پرونده خرمدین‌ها به کجا رسید؟

پرونده خرمدین‌ها به کجا رسید؟

خواهر و دوبرادر فرامرز «داماد اکبر خرمدین» از حکم قصاص دایی شان گذشته و خواستار حبس ابد برای او شده اند تا هرگز روی آزادی را نبیند.

کد خبر : ۹۸۳۹۷
بازدید : ۳۰۶۷
فرادید | اکبر خرمدین متهم پرونده قتل و مثله کردن سه عضو خانواده، توانسته رضایت خانواده دامادش را به دست آورده و از قصاص نجات یابد. خانواده فرامرز از حکم قصاص دایی خود گذشته و خواستار حبس ابد او شده اند.

به گزارش فرادید؛ مدتی پیش خواهر فرامرز به همراه دو برادرش به دادسرای جنایی تهران رفته و اعلام کردند که از قصاص دایی‌شان می‌گذرند. خواهر فرامرز گفته بود: «ما از قصاص دایی‌ام گذشتیم، اما درخواست کردیم که به حبس محکوم شود و هرگز روی آزادی را نبیند.»

بااین حال اولیای دم تنها می‌توانند درخواست قصاص، دیه و یا رضایت داشته باشند و در تعیین حکم دادگاه در جنبه عمومی جرم نقشی ندارند.

به این ترتیب پرونده قتل‌های اکبر خرم‌دین که شامل قتل و مثله کردن دو فرزندش به نام‌های بابک و آرزو خرمدین و دامادش در اسفند سال ۹۰ تا اردیبهشت سال‌جاری بوده، با رضایت خواهرزاده‌هایش و اولیای دم بودن اکبر خرمدین، وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

علت این امر هم این است که اکبر خرم‌دین اولیای دم فرزندانش بابک و آرزو خرم‌دین محسوب می‌شود و ممکن است برای قتل آن‌ها نیاز به رضایت فرزندان دیگرش نداشته و با رضایت خودش از قصاص نجات یابد.

پرونده خرمدینی‌ها به کجا رسید؟
علت رضایت خانواده فرامرز

خواهر فرامرز در گفتگوی تازه‌اش با اصحاب رسانه، ابتدا به تشریح قتل برادرش پرداخت. او گفته شبی که برادرش برای بازگرداندن همسرش به خانه دایی شان می‌رود، دیگر برنمی گردد.

به گفته او، از شب ۱۴ اسفند سال ۹۰ که فرامرز گم شد، پدر و برادرش مدام به اداره آگاهی می‌رفتند و پیگیر پرونده‌اش بودند. تا اینکه سال ۹۵ هنگامی که پدرش برای پیگیری پرونده گم‌شدن فرامرز به دادگاه می‌رود با حالتی پریشان به خانه برمی گردد.

او توان صحبت درباره جوابی که به او داده اند نداشته و ناگهان سکته می‌کند و بعد هم فوت می‌شود.

خواهرزاده اکبر خرمدین می‌گوید که پس از اینکه دایی اش به قتل فرامرز اعتراف می‌کند و دستگیر می‌شود، باتوجه به مرگ پدر، مادرش باید برای قصاص برادرش تصمیم می‌گرفت.

او افزود: «اما حال مادرم خوب نیست. از طرفی مدتی قبل دختردایی‌ام پیام داد و گفت که پدرش در زندان حالش خوب نیست و خواست که او را حلال کنیم. اکبر خرم‌دین سرطان پیشرفته دارد و مدتی قبل در زندان کرونا گرفت و در بیمارستان هم بستری شد، اما زنده ماند. همین حال بد دایی‌ام بود که باعث شد من و دو برادرم به دادسرا برویم و اعلام کنیم که از قصاص دایی‌مان می‌گذریم.»

خواهر فرامرز در ادامه گفت «قرار است پزشکی قانونی هم در گزارشی مشخص کند که آیا مادرم با توجه به حال بدی که دارد می‌تواند به‌عنوان، ولی دم درخواستش را اعلام کند یا نه و در صورتی که مادرم هم از قصاص گذشت کند، دایی‌ام قصاص نخواهد شد.»
بااین حال پرونده این جنایات در دادسرای جنایی همچنان تحت رسیدگی است و باید منتظر نظر قطعی پزشکی قانونی درباره شرایط جسمانی و روحی مادر فرامرز ماند.
براساس گزارش‌ها، اگر نظریه پزشکی قانونی بر سالم بودن فرامرز باشد و او بتواند نسبت به سرنوشت قاتل پسرش تصمیم‌گیری کند و رضایت او ثبت شود، اکبر خرمدین از حکم قصاص فرار می کند.
در غیر این صورت تصمیم‌گیری درباره سرنوشت او مطابق ماده ۳۵۶ قانون مجازات اسلامی (اگر مقتول یا مجنی علیه یا، ولی دمی که صغیر یا مجنون است، ولی نداشته باشد یا، ولی او شناخته نشود یا به او دسترسی نباشد، ولی او، مقام رهبری است و رئیس قوه قضاییه با استیذان از مقام رهبری و در صورت موافقت ایشان، اختیار آن را به دادستان‌های مربوط تفویض می‌کند) با رئیس قوه قضاییه است.

پرونده خرمدینی‌ها به کجا رسید؟
ابعاد دیگر پرونده خرمدین‌ها

۲۶ اردیبهشت ماه امسال بود که بدن مثله شده بابک خرمدین، فیلمساز در سطل‌های زباله شهرک اکباتان، در غرب تهران کشف شد و پس از آن هم مادر و پدر او به جرم ارتکاب قتل فرزندشان دستگیر شدند.

با گذشت یک هفته از این ماجرا پدر خانواده به قتل دخترش آرزو و دامادش فرامرز در سال‌های ۹۷ و ۹۰ اعتراف کرد. او گفته بود که از کارش پشیمان نیست و احساس گناه ندارد، چون کسانی را کشته که فساد اخلاقی بالایی داشتند.

همسرش هم که به جرم معاونت در قتل بازداشت شده بود مدعی شد که نقشی در ارتکاب جرم‌ها نداشته است.

در این میان تاکنون دوبار اتهام غیر رسمی تجاوز اکبر خرم‌دین به دخترش آرزو مطرح شده که هردو مورد از سوی خانواده شد تکذیب شد.

در مورد اول همان روز‌های اول که ماجرای قتل آرزو توسط پدرش مطرح شد، یکی از دوستان آرزو مدعی شد که سال‌ها پیش آرزو به گفته که پدرش در کودکی به او تجاوز کرده و این آسیب روحی سبب مبتلا شدنش به ام اس شده است.

اما خواهر دیگر آرزو این ادعا را رد کرد و دوست آرزو هم حاضر نشد با مراجعه به دادسرا این ادعا را مطرح کند.

مورد دوم هم مربوط به خردادماه امسال است که یک فایل صوتی از سوی مادر بابک خرمدین که در زندان به سر می‌برد، منتشر شد و ادعا کرد که همسرش به دخترشان تجاوز می‌کرد و خود او نیز قربانی شکنجه و خشونت او بوده است.

گمان می‌رفت که ابهامات پرونده رفع شده و جواب‌هایی درباره علت مرگ آرزو به دست آمده است. اما این گمانه زنی‌ها با گفته‌های تازه ایران موسوی ثانی از بین رفت.

همسر اکبر خرمدین ادعا‌های پیشین‌اش را تکذیب کرده و گفته که تحت تاثیر یکی از زندانی‌ها این ادعا‌ها را مطرح کرده تا شاید در دادگاه تبرئه شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید