بازار بورس خنثی است؟!

بازار بورس خنثی است؟!

اگر تغییراتی در وضعیت روی دهد، بازار قدرت بالا رفتن دارد، چون هنوز پول جدیدی وارد بازار نشده است. شاخص کل بورس که از یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید با پول فعال‌های بازار و حقوقی‌ها بود.

کد خبر : ۹۸۳۲۸
بازدید : ۲۸۷۹

گرچه دیروز بازار سهام رشدی حدود ۳/ ۰درصدی را تجربه کرد و نسبت به آخر هفته گذشته وضعیت بهتری داشت، اما کارشناسان و تحلیلگران بورسی بر این اعتقادند که روند حاکم بر بورس فعلا ادامه دار خواهد بود و شاهد اصلاح زمانی در بازار خواهیم بود.

آن‌ها نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و سیاست‌های خارجی و داخلی را عواملی می‌دانند که می‌توانند محرکی برای رشد بازار باشند، اما در همین حال می‌گویند که در یکی دو ماه آینده تحول خاصی در این حوزه‌ها اتفاق نمی‌افتد که اثرش را در بازار سهام شاهد باشیم.

بازار خنثی

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه: با توجه به ثبات نسبی که در قیمت دلار به وجود آمده و با توجه به اینکه به پایان شهریور ماه نزدیک می‌شویم به نظر می‌رسد تا پایان این ماه، نوسانات مثبت و منفی را در سهم‌ها و صنایع شاهد خواهیم بود؛ به طوری که تغییر چندان محسوسی را در قیمت‌های پایانی اکثر سهم‌های بازار و همچنین شاخص کل طی یک هفته حس نخواهیم کرد.
بازار منتظر این است که در هفته اول مهر ماه برآیندی از عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها داشته باشد که با انتشار گزارش تولید و فروش شهریور ماه این برآیند تکمیل خواهد شد. اگر بخواهیم درباره وضعیت سهم‌ها و صنایع پیش‌بینی کنیم نیز باید نگاهی به قیمت‌های جهانی داشته باشیم.
در بازار‌های جهانی برخی از فلزات از جمله آلومینیوم سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشته و همچنین روند رو به رشدی را در قیمت سرب و روی شاهید بودیم؛ بنابراین اگر بخواهیم صنایع بهتر را در هفته پیش رو نام ببریم باید بگوییم صنایعی که مرتبط با آلومینیوم، روی و سرب هستند، می‌توانند مورد توجه بازار قرار گیرند. البته حتما نوسانات قیمت ارز بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.
از سوی دیگر بازار نسبت به گذشته نیم نگاه بیشتری به تحولات سیاست خارجی به‌خصوص اخبار مرتبط با برجام دارد و باید دید اولین گزارشی که قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دولت جدید درباره فعالیت هسته‌ای کشور منتشر کند، به چه شکل خواهد بود.
با توجه به اخبار غیررسمی به نظر می‌رسد که گزارش جدید آژانس، گزارش مناسبی نسبت به دوره‌های قبلی نیست؛ بنابراین اگر گزارش مثبت نباشد قاعدتا باید انتظار افزایش نرخ ارز را در بازار داشته باشیم که این افزایش نرخ ارز می‌تواند در کوتاه مدت روی بازار سهام هم اثرگذار باشد.
در کل می‌توان گفت این هفته بسیار بعید است که شاخص بتواند به سقف قبلی خود در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد برسد و همچنان شاهد نوسانات مثبت و منفی خواهیم بود. ارزش معاملات سهام هم در همین محدوده ۱۰هزار میلیارد تومان برای معاملات خرد پیش‌بینی می‌شود
بهترین استراتژی نیز در این روز‌های بازار صبر و شناسایی سهم‌های بنیادی است که در اصلاح قیمتی و اصلاح زمانی هستند.

فشار خروج

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه: در حال حاضر چند عامل بر بدنه بازار فشار وارد می‌کند. یکی مساله انتشار اوراق است که از طریق نقدینگی و رقابت با بازار سرمایه باعث جذب برخی از سرمایه‌ها خواهد شد. مساله دیگر نیز موضوع قیمت‌گذاری دستوری است.
ذهینت کلی بازار این است که قیمت‌گذاری دستوری با شعار همیشگی حمایت از مصرف‌کننده، ادامه پیدا خواهد کرد و به سایر گروه‌ها و صنایع هم خواهد رسید بنابراین همین مساله می‌تواند به بدنه شرکت‌های بورسی فشار وارد کند و جیب دلالان و رانت خواران را پرپول‌تر کند. این عوامل باعث می‌شود احتمالا یک فشار خروجی از بازار داشته باشیم و اصلاحی برای کلیت بازار و شاخص هم وزن و شاخص کل اتفاق بیفتد.
سرمایه‌گذاران باید بپذیرند که به بازار سرمایه به دید سرمایه‌گذاری و تحلیل محور نگاه کنند. این نگاه که پول ماهانه از بازار به دست آوریم با فلسفه سرمایه‌گذاری چندان همخوانی ندارد. تجربه تاریخی و گذشته نگری نیز نشان داده که بازار سهام همواره در میان مدت و بلند مدت با فاصله از بازار‌های رقیب جلوتر بوده است.

مقاومت شاخص

فضل‌الله معظمی، کارشناس بازار سرمایه: شاخص در این هفته حتما مقاومت خواهد داشت. وقتی بازار از کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار به کانال یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد رسیده طبیعی است که باید تنفسی بکند. تا الان هم که بازار رشد داشته به نظر می‌رسد که بخشی از این رشد به دلیل حمایتی بود که وجود داشت.
البته همزمان نرخ ارز شروع به بالا رفتن کرد و قیمت دلار از ابتدای تیر ماه از دامنه ۲۳ هزار تومان بالا رفت و به ۲۸ هزار تومان رسید. همه این‌ها عواملی بود که بازار را رشد داد. اکنون، اما نرخ ارز تا حدی روند کاهشی پیدا کرده و در دو روزی که قیمت دلار پایین آمد تاثیرش در بازار کاملا دیده شد، چون روند بازار فعلا خیلی به قیمت ارز وابستگی دارد.
اگر بازار ارز ملتهب شود اثرش روی بازار سرمایه هم دیده خواهد شد. متاسفانه آنچه امروز برای بازار سهام تعیین کننده شده قیمت دلار است. به نظر می‌رسد این هفته بازار بیشتر در یک دامنه حرکت کند و جهشی در بازار نخواهد بود مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

اصلاح زمانی بازار

علیرضا زمانی، کارشناس بازار سرمایه: بازار بعد از رشدی که کرد و به شاخص یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید به مقاومت خیلی سنگینی برخورد و نیاز به یک محرک خیلی قوی دارد که از این نقطه عبور کند. این محرک می‌تواند افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ‌های جهانی یا خبر جدیدی باشد که دولت به بازار تزریق می‌کند. یکی از این عوامل می‌تواند باعث رشد بازار شود، اما بعید است این محرک‌ها فعلا اتفاق بیفتند.
به نظر می‌رسد دلار در همان محدوده ۲۸-۲۷هزار تومان بماند، گزار ش‌های شرکت‌ها و تحلیل‌های آنان همان تحلیل‌های قبلی است یعنی اتفاق خاصی نیفتاده است. همین‌طور نرخ‌های جهانی هم در محدوده‌ای که بودند در حال درجا زدن هستند؛ بنابراین در این مدت نه ریزشی برای بازار می‌توان متصور بود و نه صعودی.
بهتر است بگوییم در این مدت ما اصلاح زمانی در بازار داریم نه اصلاح عددی. در این مدت مقداری بازار دست به دست می‌شود تا ببیند در یکی، دو ماه آینده چه اتفاق جدیدی می‌افتد. چند محرک برای عبور از این مقاومت نیاز است. سیاست‌هایی که اکنون برای سیمان به کار می‌برند و برای فلزات اساسی دیگر می‌خواهند به کار ببرند باید شفاف شود.
اگر تغییراتی در وضعیت روی دهد، بازار قدرت بالا رفتن دارد، چون هنوز پول جدیدی وارد بازار نشده است. شاخص کل بورس که از یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید با پول فعال‌های بازار و حقوقی‌ها بود. اگر مثل سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ که پول جدید وارد بازار شد، پول جدید وارد بازار شود - که از قضا این نقدینگی هم در جامعه برای بازار وجود دارد - بازار جای رشد دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید