شیائومی در ایران منتشر نشده، اما باتوجه به اینکه شیائومی می‌تواند گوشی‌ها را از راه دور غیرفعال کند، احتمال قفل شدن گوشی همچنان برای ایران وجود دارد.

بااین حال محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این باره گفته است که موضوع مسدود شدن گوشی‌های شیائومی به دلیل تحریم‌های آمریکا یا تبعیت از قوانین آمریکا در هیچ کشوری، به صورت رسمی توسط شرکت شیائومی انجام نشده و بعید است که صحت داشته باشد.

به گفته او شرکت شیائومی فعالیت مستقیمی با ایران ندارد و واردات گوشی‌های شیائومی از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود. همچنین هنوز حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی شیائومی در ایران به ما اطلاع داده نشده است.

عالیان درباره گزارش‌های منتشر شده درباره تحریم‌های آمریکا گفته که قوانینی که در خبر‌ها به آن استناد شده مربوط به نمایندگی شیائومی اروپا است و مربوط به سایر مناطق نمی‌شود.

او می گوید: «حتی در شرایط و ضوابطی که در وب سایت شیائومی چین درج شده، برای منطقه هند یا مناطق دیگری این محدودیت ذکر نشده است. یکی از کارخانه‌های بزرگ شیائومی در هند واقع شده است.»

براساس گفته عالیان، این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که گوشی‌های محدودی که در کوبا غیر فعال شده اند از مبدا اروپا وارد کوبا شده باشند که طبق قوانین نمایندگی شیائومی اروپا این رویه مجاز نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید