ارزان شدن خودرو با آزادسازی واردات؟

ارزان شدن خودرو با آزادسازی واردات؟

برخی کارشناسان معتقدند که طرح جدید مجلس، انحصار در واردات خودرو را از بین می‌برد. آن‌ها می‌گویند این طرح از آنجایی مهم است که در سه سال گذشته به نوعی با ممنوعیت واردات خودرو یک انحصار شدید در حوزه خودرو‌های وارداتی ایجاد شده است. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، با شکسته شدن این انحصار، شرایط برای تعدیل قیمت در حوزه خودرو‌های داخلی نیز فراهم شود.

کد خبر : ۹۸۳۴۴
بازدید : ۳۹۱۳
فرادید | طرح ساماندهی خودرو که از مجلس دهم کلید زده شد، حالا در کمیسیون صنایع به تصویب اولیه رسیده است. طبق این طرح قرار است که واردات خودرو در ازای صادرات کالا و یا واردات بدون انتقال ارز انجام شود. کارشناسان خودرو پیش بینی می‌کنند با تصویب این طرح، قیمت خودرو در داخل کشور کاهش چشمگیری را تجربه کند.

به گزارش فرادید؛ اعضای کمیسیون صنایع در مورد عدم تصویب طرح ساماندهی خودرو در مجلس دهم می‌گویند که این طرح ابتدا به شورای نگهبان ارجاع داده شده بود، ولی در شورای نگهبان رد شد. علت رد طرح این بود که با اقتصاد مقاومتی همسویی نداشت، در بعضی موارد هم گفته می‌شد که مطابق با قانون اساسی نیست. طرح به کمیسیون صنایع ارجاع داده شد تا اصلاحاتی در آن انجام شود.

اما حالا مجلسی‌ها معتقدند که موارد مد نظر شورای نگهبان در طرح لحاظ شده و احتمالا به تصویب و اجرا هم خواهد رسید.

طبق گفته اعضای کمیسیون صنایع مجلس، هر کسی که بتواند خودرو یا قطعات خودرو صادر کند و برای دولت هزینه ارزی ایجاد نکند می‌تواند واردات خودرو داشته باشد.

البته روح‌الله عباسپور سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که تنها واردات خودرو‌های هیبریدی و برقی با این شرایط آزاد می‌شود.

در اصلاحیه ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو آمده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالا‌ها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی، هیبریدی یا بنزینی و گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر، براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود، اقدام کند.
براساس اعلام کمیسیون صنایع، این طرح قرار است فردا در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
ارزان شدن خودرو با آزادسازی واردات؟

منتظر ارزان شدن خودرو باشیم؟

کارشناسان خودرو پیش بینی می‌کنند که پس از تصویب و اجرایی شدن طرح ساماندهی خودرو، بازار به سرعت به این مصوبه واکنش نشان دهد.

برخی کارشناسان معتقدند که طرح جدید مجلس، انحصار در واردات خودرو را از بین می‌برد. آن‌ها می‌گویند این طرح از آنجایی مهم است که در سه سال گذشته به نوعی با ممنوعیت واردات خودرو یک انحصار شدید در حوزه خودرو‌های وارداتی ایجاد شده است.

به اعتقاد این دسته از کارشناسان، با شکسته شدن این انحصار، شرایط برای تعدیل قیمت در حوزه خودرو‌های داخلی نیز فراهم شود.

فربد زاوه در این رابطه می‌گوید: مصوبه آزاد سازی واردات خودرو‌های خارجی بی شک بازار و صنعت خودرو را از بند تولید کننده‌های انحصارطلب نجات می‌دهد و آن‌ها مجبور به رقابت در بازار می‌شوند.

از طرفی خود مجلسی‌ها نیز هدف از ارائه طرح ساماندهی خودرو را کنترل بازار و کاهش محسوس قیمت‌ها عنوان کرده اند.

اما در مقابل برخی از رسانه‌ها معتقدند که این طرح قابلیت اجرایی ندارد. آن‌ها می‌گویند که در حال حاضر به دلیل تحریم ها، صادرات کالا به شدت کاهش پیدا کرده و واردات بدون انتقال ارز نیز مخالف سیاست‌های کلی بانک مرکزی است. در چنین شرایطی ارز چندانی برای واردات خودرو وجود ندارد.

ارزان شدن خودرو با آزادسازی واردات؟

اختلاف بر سر واردات خودروهای دست دوم

چند سالی است که موضوع واردات خودروی دست دوم خارجی برای کنترل بازار و ایجاد رقابت مطرح می‌شود. اما هر بار این طرح با واکنش‌هایی مواجه شده است. البته حالا پس از کشمکش‌ها فراوان، کمیسیون صنایع مجلس این موضوع را در طرح ساماندهی خودرو گنجانده است.

براین اساس، موضوع واردات خودرو‌های دست دوم خارجی با عمر حداکثر ۳ سال در مصوبه کمیسیون صنایع برای اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو دیده شده است.

اما بند از طرح بار دیگر به محلی برای اختلاف فعالان بازار خودرو بدل شده است.

موافقان واردات خودرو‌های دست دوم بر این عقیده اند در شرایط فعلی که شرکت‌های خودروساز توان تامین نیاز بازار را ندارند، واردات خودرو‌های دست دوم می‌تواند تا حدود زیادی این خلأ تولید را پر کند.

در مقابل نیز، مخالفان می‌گویند واردات خودرو‌های کارکرده به تولید داخل ضربه می‌زند و مسیر حرکت خودروسازان داخلی را ناهموارتر از گذشته می‌کند.

به عقیده آن‌ها چنانچه این اتفاق عملیاتی شود یک رقابت نابرابر بین محصولات تولیدی توسط خودروسازان داخلی با خودرو‌های دست دوم وارداتی شکل می‌گیرد این مساله می‌تواند فشار مضاعفی به خودروسازان وارد کند.

در این میان کارشناسان بازار خودرو نیز معتقدند واردات خودرو‌های دست دوم اولین اثر خود را روی بازار محصولات وارداتی می‌گذارد و نمودار قیمتی این خودرو‌ها را به‌شدت نزولی می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید